Gå til innhold

Trenger tips om hvordan det er i kristent hjem, skal brukes i en historie.


Anbefalte innlegg

Er usikker på hvor jeg skal plassere dette siden jeg er helt ny her.. Jeg liker veldig godt å skrive. Jeg har lyst til å skrive en historie om en jente som har vokst opp i et veldig kristent hjem, men som ikke føler seg helt hjemme der. Etterhvert blir hun usikker på legningen sin og forelsker seg i en annen jente. Men jeg må vite litt mer om hvordan det er i kristne hjem, for jeg har absolutt INGEN aning siden jeg selv er langt ifra kristen og ikke kjenner noen kristne. Den kristne familien i historien min skal selvfølgelig være STERKT religiøse, så.. Noen som vet, litt tips? Tusen takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selvsagt ingen fasit på hvordan det er i et kristent hjem, det kan jo variere på samme måte som alle andre familieliv varierer. Det er her du er nødt til å bruke fantasi, og det er jo også nøkkelen til å skrive en god bok.

 

Eksempler kan uansett være;

 

- Foreldre er svært opptatt av at datteren omgås andre i menigheten, og har venner som kommer fra kristne familier og som praktiserer kristendommen.

 

- Tar sterk avstand fra alkohol og finner det uakseptabelt at datter er i nærheten av dette.

 

- Ser på homofili som en synd, "sykdom" - noe galt.

 

- Opptatt av at datter fremtrer som en respektabelt person i samfunnet, og går som et godt eksempel for andre.

 

- Opptatt av at datter er engasjert i menigheten og lever etter Bibelen.

 

- Finner "dating" og "kjærestetull" som uakseptabelt. Uaktuelt med sex før ekteskapet.

 

- Foreldre legger et press på datter om å leve etter deres forventninger og de kristne verdier - noe som kan være en sterk belastning for datter. Gjør at datter konstant ønsker å leve opp til deres forventninger og ikke skuffe.

 

- Hører daglig hva som er riktig ifølge den kristne tro, og får innprentet av homofili er galt - det vil derfor medføre skyldsfølelse og en skam over de "forbudte følelsene".

 

- Redsel for å skuffe foreldre og bli utstøtt dersom de finner ut at deres datter er lesbisk. Redselen for at dersom datter velger å følge hjertet så vil hun muligens minste tryggheten - familien.

 

- Syndfølelse fordi man strider mot Bibelens ord, og foreldres ord.

 

- Ønsket om å være "normal" - slik man har blitt opplært til at er riktig fra fødselen av.

Lenke til kommentar

Vel, du kunne og tatt kontakt med en prest, fortalt situasjonen og spurt om han hadde tid til hjelpe deg litt på veien med sin mening om hvordan en slik familie ville oppført seg. Det er ikke noe fasit på dette, men det er en god måte å få i alle fall en indikasjon på dette.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du skrive om dette? Når du ikke har noe forhold til kristen kultur, tradisjon og tro? Er det for å vise hvor "forstokkede og anakronistiske" kristne foreldre er ovenfor sine barn? Vil du sette kristne familier i et dårlig lys? Jeg lurer på hva som er motivasjonen din?

 

Jeg synes også at det er et klisjefylt og utbrukt tema i film og litteratur. Den strenge, konservative faren (gjerne prest og spilt av Bjørn Sundqvist), den lojale kona, som først støtter sin mann, men som til slutt velger å støtte sin sårbare datter. Er det noen som gidder å lese slike stereotypier lenger?

 

Dette kan komme som et sjokk for deg, men de fleste kristne familier er ikke så annerledes enn andre familier...

Lenke til kommentar

Nja du har fått mange gode tips, men som Jon Arild sier så er det ganske utbrukt tema. Med en gang jeg leser en historie om dette eller hører noe om tema så tenker jeg bare automatisk at det er kjedelig og forbinder det med klisjer fra den dere "diktaturirske perioden som jeg ikke husker navnet på men som var utrolig kjedelige på skolen". Samme gjelder også for "moderne" versjon som om Hidjah Abdallah som sliter med at hun føler hun svikter sin familie og muslimske tro fordi hun er forelsket i ei jente, Ugh kjenner bare jeg blir tørr i munnen av å tenke på det.

 

Med det sagt så varierer det vel litt hvordan kristne familier er idag, du finner jo helt gale f.eks jehovas vitner men du finner også relative vanlige kristne familier. Jeg er 18år og husker at de kompisene mine som hadde veldig strenge kristne foreldre på sånn nittitalletish hadde det litt røft, og når jeg tenker tilbake får jeg inntrykk av at litt av den dere "røffe" kristendoms familien hang litt igjen i verdags familiene litt ut i 2000tallet. Den dag i dag TROR jeg at i gjennomsnits kristen familien så er det litt mildere regler, kanskje litt strengere inne tider og visse regler som at man ikke får lov til å ta med gutter hjem eller røyke og drikke, noe som også er vanlige i ikke kristne familier da..så..

 

bottomline finn noe annet å skrive om, men vis du vil skrive om dette anbefaler jeg at du prøver å skape noe litt nytt og fresh, selv om du eventuelt vurderer å la historien slutte trist med at si jenta blir utstøtt av familien sin elns. så kan det fort bli en stor klisje det også. Klisjer er ikke bare happey endings og love..

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du skrive om dette? Når du ikke har noe forhold til kristen kultur, tradisjon og tro? Er det for å vise hvor "forstokkede og anakronistiske" kristne foreldre er ovenfor sine barn? Vil du sette kristne familier i et dårlig lys? Jeg lurer på hva som er motivasjonen din?

 

Jeg synes også at det er et klisjefylt og utbrukt tema i film og litteratur. Den strenge, konservative faren (gjerne prest og spilt av Bjørn Sundqvist), den lojale kona, som først støtter sin mann, men som til slutt velger å støtte sin sårbare datter. Er det noen som gidder å lese slike stereotypier lenger?

 

Dette kan komme som et sjokk for deg, men de fleste kristne familier er ikke så annerledes enn andre familier...

 

Må si meg veldig enig i dette. Å basere en historie på klisjeer kan ikke bli noe annet en klisje.

Når du selv sier du ikke har noen aning om hvordan det er synes jeg du skal skrive om noe du vet noe om, så historien din får et snev av autentisitet.

Som nevnt her så kan jo dette være veldig forskjellig fra familie til familie, spesielt det med synet på homofili.

Tross alt er jo moderne norske kristne verdier basert på nestekjærlighet og toleranse, mer enn gammeltestamentlig konservatisme.

Lenke til kommentar

Hadde nok blitt mer interessant om familien ikke nødvendigvis var så "konservativ" (mener ikke at de skal være overdrevent løsslupne heller). Uansett så fungerer slike historie best om du kjenner deg igjen i dem, så for din egen del burde du funnet et tema som angår deg selv mer. Det koster kanskje litt å gi av seg selv, men resultatet kan bli så mye bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...