Gå til innhold

Datamaskin til universitetet


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken maskin som er "god" kommer jo ann på hva du liker selv å bruke.

Uni eller høgskoler har veldig ofte systemer både for Windows, Linux og OSX noe som gjør at det egentlig er samme hvilket OS du har for de funker alle sammen.

Det som er avgjørende er jo hvilken software som du skal kjøre på toppen av det her og hva du selv liker å bruke.

 

Men ja, en MBP er fin fin på uni.

Lenke til kommentar

Macbook pro er sikkert mer en bra nok, det kommer selvfølgelig helt an på hva du vil studere.

 

Men uansett hva du studerer ville jeg valgt en datamaskin som er under 2kg, og over 7 timer battertid. Det er gjerne så mange timer du trenger på en dag, og du vil ikke orke å bære noe mer enn det i tillegg til skolebøkene. (ikke mindre enn 10 tommer, anbefaler 13.3).

 

Om du skal programmere eller drive med grafisk design kan det stille høyere krav enn en typisk netbook, men ellers vil så si alle nye maskiner fungere til surfing, notatskriving, osv

Lenke til kommentar

Siden ingen andre har nevt det i denne tråden - Mac er overprisa. Om du vil ha en lett maskin med god batteritid, sjekk ut Acer Timeline X eller UL-serien til Asus, begge har gode 13"-ere. Det kan fort spare deg en god del tusenlapper, som jeg vil anta at du som student vil ha god nok bruk for til andre ting ...

Lenke til kommentar

Angåande Mac og Office-pakken:

 

Skreiv master-oppgåve ved NHH no i vår saman med ein kompis med Mac-Officepakken. Vår erfaring var at denne fungerte særs dårleg, kompisen min måtte heile tida bruke skule-pc for å skrive ting i det etter kvart svært omfattande word-dokumentet, samt var Excel-versjonen til Mac veldig dårleg. Korleis dette fungerar med Windows på Mac veit eg ikkje.

Lenke til kommentar

Siden ingen andre har nevt det i denne tråden - Mac er overprisa. Om du vil ha en lett maskin med god batteritid, sjekk ut Acer Timeline X eller UL-serien til Asus, begge har gode 13"-ere. Det kan fort spare deg en god del tusenlapper, som jeg vil anta at du som student vil ha god nok bruk for til andre ting ...

MacBook Pro er egentlig ikke så overpriset som alle skal ha det til. Joda, maskinen er kanskje noen tusenlapper dyrere enn en tilsvarende PC. For eksempel koster en MacBook Pro 13" rundt 10 000 kroner for den billigste versjonen. ASUS U35JC 13" yter relativt likt og koster kun 8000 kroner. Altså er ikke forskjellen større enn 2000 kroner. Nå får man riktignok litt større harddisk på Asus-en sin standardkonfirgurasjon, men alikevel.

 

Det fine med MacBook Pro-maskinene er at chassiet er bunnsolid. Det er frest ut av et stykke aluminium. Et solid chassi på en bærbar drar selvsagt prisen opp en del. I tillegg er batterilevetiden på MacBook Pro 13" kontra batterilevetiden på Asus U35JC 40 minutter lenger. Har ikke testen hvor jeg leste dette fremme akkurat nå, men burde kunne finne den dersom det er ønsket. Det eneste dumme med MacBook Pro 13" er at den bruker forrige generasjons Intel-prosessorer (Core2Duo) istedenfor de nye i3 og i5-prosessorene. Dette har imidlertid ikke veldig mye å si på ytelsen i de fleste programmer.

 

Kommer selv til å kjøpe en MacBook Pro (mest sannsynlig), og får som student 8% rabatt. Jeg vurderte lenge å kjøpe en Asus, men kom fram til at de ekstra kronene ga meg bedre byggekvalitet og grafikkytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...