Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pollenallergi. tips?


Lennz

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sliter noe fryktelig med pollenallergi, tett nese å kløe over alt på kroppen!

 

Allergi er noe dritt, selv tar jeg Cetricin og Otrivin( Nesespray )

 

Noen andre gode tips om hva som kan funke?

Hva bør jeg gjøre for å ikke bruke så mange tabletter og nesespray, blir utrolig sløv og sliten av de tablettene og Otrivin skal man ikke bruke lengre enn 10 dager...

 

 

Mvh Lennz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaff deg en nesespray beregnet for allergibruk. F.eks livostin.

 

Prøv andre sorter antihistaminer. Cetrizin(Zyrtec) er ikke det som fungerer best for alle, og når du både opplever sløvhet, og dårlig virkning bør du se deg om etter alternativer. Du får flere sorter uten resept, loratadin, telfast og kestine.

 

Når du har funnet noe som fungere, evt. ikke får god virkning av noen av de 4 reseptfrie antihistamintablettene bør du kontakte legen din og få resept - da kan du få prøve flere sorter, evt. få blåresept på enkelte av de reseptfrie sortene.

 

Selv så opplevde jeg at zyrtec ble sløvende uten at det virket, at tellfast kun gav meg dårlige/intense drømmer, at loratadin fungerte litt, og at aerius(desloratadin) fungerer nesten godt nok.

 

Litt mer info: http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/lunger-og-luftveier/pollenallergi

Lenke til kommentar

takk for svar :) Aerius fungerte for meg veldig dårlig, synes ikke det ga noen virking i det hele tatt :)

 

men mulig å prøve de andre produktene, sprøyte er vel litt sent nå, siden mesteparten av pollen sesongen er ferdig, men det kan jeg jo tenke på til neste sommer :D

Lenke til kommentar

Brukte Zyrtec og Ceritisirin før, og det hjalp utrolig dårlig. Gav bivirkninger så jeg ble kjempetrøtt... Gikk over til Aerius og da ble i alle fall bivirkningene borte.

Livostin øyedråper virker også bra. Har brukt nesespray, men husker ikke hva den heter.

 

Tror likevel de tablettene som hjelper mest er SingulAir.

 

Tok også sprøyte for første gang i år. Det hjelper! Tok i starten av mai, og jeg var helt fin helt til slutten av juni da jeg måtte ta på nytt. Nå tror jeg virkningen av den begynner å avta, for øynene mine er alltid "deformerte" om morgenen (klør alltid om kvelden), men jeg kjenner ikke kløen, i det minste. Og SingulAir greier å holde det i sjakk.

Lenke til kommentar

Nå tar jeg Zyrtec, virker nesten ikke for meg heller..

 

I fjor og åra før der, tokk jeg en allergitabelett som fungerte kjempe fint, ble sløv og trøtt, men den tokk vekk svie i øyne og bihuler, nysing og rennende nese osv. Men den ble tatt av markedet i år, kan kun fåes i spesielle tilfeller, husker f... ikke hva den heter.

Lenke til kommentar

Singulair har jeg aldri prøvd før...Men om det funker for deg så er jo muligheten for meg og der :D

 

Kjøpes det på resept eller uten?

 

åja, muligheten for å bli lurt på det utenlandske produktet er der, men det finner du aldri ut før du har prøvd det :)

Lenke til kommentar

Elwani: så lenge den selges i andre land og du vet at den virker for deg så er det kun en velvillig lege og litt papirarbeid som må til. Du ender opp med en eske piller med utenlandsk forpakning og pakningsvedlegg på et annet språk.

 

Om du vet den fungerer, og ikke får virkning av de anbefalte antihistaminene som brukes i dag, så benytt deg av muligheten til å skaffe den slik. Tar noen uker for å få det, men det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...