Gå til innhold

Diskusjonstråden mellom kreasjonister og ateistiske evolusjonister


Anbefalte innlegg

Jeg kan forstå mennesker som ikke skjønner hvordan alt er blitt til av en tilfeldighet. Mennesket feks er uhyre komplisert, og det er så ufattelig mange ting som ikke kan fungere uavhengig av hverandre. Tormund skrev en lengre avhandling om blodsystemet på bloggen min:

 

 

- Hvordan utviklet blodsystemet seg? Måtte ikke blodårer og selve blodet utvikles samtidig? Hva er hjerte uten blod? Hva er blod uten blodårer? For ikke å snakke om blodets evner til å bringe oksygen og næring, tette sår, fjerne avfallsstoffer, transportere hvite blodlegemer, hormoner, regulere pH, regulere kroppstemperatur osv. Hvordan utviklet dette seg steg for steg? Kom alle egenskapene på én gang, eller kom de én av gangen? Dersom blodet transporterte oksygen men ikke næring, hvordan kunne da organismen overleve mens den "ventet" på at evnen til å transportere næring skulle utvikle seg? Og sett at evnen til å fjerne avfallsstoffer ikke var der, ville ikke dette bli et stort problem? Hva hvis blodet ikke transportere hormoner? Hvordan kunne hjernen og de andre organene overleve uten blod, og hvis de gjorde det, hvordan foregikk skiftet fra et system til et annet? Hvordan "spredte" blodårene seg til hele kroppen, og hvordan fikk kroppsdelene næring før blodårene kom, og hvordan foregikk skiftet fra dette systemet til blodsystemet? Det er essensielt at blodårene er plassert på bestemte steder i bestemte størrelser, f.eks. hovedpulsåren. Hvordan utviklet dette seg, og hvordan overlevde organismen i mellomtiden før dette var på plass? Hvorfor skulle evolusjonen lykkes i alt? Hvordan overlevde organismen alle faser hvis mange ting manglet eller var halvveis utviklet?

- Hvordan utviklet pattedyr...ja patter? Dersom det var svettekjertler (hvordan utviklet disse seg?) som ble til melkepatter, hvordan overlevde avkommet i mellomtiden? Spiste de annen mat da inntil de oppdaget den deilige svettemelka til mora med akkurat det næringsinnholdet som ungen trenger? Hvordan klarer den bittelille blinde kenguruungen å krype fra pungen til patten? Hvordan utviklet denne egenskapen seg steg for steg?

- Lunger kan ikke fungere uten blodet. Blodet kan ikke fungere uten årer og hjerte. Nerver kan ikke fungere uten at hjernen registerer det. Øyne kan ikke fungere uten nerver og hjernen som mottar signalene. Balansen kan ikke fungere uten balansesenteret i hjernen. Hva er magesekk uten tarmer, spiserør, enzymer, evnen til å nyttiggjøre seg av maten og kvitte seg med avfall (urin, avføring) osv, osv. Det er uendelig mange sånne spørsmål!

- Interessant kanal: http://www.youtube.com/user/stevebee92653#p/u

 

 

 

Dette er ett av mange eksempler. Jeg har ikke lest noe om evolusjonsteorien enda som gjør at jeg tviler på at den er ett faktum. Jeg "tror" på at vi er ett resultat av evolusjonen, selv om det virker helt, totalt utrolig. Men når man tenker på antall planeter (altså muligheter) og antall år (altså muligheter) så kan mye rart gå an :)

 

Jeg kan tenke som en kristen, siden jeg har vært det, så jeg ser argumentene.. til en viss grad.

 

Det jeg ikke forstår, er hvordan man kan være en kreasjonist og tro utelukkende på skapelsen, slik som bibelen beskriver den. Alt er skapt på 6 menneskelige dager, og alle dyr, planter og menneskene ble skapt i sin fulle kompleksitet i løpet av denne tiden.

 

Spesielt har jeg vanskelig for å tro på (selv etter å ha vært kristen - og trodd dette i 20 år) er at det finnes en personlig Gud, som har en direkte kontakt med alle og enhver samtidig, og hører de minste bønnene. Det har jeg vokst fra å tro på :)

 

Hvis det skulle være noe annet enn en fantastisk tilfeldighet at vi er til her, totalt uten noen form for Gud, så tror jeg heller at vi er plantet her av aliens. Kanskje som ett slags forsøk, for å se hvordan vi utviklet oss. Ørsmå organismer ble plantet her, på den blå planet, egnet for biologisk liv.

 

Når man leser om gener, koder i DNA, kopiering av gener... elektriske impulser... da klarer ikke jeg la være å tenke at vi egentlig er superavanserte datamaskiner... det er mange paralleller å trekke til elektronikk. (Vi får jo avkappede froskeføtter til å sparke ved å gi dem små støt.... )

 

Dette med at vi er plantet av aliens er ikke noe jeg går rundt og er overbevist om. Det er bare en tanke som har sneket seg inn mens jeg har lest om evolusjon, DNA osv. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står INGEN steder i Bibelen at vi ble skapt på 6 menneskelige dager...

Og ja, Bibelkoden er matematisk bevist.

 

Fra første mosebok 1:

 

"5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag"

 

"8 Gud kalte hvelvingen himmel. Og det ble kveld, og det ble morgen, andre dag."

 

"12 Jorden bar fram grønne vekster, planter som setter frø, og trær som bærer frukt med frø i, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. 13 Og det ble kveld, og det ble morgen, tredje dag."

 

"19 Og det ble kveld, og det ble morgen, fjerde dag."

 

"23 Og det ble kveld, og det ble morgen, femte dag."

 

"31 Gud så på alt det han hadde gjort, og se, det var overmåte godt. Og det ble kveld, og det ble morgen, sjette dag."

 

Jeg vet ikke hvordan du definerer en menneskelig dag. Men at det blir kveld, så morgen igjen, og det er en ny dag.. det tolker i alle fall jeg som en helt alminnelig dag?

Lenke til kommentar

Joda, det er riktig at Peter skriver i sitt andre brev, kapittel 3, vers åtte: (1000 år forresten, ikke 1000 dager)

 

Men én ting, mine kjære, må dere ikke glemme: For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag.

 

Det vil si at tiden for Gud er svært relativ, men uansett kommer vi ikke bort fra det faktum at poenget her er at iflg bibelen så er alle dyr skapt, ferdig utviklet. Det er så ufattelig mange fossiler av merkelige skapninger, og de aller fleste dyrene som har levd, er nå utryddet. Hvor passer det inn i bildet?

Lenke til kommentar

Vi aner ikke alt det Gud vet, vi vet ikke hva det er som har holdt verden i balanse.

 

Alle disse forskjellige dyrene hjelper/hjalp til på sitt sett i denne verdenen og har holdt verdenen i balanse i flere tusen år. Tenk at det er akkuratt passe klima slik at vi overlever? Og det har det vært gjennom mange år, denne balansen kan umulig være en tilfeldighet.

 

Det skal mer til og tro på evulosjon enn en Gud. Spessielt når Gud faktisk virker og helbreder og rører mennesker. (Ikke si til meg at han ikke gjør det, de fleste av dere har ikke opplevd det selv. Det blir rett og slett litt teit når dere uttaler dere om noe dere ikke har opplevd.)

 

Gud er Gud og mennesker er mennesker. Han har holdt verden i balanse, lenge.

Lenke til kommentar

Vi aner ikke alt det Gud vet, vi vet ikke hva det er som har holdt verden i balanse.

 

Alle disse forskjellige dyrene hjelper/hjalp til på sitt sett i denne verdenen og har holdt verdenen i balanse i flere tusen år. Tenk at det er akkuratt passe klima slik at vi overlever? Og det har det vært gjennom mange år, denne balansen kan umulig være en tilfeldighet.

 

Det skal mer til og tro på evulosjon enn en Gud. Spessielt når Gud faktisk virker og helbreder og rører mennesker. (Ikke si til meg at han ikke gjør det, de fleste av dere har ikke opplevd det selv. Det blir rett og slett litt teit når dere uttaler dere om noe dere ikke har opplevd.)

 

Gud er Gud og mennesker er mennesker. Han har holdt verden i balanse, lenge.

 

Du er fascinert over at klimaet er helt perfekt for oss? Du skjønner at det ikke kun er planeten jorden som finnes ikke sant? Jorden ligger i en galakse med en milliard planeter. Det finnes en milliard galakser. At det finnes minst én planet der forholdene ligger til retter for livet vi kjenner i dag, er det så utrolig da? Det som ville vært utrolig, er vist vår planet er den eneste der forholdene er såpass "perfekte"

 

Perfekte ja.. naturkatastrofer skjer jo hele tiden, så helt perfekt er det nok ikke.

Lenke til kommentar

Siden forholdene er så perfekte så lurer jeg på hvorfor polene ikke er overbefolket, eller hvorfor det ikke bor masse mennesker i ørknene rundt omkring. Neida, vi mennesker har tilpasset oss jorden,jorden er ikke tilpasset oss.

 

Mennesker alene ute i naturen er ett lett bytte og utrolig sårbare.... Mennesker har i alle år måttet bygge seg ly og leve sammen i grupper for å ikke dø ut. Verden er ikke tilpasset oss på noen måte.

 

Du kan godt få bevise for meg èn eneste helbredelse, og da snakker jeg ikke youtube klipp hvor det ene beinet plutselig gror ut 5cm, den bløffen har jeg sett flere ganger.

Pussig at gud er veldig flink til å helbrede akkurat dette forresten...

Lenke til kommentar

Denne verdenen er ikke perfekt, det har jeg ikke sagt heller. Gud skaper noe nytt som blir perfekt.

 

Så Gud må da hele veien pøse på med dyrearter for å holde ting i balanse? Hvorfor skapte han det ikke perfekt med en gang?

 

Hvorfor kan ikke verden være perfekt?

 

Du begrunner troen på Gud/skapelsen med at du har opplevd eller sett helbredelser, hvis du har noe konkret å komme med, post gjerne dem her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1237639 Venter i spenning på noe konkret i den tråden.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at personer med foreks. kreft som er blittt fortalt av leger at de skal dø, som blir friske er ganske utrolig? Mange leger erkjenner overnaturlige ting, og at det finnes noe mer som de ikke har kontroll over. De finnes også de som bare bortsier det hele, og sier at personene aldri hadde kreft. Jeg kjenner en som har jobbet over lengre tid på sykehus, som har fortalt meg alt dette.

 

De finnes flere helbredelses predikanter som Gud gjør mye gjennom, som flere ganger kommer til Norge og da kan dere lett se det selv.

Det hele kommer ned til tro, som de fleste sliter med når de skal bli helbredet.

 

Mitt eget kne er også blitt helbredet, når jeg var 11 år så ble jeg taklet stygt og jeg fikk en sprekk innvendig i kneet(vist på røntgen) og kunne ikke lenger løpe/ belaste kneet. Så jeg skulle operere, men vi avbrøt operasjonen da jeg ble momentant helbredet og har ikke følt smerte siden, kneet har heller aldri sviktet.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne diskutere helbredelser og historien din, men kanskje best å diskutere det i tråden jeg pekte til ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1237639 )

 

Man kan jo si at dette og er relevant, helbredelser, til denne tråden. Siden hvis man tror man er helbredet av bibelens Gud, så velger man også å tro på kreasjonismen (helbredelsen blir da ett argument for å tro på bibelen)

 

Men kanskje best å diskutere temaet helbredelse i den egne tråden? Vi kan gjerne la de leve side om side, og henvise til hverandre når det passer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi aner ikke alt det Gud vet, vi vet ikke hva det er som har holdt verden i balanse.

 

Alle disse forskjellige dyrene hjelper/hjalp til på sitt sett i denne verdenen og har holdt verdenen i balanse i flere tusen år. Tenk at det er akkuratt passe klima slik at vi overlever? Og det har det vært gjennom mange år, denne balansen kan umulig være en tilfeldighet.

 

Det skal mer til og tro på evulosjon enn en Gud. Spessielt når Gud faktisk virker og helbreder og rører mennesker. (Ikke si til meg at han ikke gjør det, de fleste av dere har ikke opplevd det selv. Det blir rett og slett litt teit når dere uttaler dere om noe dere ikke har opplevd.)

 

Gud er Gud og mennesker er mennesker. Han har holdt verden i balanse, lenge.

 

Dette er bullshit fra første til siste bokstav, for jorden er ikke og har aldri vært tilpasset oss, det er vi som er tilpasset den!

 

Du snakker som om du har en lang kunnskap om evnet, men sannheten er jo at du ikke skjønner et mukk av dette jo! Vil du tro at guden din presenterte de nusselige simmene sine for en jord der 7/10 av overflaten er udrikkelig vann og store områder med ørken og is og kalle det "tilpasset" så er det greit for meg, bare ikke kom å tro at vi andre som vet bedre vil tro dette, for dette er så sludder at jeg ikke kan fatte at du kan unngå å se at det bbare er sludder... Tilpasset oss du liksom... Hadde du enda visst hva du snakket om og kunne ført et minstemål av beviser for påstandene så hadde saken stilt seg helt anderledes, men dette er bare fraser noen har lært deg nede på bedehuset og det holder ikke i den virkelige verden skjønner du... :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sitter som alltids og humrer litt over RWS innlegg :)

 

Syns det er en litt morsomt at de eneste som deler kreasjonistenes religiøse overbevisning om skapelse er en gruppe mennesker som tror at de små grønne mennene gjorde det. Bare sånn at vi vet hvilket intellektuelt nivå en kreasjonist lever på.

 

Når det gjelder disse påståtte kodene i bibelen så føler jeg meg nå ganske sikker på at denne er 100% debunket (takk til TechTiger for linker), og med mindre mrDaveAwesome kan vise til kredible kilder som kan svare på kritikken ser jeg ikke noe poeng i å fortsette den diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter som alltids og humrer litt over RWS innlegg :)

 

Syns det er en litt morsomt at de eneste som deler kreasjonistenes religiøse overbevisning om skapelse er en gruppe mennesker som tror at de små grønne mennene gjorde det. Bare sånn at vi vet hvilket intellektuelt nivå en kreasjonist lever på.

 

Når det gjelder disse påståtte kodene i bibelen så føler jeg meg nå ganske sikker på at denne er 100% debunket (takk til TechTiger for linker), og med mindre mrDaveAwesome kan vise til kredible kilder som kan svare på kritikken ser jeg ikke noe poeng i å fortsette den diskusjonen.

 

Nå vil jeg presisere at jeg ikke tror vi er plassert her av grønne menn (sånn tilfelle noen gav meg det stempelet) Men jeg finner det både mer logisk, og det passer mer inn i forhold til skapelsen.

 

Ellers gleder jeg meg over hvordan debatten utvikler seg. Jeg vil påstå at alle diskusjoner rundt om bibelen er sann, er like gyldige som hvilke som helst argumenter for evolusjonen. Hvis man kan bevise bibelen (lykke til) så har man ett godt argument for skapelsen. (lykke til)

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar
Mitt eget kne er også blitt helbredet, når jeg var 11 år så ble jeg taklet stygt og jeg fikk en sprekk innvendig i kneet(vist på røntgen) og kunne ikke lenger løpe/ belaste kneet. Så jeg skulle operere, men vi avbrøt operasjonen da jeg ble momentant helbredet og har ikke følt smerte siden, kneet har heller aldri sviktet.

Ja, hva skal vi med moderne sykehus. Det er jo MYE enklere å ta en stille bønn enn å ringe 113, så slipper man heller ikke problemer med 3G dekningen her på bygda.

 

Hvorfor ikke lage et eksperiment. Et som vi fastslå evolusjon en gang for alle.

 

Siden evolusjon virker sakte må nokk dette forsøket pågå i 60-70 år fra nå. Om alle dere fundamentalister kunne ta å be til gud for helbredelse i stedet for å belaste sykehuskøene helt unødvendig så vil dere komme til å få se Darwinistisk evolusjon med "naturlig" seleksjon rett foran øynene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi aner ikke alt det Gud vet, vi vet ikke hva det er som har holdt verden i balanse.

 

Alle disse forskjellige dyrene hjelper/hjalp til på sitt sett i denne verdenen og har holdt verdenen i balanse i flere tusen år. Tenk at det er akkuratt passe klima slik at vi overlever? Og det har det vært gjennom mange år, denne balansen kan umulig være en tilfeldighet.

 

Det skal mer til og tro på evulosjon enn en Gud. Spessielt når Gud faktisk virker og helbreder og rører mennesker. (Ikke si til meg at han ikke gjør det, de fleste av dere har ikke opplevd det selv. Det blir rett og slett litt teit når dere uttaler dere om noe dere ikke har opplevd.)

 

Gud er Gud og mennesker er mennesker. Han har holdt verden i balanse, lenge.

Det er ikke spessielt for din gud, alle guder og gudinner virker, helbreder og rører mennesker. Alle guder og gudinner sørger for at jorda går rundt og at livet spirer og gror.

 

Og vær så snill, ikke kom og si at alle gudene og gudinnene ikke holder verden i balanse, for du har ikke opplevd det selv og vet ingenting om det.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jepp, flere religioner virker. Og jeg kan, be ut demoner av ALLE som er blitt helbredet ved andre navn enn Jesus. Men slikt kan jo ikke flere av dere forstå. Dra til Afrika slik jeg har sagt mange ganger. Siden dere tydeligvis bryr dere nok til å sitte på det forumet her så mye.. Så slipper dere å lese dere opp på diverse fakta, som til slutt kommer ti å bli motbevist alt sammen.

 

Men ja, dere har ikke sett.......

Endret av mrDaveAwesome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...