Gå til innhold

[Løst] kjøpe nytt grafikkort (gtx480) eller kjøpe nytt hovedkort, cpu og ram


Anbefalte innlegg

hei, jeg har følgende pc-specs

 

Kingston ValueR. DDR2 PC6400 2GB CL5 KIT x2

XFX GeFor 9800GX2 XXX 1GBGDDR3 680MHz

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2

ABIT AN-M2HD, nForce 630a+GF7050PV

 

det jeg lurer på og har lurt på lenge om hva som er lurest å oppgradere kjøpe nytt grafikkort (gtx480)

 

eller nytt innmat

 

ASUS M4N75TD, Socket-AM3

nForce 750a SLI, ATX, DDR3, SATAII, GBLAN, Firewire, ATX, 2xPCI-Ex16

 

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

 

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

 

 

er kjempetakknemmelig for all hjelp og svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om hovedkortet er direkte kompatibelt med amd3 cpu'er og du har sørget for å oppdatere bios bør det la seg å bruke eventuelt en 1055T X6 cpu fra amd, dette er sannsynligvis den billigste oppgraderingen til rundt 1500kr du kan foreta deg.

 

Neste steg er naturligvis et bedre skjermkort, her hadde jeg selv vurdert et overkommelig ati 5xxx kort til rundt 1000-1500 som bør gi mer enn nok ytelse for de fleste og Dx11.

 

Grunnen til at jeg ikke anbefaler et kraftigere kort er at neste generasjon med skjermkort bør være rundt hjørnet snart, så da kan man fort bli sittende med et kort som har halvert verdien sin på 2 måneder.

Lenke til kommentar

Finnes mange programmer som tar i bruk 6kjerner, for eksempel ser jeg at 7-zip nå utnytter alle kjernene fint når den dekomprimerer en fil , men det er fortsatt en del igjen til man kan se at feks spill nyttegjør seg effektivt av mer enn 2 - 4 kjerner.

 

Så, personlig mener jeg en god 6 kjerners er vel så fremtidsrettet og i X6 sin favør så viser den jo seg også å kunne gi ekstra ytelse på de kjernene som har behov for det ved å klokke ned de kjernene som ikke er i bruk og ved å øke hastigheten på de to som er i bruk ved feks spill.

Lenke til kommentar

Amd pakken er god den, men kanskje du kan sende Komplett en mail og spørre om du kan få byttet ut Cpu'en med en 1055T i steden? Blir noen hundre ekstra men i mine øyne er det verdt forksjellen.

 

Sitter fakisk selv på en 1055T og er imponert over ytelsen på denne, kjører denne på 2.8Ghz og kan underklokke den veldig langt før den blir ustabil, ligger ca på 1.075 Volt nå og den er 100% stabil på denne spenningen.

Maks hastighet jeg oppnår på denne chippen antar jeg er over 4Ghz, men jeg har ikke minne til å oppnå denne hastigheten (og jeg har ikke som mål å overklokke den enda).

Lenke til kommentar

Overkill?

Ikke i mine øyne, den er relativt greit priset (kjøpte min til ca 1498) og sannsynligvis mer fremtidsrettet enn en 955 , den har også fordelen av at den overklokker seg selv når den har behov for ekstra ytelse på 2 kjerner og ikke behøver de andre 4.

 

Men uansett, med 4 eller 6 kjerner så vil du nok ikke ta feil.

 

Rent ytelsemessig så vil begge oppsettene fra amd og intel yte ganske likt i spill siden de vil bli begrenset av skjermkortet , men intel vil sannsyligvis ligge litt over men Amd vil tjene på pris / ytelse ratioen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ok, takk for all hjelp folkens.

jeg fikk en god ide isted, jeg har hørt at am3 cpuer er bakoverkompatible med am2 hovedkort.

hvis jeg da går for ii x6 1055t og bruker den på det gamle hovedkortet mitt og hvis jeg får det til liksom vil jeg fortsatt kunne utnytte alle seks kjernene fra cpuen?

Lenke til kommentar

ABIT la vel ned før Phenom II så det er en stor sjanse for at den ikke støtter 6-kjerne, det er rapportert at hovedkortet fungerer med en Phenom II 940, men da var det ikke mulig å endre multiplier.

Jeg hadde ikke turt å satse på en 6-kjerne med det kortet, overhengende sannsynlighet for at det ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Flimzes har desverre helt rett her (så du slipper ikke unna hovedkortbytte) , jeg hadde heller ikke satset på at kortet støtter fult ut 1055T , som jeg nevnte tidligere så må biosen støtte cpu'en noe jeg ikke kan se den gjør.

 

Dermed så er nok sannsynligvis den beste oppgraderingen for deg å bytte hovedkort, cpu og minne.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ok, tusen takk for god hjelp og råd folkens! jeg fant en ganske rimelig pakke med t1055, am3 hovedkort og 4 gb ram for 3k:)

 

også var det en annen ting da. jeg ble tilbutt å kjøpe et gtx 295 for 1500 kr, det er veldig fristende. men jeg har jo lyst på dx11 :p

 

da tenker jeg at det er kanskje lurt som dere sa tidligere å vente til neste generasjonskortet kommer ut, så gtx 480 blir billigere;)

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha Dx11, kan du satse på et GTX 460 kort, med litt flaks får du det til rundt 1500 - 1660 kr. Yter mye for den prisen.

 

Lurer selv på å skifte fra et HD 4870 kort til 2 x GTX 460. :tease:

 

GTX 460 koster fra 1400 kr. og oppover. GTX465 kan du sikkert finne til rundt 1500,- kr. på tilbud.

 

Jeg hadde nok statset på et GTX 460 eller 465 i stedet for et brukt GTX295.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...