Gå til innhold

Økonomi i forsvaret


*F*

Anbefalte innlegg

Hei!

Leste i dag denne linken: http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=198445

 

Her ser vi nye satser:

Tjenestetillegg: 150 kr per dag

Tjenestetillegg HV- innsatsstyrke: 808 kr per dag

Operativt (§ 13-oppdrag) tillegg: 1154 kr per dag

Korporalstillegg: 19 kr per dag

Kompensasjonstillegg: 295 kr per dag

Ektefelletillegg: 4029 kr per måned

Barnetillegg, første barn: 4581 per måned

Barnetillegg, øvrige barn: 1887 kr per måned

Dimisjonsgodtgjørelse etter 12 måneder tjeneste: 28 835 kr

Utdanningsbonus: 56 kr per dag

 

Tjenestetillegg, er det det man tjener per dag i forsvaret? Og hva med helger?

Kompensasjonstillegg, hva er det?

Ektefelletillegg, hva er det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjenestetillegg er det du tjener per dag ja - det du sivilt ville omtalt som "lønn" (skattefritt dog). Du får dette som månedlig utbetaling. I tillegg får du dimisjonsgodtgjørelse når du dimmer, men om du dimmer før tiden vil du få utbetalt det du har krav på beregnet ut ifra en dagsats (som er ca dimisjonsgodtgjørelsen/365). Kompensasjonstillegg vet jeg ikke i farten, men Forsvaret dekker husleie, forsikringer osv for dem som har behov for dette og kan dokumentere det. Ser for meg at dette kan ha noe med saken å gjøre. Ektefelletillegg får du dersom du er gift.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Kompensasjonstillegg er noe HV-soldater som ikke får lønn fra arbeidsgiver (eller ikke har jobb) under tjeneste får.

Tror ikke det er noe soldater i fgtj. får, men det finnes ganske gode kompensasjonsordninger på det meste (faste utgifter som bolig, lisens, strøm osv).

Lenke til kommentar

Opp med korporaltillegget pls :ph34r:

 

Nei men dette ser bra ut. En tusing ekstra i dimmepenger gjør susen det.

4500 for Menige og 5070kr for Korporaler i måneden er faktisk en ganske god forandring. :thumbup:

Hva er korporal? :p

Ektefelletillegget får du utelukkende dersom du har en ektefelle du forsørger. Det holder ikke å "bare" være gift.

Ok, men jeg ser likevel ikke vitsen, den andre parten får jo penger fra hvor h*n jobber, og om ikke gir jo NAV ut penger til arbeidsledige.
Lenke til kommentar

Hmm, når jeg surfer litt på mil.no så ser jeg at det ikke er tilfelle. Så lenge man er samboer med registrert partnerskap, samboer med felles barn eller gift så får man partnertillegg. Det er fortsatt logisk, i og med at en god del utgifter i husholdningen ikke forsvinner selv om man er inne.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Vel, det er jo allerede støtte for slikt, som husleie, internett, strøm osv, men det gjelder kanskje ikke om en samboer bor der?

 

Uansett ser jeg ikke logikken i at man skal få de pengene, single personer ellers greier jo å leve på en persons lønn/arbeidsledighetstrygd eller uføretrygd.

Har man barn så har man jo i tilegg barnetrygd + støtten fra forsvaret til barn.

Har man to barn samt en samboer: over 10000kr i måneden (i tilegg til generelle samfunnsgoder som barnetrygd).

 

Jeg syns ektefelletillegget bør bevares, barne tilegget kan godt være der, men et voksent menneske blr greie å passe på seg selv.

Å være hjemmeværende og ikke gidde å jobbe er i mine øyne feil i et demokratisk samfunn (men det henger sikkert igjen fra i gamledager da likestillingen var minimal).

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

....

Å være hjemmeværende og ikke gidde å jobbe er i mine øyne feil i et demokratisk samfunn (men det henger sikkert igjen fra i gamledager da likestillingen var minimal).

 

Hadde det vært bedre i et diktatur? ;-)

 

Det kunne jo tenkes at den hjemmeværende er skolelev hvor den innkalte gjennom sin jobbinntekt finansierer utdanningen.

 

En korporal er to grader over menig.

Lenke til kommentar

skoleelever får stipend om dem ikke bor hos foreldrene.

Ihvertfal i utgangspungtet.

Jeg syns heller militæret skal fjerne ordningen, og heller om situasjonen tilsier at det er absolutt nødvendig for å f.eks finansiere utdanning så får dem gjøre et en spesialavtale.

 

Ellers: Nei, det hadde ikke vert bra i et diktatur heller, men i et diktatur er ikke nødvendigvis rettferdighet og likestilling viktige temaer.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Er det sånn at hvis jeg utdanner meg i forsvaret så får jeg 52 kroner dagen. stussa litt fordi det står "Utdanningsbonus"

56. Mener det kommer istedenfor dimmegodtgjørelse, men er ikke helt sikker.

 

edit: det høres egentlig usannsynlig ut

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...