Gå til innhold

Beste CPU jeg kan oppgradere til?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter og vurderer å oppgradere min kjære PC så billig som overhode mulig, fordi jeg har lyst på noe som er litt raskere i videoredigering.

 

Skjermkortet røk nylig, så det er oppgradert - og doblet også mengden minne for ikke alt for lenge siden. Full oppgradering virker dermed litt unødvendig.

 

Har i dag en Q6600 L755 (266 MHz bus) på et Dell-hovedkort (P965) - 8GB minne.

 

Hva er det beste jeg kan oppgradere til? Vil det for eksempel være smertefritt å sette på en Q9400 - eller vil 1333 MHz-bus skape problemer her?

Endret av DesertGlow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å si det sikkert, så tviler jeg på at det er mye å hente på å oppgradere CPU på det hovedkortet.

Jeg har selv en Q6600 med 8GB minne på et P965-hovedkort.

Mitt hovedkort fra Foxconn støtter "bare" 1066 Mhz, så jeg kan ikke oppgradere til høyere enn Q6700.

 

Du bør finne ut hovedkort-produsent for å se om du kan oppgradere, men jeg vil ikke anbefale det. Det er nok veldig lite å hente på oppgradering i forhold til prosessorene på LGA 1156 og 1366 som er oppbygget annerledes.

 

Jeg anbefaler deg å spare de pengene til kjøp av nye delere senere.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har en Q9400 på P965 hk. Nærmere bestemt et Gigabyte GA-965P-DS4 . Funker fint det. Jeg har i tillegg klokket den til 3,4 GHz på 3,0 volt. Just like that.

Sjekk med produsenten av hk'et ditt om en biosoppdatering gjør det kompatibelt med en nyere cpu.

 

Q

 

Edit:

Q6600: FSB 266x4=1064 MHz => 266x9= 2,40 GHz

Q9400: FSB 333x4=1333 MHz => 333x8= 2,66 GHz

425x4=1700 MHz => 425x8= 3,40 GHz

 

Du kan jo prøve å klokke din q6600 litt. Sett fsb til 333 (Som for Q9400), Da vil du få 333x9=2,99 GHz. Men da må du huske å redusere multiplikatoren for minnet til 2 (for 667) eller 2,5 (for 800 (vil få 832,5) litt klokket minne).

 

Bare for å sjekke, ev et alternativ.

Endret av Qman321
Lenke til kommentar

Q6600 har vel vist seg å være en bedre overklokker enn Q9400.

Og med en minimal OC på 10% har du samme ytelsen.

 

Men Dell hovedkort støtter muligens ikke overklokking?

 

Edit: Senere Q6600 har vært dårligere, så hvor overklokkings vennlig din er kan variere mye.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Prøv og finn ut hvilket hovedkort du har, og finn det på hjemmesiden. der er det stor sjans for at du finner en CPU-support liste. eller google hovedkortnavn og 1333 MHz-bus så kommer det gankse sikkert opp noe.

 

mener jeg selv har hatt 1333 MHz-bus på 965 chipsett, det er vel ofta slik at siste bios kan støtte

Lenke til kommentar

Konseptet med å handle inn komponenter på en fersk socket for å ha muligheten til å oppgradere senere er smart i utgangspunktet, men når dagen for nyinnkjøp kommer viser det seg ofte at hovedkortet er tildels utdatert likevel :(

 

 

Akkurat min erfaring også. Vi bytter vel ikke cpu ofte nok... ;P

Jeg går heller for en billigere utgave av HK når jeg bygger. Nettop fordi jeg har erfart at ved senere oppgraderinger så må HK byttes uansett. Pluss at mye av det som skiller dyre HK fra rimeligere priset HK ikke spiller noen rolle for min del. Ikke overklokker jeg, ikke trenger jeg 12 usb-porter feks..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...