Gå til innhold

[Løst] Mopeden blev stjålet, kan jeg få erstatning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, fikk meg en liten latter her. :)

 

La meg sjekke at jeg skjønner dette rett:

 

  1. Mopeden ble stjålet fra DEG.
  2. Politiet fant gjerningsmennene og fant mopeden DIN
  3. Du vil presse Politiet for penger pga. av at de ikke har returnert denne med en gang.

 

For å si det slik: De har gjort deg en tjeneste de ikke trengte å gjøre ved å finne mopeden. IKKE BRY DEG OM HVILKE PENGER DU KAN KREVE FRA DEM. Vær GLAD for det de har gjort for deg!

 

Lol.

 

-DLA

Lenke til kommentar

Vilkårene for å kreve erstatning er årsakssammenheng. Det er oppfylt. Så skal det være et økonomisk tap, det har du ikke. Til sist kommer ansvarsgrunnlaget som jeg heller ikke kan se at skulle være til stede.

 

Nei du kan ikke kreve erstatning her. Du kan høre med politiet når du kan hente mopeden, og hente den når de er ferdige.

Lenke til kommentar

Vi hadde innbrudd for noen år siden. Tyvene ble tatt og tyvgodset ble funnet. Når vi skulle hente tingene våre på politistasjonen var vist alt stjålet derfra. Det endte med en sak hos fylkesmannen. Vi fikk til og med brev fra tyven som satt i fengselet om at han skulle gjøre alt i sin makt for å finne tilbake det politiet hadde stjålet fra oss. hehehe.. sykt. Aldri sett noe mer til det som ble stjålet. Så politiet har faktisk stjålet fra meg og familien. Spesielt spør du meg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Vilkårene for å kreve erstatning er årsakssammenheng. Det er oppfylt. Så skal det være et økonomisk tap, det har du ikke. Til sist kommer ansvarsgrunnlaget som jeg heller ikke kan se at skulle være til stede.

 

Nei du kan ikke kreve erstatning her. Du kan høre med politiet når du kan hente mopeden, og hente den når de er ferdige.

 

Det er jo et økonomisk tap såfremt han kan dokumentere buss eller taxiutgifter.

Lenke til kommentar

Joda, isolert sett er det et økonomisk tap.

 

Men her kan en kverulere med adekvans. Eventuelt utgifter som ellers hadde kommet med bruk av mopeden, eksempelvis bensin.

 

Alternative transportutgifter som er en  følge av tap av transportmiddel vil i de aller fleste tilfeller være adekvate. Jeg ser ikke hvorfor du trekker inn "utgifter som ellers hadde kommet med bruk av mopeden".

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på var at siden han ikke får brukt mopeden, og derfor eventuelt bruker bussen, så vil utgifter ved å ta bussen være mindre/like store som utgifter ved mopeden, bensin.

 

Er det helt på jordet å tenke at han derfor ikke har lidd et økonomisk tap, men at det mer bare er ubeleilig å ta bussen i stedet for?

Lenke til kommentar

Heisan for en stund siden så ble mopeden min stjelt, men politiet tok dem, så nå har den vert hos politiet i 3,5 Uker. Det jeg lurer på er om jeg kan söker (få) en liten erstatning fordi dem har den så lenge?

 

Du er et barn, og du både tenker og oppfører deg som et barn.

 

Det er flere som spør deg om politiet har oppgitt på hvilket grunnlag de holder mopeden din tilbake, uten at du har svart. Jeg tror nok at det er ting ved denne saken som du ikke forteller oss.

 

Du fylte 16 år den 7.juli, så strengt tatt kan du ikke kreve erstatning for tapt bruk av mopeden før den datoen selv om den ble stjålet tidligst i midten av juni. Du har jo ikke hatt anledning til å bruke den lovlig før den tid, så du har jo heller ikke lidt noe tap i den perioden. Har kanskje politiets treghet sammenheng med at de etterforsker din (kanskje) eventuelle ulovlige kjøring før den tid. Har du forresten gyldig mopedførerbevis. Kanskje er det slik at politiet holder igjen mopeden din for eventuelt å hindre deg i å kjøre ulovlig. I og med dine manglende tilleggsopplysninger så må vi bare spekulere inntil videre.

 

Men hvis det nå er slik at politiet holder igjen mopeden i etterforskningsøyemed, så er ditt erstatningskrav til politiet feilrettet. Det er jo i bunn og grunn tyven som kravet skal rettes til, det er jo han som har påført deg et økonomisk tap, og i din anmeldelse til politiet har du vel krysset for mulighet for å kreve erstatning i tillegg til straff.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...