Gå til innhold

Test: Canon EOS 550D


Anbefalte innlegg

@tomsi42:

 

Jeg tolker markedet på samme måte som deg.

 

@theo343:

 

Det har ikke skjedd revolusjoner med sensorene de siste årene - noe vi klart ser på at D90 henger så godt med når det gjelder bildekvalitet. At de blir gradvis bedre - særlig på støy ved høy ISO - er den endringen vi kan regne med. Dog er det et åpent spørsmål hvor mye bedre Canon og Nikon vil gjøre konsumentkamera på dette området. Når det gjelder Mpix er vi uten tvil ved grensen for hva som er hensiktsmessig for APC-S formatet på brikka.

 

Når det gjelder video så klarer 7D/550D bildekvalitetsmessig å konkurrere med profesjonelle videokameraer, ikke så rart i og med at de arbeider med sensorstørrelse som nærmer seg. Største problemet for å få utnytte video (kvaliteten) på dSLR er optikk. Rimelig dSLR optikk bråker for mye ved autofokus, har for unøyaktig manuell fokus, for treg autofokus og zoomen er for unøyaktig. Men dette er vel så mye (langt mer) problemer med selve optikken. Om man vil betale så finnes det faktisk løsninger som er gode nok i dagens marked. Ellers ser jeg ikke mye f.eks 550D mangler kontra et konsument videokamera i prisklassen 5 - 10 000 kr - og på enkelte områder er det signifikant bedre. De har dog klart ulike egenskaper - ikke minst når det gjelder ergonomi, og jeg ville aldri anbefalt en som primært vil ta ferie og familieopptak å kjøpe 550D.

 

Og hverken Canon eller Nikon vil legge inn funksjonalitet som gjør at dSLR i konsumentmarkedet begynner å konkurrere med videokameraer fra 40 000 kr og oppover. Noe i realiteten 7D/550D faktisk gjør til en ikke ubetydelig grad. Med et hus til 6 000 kr og rett valg av optikk og tilleggsutstyr så sitter man med et bortimot profesjonelt oppsett.

 

Videofunksjonalitet på dSLR er ny, men alt 5D Mark II som ble lansert for snart 2 år siden var relativt modent når det gjaldt videofunksjonalitet. Og det er den snart to år gamle kameramodellen en episode av House er filmet i (dog med oppgradering av firmware). Om man ikke oppfattet teknologien som moden, ville man aldri gjort det.

 

Rolling shutter er dog et problem, men det er ikke 100 % løsbart uten at man bruker en helt annen sensor - dvs av samme type som digitale filmkameraer. Dog har denne type sensorer så vidt jeg vet ikke mer en 4 Mpix oppløsninger i 135 format.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, Red One (og Epic/Scarlet) bruker CMOS-sensor (rundt 10MP på Red One) - teknisk sett med rolling shutter. Når man kommer under ~5ms read/reset-time, er det dog så og si ikke synbart at det er rolling shutter. CCD-sensorer har det tradisjonelt sett vært lettere å lage med global lukker, men det er rykter om at Panasonic GH2 kommer med CMOS med global lukker.

Lenke til kommentar

Tomsi42:

Speilløse systemkameraer får nok en del fokus nå utover ja, så det har du helt rett i. Jeg vet ikke om jeg liker eller misliker det, da jeg synes dSLR har en del ting igjen som bør gjøres, men tiden vil vise hvor bra det blir.

 

Nautica:

Min kommentar om at jeg ikke var klar over at fotografen spiller en rolle i kvalitet på bilder var en helt opplagt ironisk kommentar.

 

Bolson:

Min oppfatning er at man diskuterer den veien det passer seg til tider her. I det ene øyeblikket snakket mange om hvordan det vil komme revolusjonerende materialbytter innen sensorer i dSLR og nye måter å gjøre ting på som vil gi store utslag og i det andre øyeblikket sier man at det neppe vil skje noe.

 

Vanskelig å bli klok på.

 

Jeg tenkte ikke på gradvis forbedring av støy på høy ISO som en større forbedring :).

 

og jeg ville aldri anbefalt en som primært vil ta ferie og familieopptak å kjøpe 550D.
Så man må ha et dedikert videokamera uansett?

 

Hva slags optikk og utstyr anbefaler du om man vil gå mot strømmen og forsøke å bruke eks. 550D som sitt eneste videokamera for familieminner?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@Ole_Gunnar:

Canon bruker CCD på sine kameraer i fra 40 000 - 65 000, samme gjør vel Sony. Arri Digital bruker CMOS, men kun med 3,5 MP oppløsning så vidt jeg vet. Og det på en 35 mm brikke.

 

Men jeg synser både Red One, Arri Digital og Epic/Scarlet er lite interessant å bringe inn i diskusjonen - da vi fort vekk snakker om kr 150 000 og oppover for "hus" og optikk. At Red One er bra, ja det er ikke diskuterbart engang - og selve Mysterium CMOS brikka er på 12,46 MP.

 

Så du har rett i at rolling shutter ikke nødvendigvis er et problem på CMOS som teknologi - men det er klart at lynrask read/reset er langt enklere å få til på en brikke med noe lavere oppløsning enn når vi begynner med 18 - 22 MP oppløsningen. Og det er uten tvil også et prisspørsmål - og det er betydelig forskjell på ulike CMOS brikker (brikker i ulike klasser).

 

@Theo365:

Ja, er det ikke akkurat det samme innen de andre "hardwarefrontene". Hvor revolusjonerende skulle ikke Fermi bli osv. La oss bare innse at det skjer ikke revolusjon men jevn evolusjon knyttet til hva som er hensiktsmessig i markedet.

 

Og når jeg sier at jeg ikke vil anbefale 550D i gitte tilfeller er det ikke for å anbefale 550D + videokamera, men heller et godt kompaktkamera pluss et videokamera i 4 - 6 000 kr klassen. Det er langt fra problematisk å ta familievideo med 550D, men du vil plages litt av støy fra zoom, fokus etc om du ikke bruker ekstern mikrofon (jeg bruker Røde Stereo Video Mic), samt læringsterskelen er klart høyere. Min erfaring er også at man må lære seg å følge motivet i en helt annen grad. Når det gjelder objektiver bruker jeg mye en Sigma 10 - 20 mm til video (krever at man er tett på objektet). En del tas også opp på brennvidde rundt 50 mm, men her mangler jeg foreløpig et lyssterkt 50 mm fastobjektiv. Men du kommer fort opp i 15 000 kr pluss for 550D med mikrofon og akseptabel optikk.

 

Men som jeg har skrevet tidligere - største mangelen for dSLR som videokamera er mangel på optikk virkelig egnet til video som ikke koster skjorta. Skal man ha zoom, så må man omtrent til Zeiss Lightweight Zoom LWZ.2 til € 2 500. Her er det ingen autofokus, men så nøyaktig fokus og zoom (lydløs) - kombinert med ekstrem bildekvalitet. For fastoptikk må man fort fra 5 500 kr og oppover.

 

Men bedre optikk til rimeligere pris kommer garantert.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hehe, haff. Virker som jeg kan gi opp ønsket å få egnet all-round video i et dSLR til en fornuftig penge da ja og at det er bedre å kaste inn håndkleet og innse at et videokamera er et must så og si uansett.

 

Om ikke annet fristiller det meg til å velge blant flere dSLR kameraer som eks. 50D ol. Men jeg er også veldig nysjerrig på hvordan speilløse systemkameraer vil utvikle seg utover året, siden vi virker å være i fasen hvor alle ønsker å lansere noe.

 

Jeg har lenge lekt meg med ultrazoom og lommekamera og drømt i lang tid om å gå til et godt dSLR hvor jeg føler at mulighetene er tilnærmet uendelige og bildekvalitet om alt er gjort rett er gnistrende. Men jeg finner meg stadig vekk i den gropen at dSLR blir i største laget og speilløse systemkameraer med micro four thirds frister veldig. Men så er det pris ift. bildekvalitet igjen da disse speilløse systemkameraene og optikken virker å være vesentlig dyrere.

 

Det er mulig jeg faktisk hiver meg på Nikon D5000 nå før høsten eksploderer i farger, uten å tenke noe mer over noe som helst og ser hva det gir meg av opplevelser og deretter vurderer om dSLR er noe for meg eller ikke.

 

Utfra hva alle sier virker Nikon D5000 å være et ypperlig "fersk på dSLRog ingen fotoekspert" valg. Så sant det ikke kommer en oppgradert D5000 i høst eller at en ny D3000 vil gi noen tankevekkere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hehe, haff. Virker som jeg kan gi opp ønsket å få egnet all-round video i et dSLR til en fornuftig penge da ja og at det er bedre å kaste inn håndkleet og innse at et videokamera er et must så og si uansett.

Panasonic GH1 med 14-140mm objektivet er nok det mest fornuftige valget hvis du skal ha en kombinert video og "DSLR".

 

Det er ikke en billig kombinasjon; men skal du ha både et videkamera og et DSLR med tilsvarende kvalitereter; så tror jeg prislappen blir en del høyere.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig.

 

Jeg synes dSLR fortsatt er i en rivende utvikling med stadig bedre sensorer og ikke minst er videofunskjonalitet helt i startgropa og det er ved sistnevnte jeg tror det vil skje en hel del bare på kort tid, selv ift. kameraer som 550D.

Jeg er ikke enig med deg. Jeg tror at bortimot all fokus kommer til å være på speilløse systemer og kompatible videokameraer.

Canon og Nikon kan ikke sitte å se på at Olympus, Panasonic og Sony stikke av med markedet. Samsung er litt på utsiden, så de betraktes nok ikke som en stor konkurrent av Canikon.

 

Tror jeg.

 

Jeg tror ikke det.

Speilløse vil kun forbli et supplement og ikke en fullgod erstatning. Kun en sidegrein som f.eks superzoomer. Straks man skal til med bevegelige mål sliter de. Og å bare basere seg på skjermen som søker har mange minus. Skal man til med tele så mister de straks sin eneste styrke, nemlig den mindre størrelsen. Det blir og sterk ubalanse i riggen med en rimelig tele. Og som sagt går den ikke i lomma med en god tele. Folk vil zoome i dag, og helst mest mulig - dvs massene vil det.

 

Jeg tror hovedfokuset vil forbli på speilrefleks, det er der de kan selge flest objektiver, det er der verden er full av mennesker med objektiver som bare venter på neste og nyeste speilrefleks. Om man kan bruke adapter aldri så mye så blir det hele håpløst pga de speilløse sin mangel på størrelse og grep, balanse. Samt ubrukelig søker.

 

Både Canon og Nikon kommer nok med speilløse de og - og jeg forventer at de vil bli mer modne enn de som finnes i dag, men de vil bare bli et tilleggsprodukt. Produsentene gir ikke fra seg sitt gull, nemlig salget av objektiver til speilrefleks.

 

På en måte kan de like greit finne på en måte å putte i en større sensor og noe bedre optikk i sine superzoomer og få gode salgstall ut av disse.

 

Tor

Lenke til kommentar

Interessen for ekstremlang zoom (typ 18-200, og enda verre på kompaktkameraene) vil jeg påstå er 100% markedsføringsavdelingstyrt. "Massene" tar stortsett bilder av andre mennesker - iallefall om facebookvennene mine er reprasentative for resten av befolkninga. Jeg er ganske sikker på at 95% av bildene hadde blitt bedre med feks. en m4/3 med 20mm f/1.7, de aller fleste bildene ser ut til å være tatt i normalområdet uansett (som også stemmer godt overens med egen erfaring).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...