Gå til innhold

Stoltzekleiven - Hvordan bli bedre?


Anbefalte innlegg

For de som ikke er fra Bergen og ikke har hørt om Stoltzekleiven vil jeg først komme med litt info. Dette er en temmelig bratt tursti med en stigning på 313,5 meter, og en lengde på 910 meter. Stien er for det meste steinlagt, og med rundt 800 høye trappetrinn. Jon Tvedt har rekorden opp på 8 min og 13 sek.

 

Så til saken; jeg har gått/løpt opp noen ganger i det siste, og har begynt å konkurrere med min egen tid. Nå føler jeg at jeg har fått en så bra tid jeg klarer med den formen jeg er i (føler forbedringene hittil har gått på teknikk og disponering, og ikke så mye på form). Derfor er jeg interessert i å få tips om trening for å komme enda lavere. Satte i dag ny personlig rekord på 14:49. Om dette er bra eller dårlig vet jeg heller lite om, da jeg ikke har noen å sammenligne meg med.

 

Fra før av trener jeg temelig lite. Jeg har en fysisk krevende jobb (anleggsarbeider - spar, triller og løfter på steiner, samt løper en del i 30 grader og brattere skråninger med kantklipper). I tillegg til dette har jeg da begynt å gå opp Stoltzen minst en gang i uken.

 

Hva bør jeg gjøre videre for å forbedre tiden min? Føler det kvarteret jeg bruker opp blir i minste laget for noen effektiv trening (jeg jogger riktig nok ned igjen på andre siden, men det går heller rolig).

 

En annen ting jeg lurer på er hvor jeg bør ligge angående puls på vei opp. Jeg ligger stort sett på rundt 190 oppover, men kommer opp i 215 i de siste trappene (rett under 2 min igjen). Føler dette er temmelig høyt. Farlig? Er forresten 23 år.

 

Takker for svar...

Endret av SKT
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Takker for tips. Eneste problemet her er at det er en temmelig smal sti med mange som går oppover, så er litt usikker på hvor populært det er å løpe nedover.

 

Har foresten fått meg ny rekord siden jeg skrev førsteinlegget; 14.38. I tillegg har jeg begynt å gå betydelig oftere enn en gang i uken. Om jeg sammenligner med tidene som ble satt under Stoltzekleiven Opp i 2007 ville jeg vært på 302. plass (av rundt 700) for menn mellom 18-34 år.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det nytter ikke å løpe ned Stoltzen, nei...

 

Alt under 20 er etter min mening godkjent for menn under 30. Jeg synes det er svært godt å ligge på 14-tallet (selv er jeg nok noen minutter tregere,,, pokker ta).

 

Selv har jeg tatt noen vanlige timeslange joggeturer iblant, og det er IKKE noen god trening med tanke på Stoltzen. Intervalltrening i bakker er sikkert bedre - men det beste er antagelig å trene i selve kleiven.

 

Ulempen med det er selvsagt at stoltzen er 313,5 høydemeter rent helvete.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt seint å svare kanskje, men håper jo at du fortsatt prøver å forbedre deg på stoltzen. Et generelt råd jeg vil gi er at all kondisjonstrening er bra kondisjonstrening om du har lyst å forbedre deg.

 

For oss som ikke løper under ti minutter eller slike ting er det ikke så farlig hvordan vi trener, så lenge vi trener. Selv har jeg kun gått opp stoltzen tre ganger i mitt liv. Alle gangene i underkant av 13 minutter. Tror også at jeg nå vil kunne perse ganske solid neste gang jeg løper fordi jeg har prestert bedre på en del andre kondisjonsløp. Det viktige er å finne en treningsform du trives med. Om du synes det er gøy å sykle en time fire ganger i uken vil du garantert forbedre tiden din. Eventuelt jogge noen ganger (ispeddd litt intervalløkter). Det viktige for å forbedre tiden din er å forbedre basiskondisjonen din, det gjør du gjennom kondisjonstrening. En økt bør også helst være litt lengre enn den tiden du bruker på å gå opp stoltzen. Jeg er iallefall ganske sikker på at jeg ville blitt dårligere på å gå opp stoltzen om jeg hadde erstattet mange treningsøkter med å faktisk gå opp stoltzen. Det høres sikkert litt rart ut, men det er erfaringer jeg har gjort meg.

 

Det aller viktigste er iallefall at du finner en treningsform som passer deg. Liker du å gå opp stoltzen og gjør det ofte, så vil det definitivt ikke skade deg, men liker du bedre å kjøre knallharde intervalløkter noen ganger i uken vil det kanskje forbedre tiden mer drastisk. Det viktigste er å ha det gøy!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det viktigste er vel strengt tatt å ikke skade seg. Argumentet "Om du liker det vil det ikke skade deg" holder vel egentlig heller ikke mål.

 

Men jeg tror det skal mye til å skade seg på stoltzen (om man ikke overtrener fullstendig), pga det er oppoverbakke. Sjansen er nok langt større for kne- rygg eller leggskade når du jogger i nedoverbakke etter du har nådd toppen.

 

TS: Foreslår du prøver å trene kondisjon to ganger i uken istedenfor én. Jeg er redd det blir svært vanskelig å øke kondisjonen med kun én kondisjonsøkt i uken, det sier seg i alle fall selv at to er bedre enn én.

 

Løping/jogging i nedoverbakke bør du generelt være forsiktig med.

Lenke til kommentar

Haha, tror du tok meg litt vel bokstavelig der. Jeg mente skade som i å forverre kondisjonen, ikke skade som i knekke et bein. Måtte bare oppklare den misforståelsen. :p

 

Når det gjelder skadefare, så er det klart at Stoltzen ikke er optimalt. Ja, det er oppoverbakke, men hvem har vel ikke gått på trynet i en trapp, og hva da i en dårlig trapp. Lett å skli, sleipe steiner, og sleipt tre i regnvær. Når det er sagt, så er nok det beste å droppe all fysisk aktivitet om man vil holde seg skadefri, men det har lite for seg.

Lenke til kommentar

Ah, beklager misforståelsen. Ble litt vel naivt å si "Om du liker hva du driver med er sjansen for skade lik null", så glad for at du ikke faktisk mente dette.

 

Som du sier kan man jo holde sengen om man er redd for skader, men ettersom risikoen for å skades er så liten blir det jo bare tull å tenke slik, som du sier. Bare å komme seg ut ^^,

 

Tenker å dra til stoltzen selv en dag, har aldri testet den ut.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest medlem-211409

Ett ord: knebøy.

 

Mindre fokus på kondisjon, og mer fokus på styrke i bein, rompe og rygg. Kjør på med eksplosive sett av knebøy, og du vil etter hvert fly opp de trappene. Suppler med andre øvelser.

 

Bullshit... Jeg har gått fra å ha 10RM 40 kg i knebøy og har nå ca 10RM 70 kg. Stoltzentiden er gått fra 12 min til like over kvarteret, altså forverret.

 

Skal du bli bedre i stoltzen, så trener du stoltzen (eller eventuelt andre motbakkeløp). Alle som har løpt stoltzen seriøst vet dette. Med mindre du trener med ekstremt mange repetisjoner knebøy (tenker flere 100), tviler jeg på det vil hjelpe mye å trene knebøy.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ett ord: knebøy.

 

Mindre fokus på kondisjon, og mer fokus på styrke i bein, rompe og rygg. Kjør på med eksplosive sett av knebøy, og du vil etter hvert fly opp de trappene. Suppler med andre øvelser.

 

Bullshit... Jeg har gått fra å ha 10RM 40 kg i knebøy og har nå ca 10RM 70 kg. Stoltzentiden er gått fra 12 min til like over kvarteret, altså forverret.

 

Skal du bli bedre i stoltzen, så trener du stoltzen (eller eventuelt andre motbakkeløp). Alle som har løpt stoltzen seriøst vet dette. Med mindre du trener med ekstremt mange repetisjoner knebøy (tenker flere 100), tviler jeg på det vil hjelpe mye å trene knebøy.

 

Styrketrening må man ha. Men man må samtidig venne de samme sterkere musklene til løpsbelastning. Man kan ikke bare stå på Sats og ta knebøy og forvente å fly opp Stoltzen. En kombinasjon av styrketrening med relativt mange repetisjoner for å unngå unødvendig vektøkning samt mye løpstrening, gjerne flatt men helst i bakker vil være den beste kombinasjonen for å få et godt resultat i helvetesbakken.

Lenke til kommentar

Jeg har både gått og løpt i stolzen i mange år og for meg så har det absolutt fungert best å hatt et godt grunnlag etter mye løping både på flatt og variert terreng og gått etterhvert løpt stolzen mange ganger. Knebøy og annen styrketrening er også selvfølgelig bra, men jeg ville ikke basert treningen på det alene. I stolzen trenger du god lungekapasitet samt en god og langvarig musklatur i beina.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Takker for alle svar.

 

Jeg har ikke fått prøvd meg på Stoltzen i år, men har trent en del i andre bakker og litt lengre løp. Har flyttet og funnet en fin rundre jeg pleier å ta meg. Begynner ved ytterdøren, så er veldig praktisk sånn sett.

 

Om været blir bedre så skal jeg se hvordan tiden opp Stoltzen blir i år. Har de ikke pusset opp stien/trappene i år? Holder kanskje på fremdeles?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

De holder fortsatt på. Det er lett å snike seg inn og løpe opp, men den er offisielt stengt. Jeg gikk forbi skiltet der det sto når de åpnet for en time siden elns, men jeg har glemt nøyaktige dato... Tror det var rundt 16.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har jeg fått prøvd Stoltzekleiven i år også. Til tross for at jeg har begynt å trene mer seriøst og forbedret meg kraftig på alle andre distanser ble det langt i fra noen personlig rekord i dag. Litt merkelig egentlig.

 

Noen som har sammenlignet tidene før og etter oppgraderingen av løypen?

 

Tror jeg skal gjøre det bedre neste gang, var lenge siden sist nå, og med endringene i løypen, var det vanskelig å finne et fornuftig tempo. Startet med litt for god selvtillit og fikk det tungt på slutten.

 

Det jeg derimot merket var at det ikke var noe problem å løpe videre da jeg nådde toppen. Tidligere har jeg ligget der som et slakt. Så selv om tiden ikke ble så bra så har det jo skjedd noe forbedring. Etter 1-2 minutters pause føltes det egentlig som om jeg kunne gått opp en gang til...på samme tid.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått prøvd Stoltzekleiven i år også. Til tross for at jeg har begynt å trene mer seriøst og forbedret meg kraftig på alle andre distanser ble det langt i fra noen personlig rekord i dag. Litt merkelig egentlig.

 

Noen som har sammenlignet tidene før og etter oppgraderingen av løypen?

 

Tror jeg skal gjøre det bedre neste gang, var lenge siden sist nå, og med endringene i løypen, var det vanskelig å finne et fornuftig tempo. Startet med litt for god selvtillit og fikk det tungt på slutten.

 

Det jeg derimot merket var at det ikke var noe problem å løpe videre da jeg nådde toppen. Tidligere har jeg ligget der som et slakt. Så selv om tiden ikke ble så bra så har det jo skjedd noe forbedring. Etter 1-2 minutters pause føltes det egentlig som om jeg kunne gått opp en gang til...på samme tid.

Den dårligere tiden høres ut som den kom fordi du ikke visste hvor hardt du kunne presse deg. Tipper du vil se stor forbedring andre og tredje gangen du tar turen opp. ;)

 

... Det blir som å gå i fjellet. Etter å ha gått i 4-5 timer så merker du det i beina samme hva. Hvis du er vant med det, så vet du at du klarer mange flere timer i godt tempo. Hvis det er første gangen på en lang stund begynner man å tvile. ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått prøvd Stoltzekleiven i år også. Til tross for at jeg har begynt å trene mer seriøst og forbedret meg kraftig på alle andre distanser ble det langt i fra noen personlig rekord i dag. Litt merkelig egentlig.

 

Noen som har sammenlignet tidene før og etter oppgraderingen av løypen?

 

Tror jeg skal gjøre det bedre neste gang, var lenge siden sist nå, og med endringene i løypen, var det vanskelig å finne et fornuftig tempo. Startet med litt for god selvtillit og fikk det tungt på slutten.

 

Det jeg derimot merket var at det ikke var noe problem å løpe videre da jeg nådde toppen. Tidligere har jeg ligget der som et slakt. Så selv om tiden ikke ble så bra så har det jo skjedd noe forbedring. Etter 1-2 minutters pause føltes det egentlig som om jeg kunne gått opp en gang til...på samme tid.

Tar jeg veldig feil når jeg tror at du sjelden driver intervalltrening?

 

Tidene før og etter i stoltzen er at det tydelig har endret seg til det bedre. Altså løypen har blitt raskere. Bt hadde en sak på det. Var ganske markant også.

 

Sånn som du beskriver det, så er formen din veldig god. Anbefaler deg å trene mer på terskel, og gjerne prøve å drive litt intervalltrening dersom du ønsker å forbedre tiden din. Personlig takler jeg ikke intervalltrening, og har derfor slått meg til ro med min bestetid. Man trenger jo ikke å produsere resultater på løpende bånd for å være i god form. :)

Lenke til kommentar

Trener intervall, men har ikke gjort det så lenge. Kjører 4 drag på 4 minutter på 90% - 95% og med 3 minutters pauser hvor jeg ligger på 70%. Dette gjør jeg én gang i uken. Har tenkt å øke til 2 etter hvert.

 

Ellers har jeg en runde på 5,25 km, og en på 8,3 km som jeg varierer mellom. Begge med en god dose motbakker. På 5km-løypen har jeg forresten forbedret meg med 6 minutter siden i fjor. Derfor jeg ble skuffet over Stoltzen på nesten et minutt dårligere enn i fjor.

 

Om formen min er god vet jeg lite om, har ikke så mye å sammenligne med. Kjenner ingen som holder følge med meg, men det har nok mer med vennene mine å gjøre enn med formen min. Kunne tenke meg å prøve meg i noen løp, men har ikke kommet så langt.

 

Man trenger ikke å produsere resultater for å være i god form, men jeg trenger noe å slå for å motivere meg, og siden jeg stort sett løper aleine har jeg kun tidene å konkurrere mot.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har nå trent på lengre løp. Håper på å løpe maraton om en stund. Har nå kommet til halvmaraton med en tid jeg er helt greit fornøyd med (1.29.13). Hadde altså ikke gått Stoltzekleiven siden sist jeg skrev her da jeg prøvde meg i dag. Klokket inn til 13.15, til tross for at jeg nærmest løp i kø oppover. Solid forbedring, altså!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg aldri hatt god kondis, men i 2010 gikk jeg stolzen et 20-talls ganger mellom mai og til vinteren kom. Første gang jeg gikk opp brukte jeg 27 min. Mao. 2-3 stopp underveis der jeg lurte på om det aldri skulle ta slutt. Etter 4-5 ganger hadde jeg presset tiden ned til rundt 20 min for da hadde jeg lært meg løypen og disponere krefter, men der traff jeg en kneik. Fikk siden slitt meg ned til 18.14 i løpet av "sesongen".

 

Min erfaring er at det er mye å hente de første gangene på å lære seg ruten og disponere krefter. Går du tom for tidlig renner sekundene på. Løypen straffer deg knallhardt når du sliter. I mitt tilfelle gikk jeg fra rundt 27 min til 20 min på 4-5 ganger og det skyldes ikke bedre form. Først når jeg traff 20-tallet traff jeg min maksgrense og fikk siden presset ned tiden. De siste 2 min. skyldes bedre form.

 

Innimellom dette varierte tiden gjerne med 1 1/2 min fra gang til gang. Dagsformen har mye å si, så man er ikke automatisk i dårligere form selv om tiden er noe dårligere enn forrige gang.

 

For meg hjalp det definitivt å gå ruten ofte. Men det er ikke til å stikke under en stol at dem som har god kondis på flat mark også gjør det bra i Stoltzen. Vil man bli bedre i Stoltzen tror jeg derfor det er viktig å trene på både å gå motbakke og vanlig kondisjonstrening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...