Gå til innhold

Kamera passende for backpacking (i Sør-Amerika)


Anbefalte innlegg

Hola

 

Jeg og et par venner planlegger en backpacking tur til Sør-Amerika i 4-5 måneder og jeg trenger (naturligvis) et kamera til å ta med meg på turen.

 

 

Jeg har et Lumix TZ7 som jeg bruker til daglig bruk, jeg er veldig fornøyd, men er klar for å ta et steg opp.

 

Funksjoner jeg setter stor pris på er, ikke alle er nødvendige

 

*batteritid, viktig siden jeg tviler jeg får ladet ofte

*mulighet for lang lukkertid (mer avansert enn dyrere kompaktkameraer)

*panoramafunksjon/hjelp til taking av panoramabilder

*mulighet for video (full HD er intet must, 700p er nok)

*vidvinkel

*god zoom

 

Har sett litt på de nye MFT kameraene til både Olympus og Panasonic, digger størrelsen og mulighet til å skifte ut objektiv.

Alle prisklasser er åpne, men gjerne under 7-8000.

Var inne for å kikke på kameraer på en fotobutikk, ble bombadert med Canon g11 propagade (virket det som, selgeren jobbet direkte for Canon)

 

Åpen for alle kommentarer og tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenge til du skal dra?

Personlig hadde jeg tatt med DSLR, men dersom du ikke er vant med å bruke det kan det hende du får mer ut av å ta med deg ett skikkelig kompaktkamera istedenfor.

G11 er ikke ett dårlig valg, men du kan og se på G10. S90 blir sett på som enn G11 i mindre kropp, så om størrelse betyr noe så gå for det.

Lenke til kommentar

Det er jo en del rimelig kompakte speilreflekskameraer i FourThirds-systemet, og jeg vil tippe de har bedre batteritid enn mFT-kameraene (som er mer avhengige av å bruke skjerm).

 

Olympus E-450 og E-620 er i hvert fall verdt å ta en titt på.

 

Panoramafunksjon vet jeg ikke om du får på noen systemkameraer. Skal du ha video så er det hovedsakelig Canon eos 550D og Nikon D5000 av de rimeligere speilreflekskameraene som er noenlunde brukbare. Der har nok mFT en fordel, de fleste mFT-kameraene tar (minst) 720p AVCHD.

Lenke til kommentar

* G11 er digert, eneste fordelen fremfor LX3 er optisk søker, som faktisk betyr en del om man prøver å få mest mulig ut av batteriet.

 

* Skikkelig vidvinkel vil si Olympus 9-18, og da begynner budsjettet å sprekke om man skal ha hus og normal(zoom) i tillegg.

 

* Jeg mener også E-620 er verdt pengene fremfor E-450, og ikke egentlig har noen ulemper i forhold til det utover noen millimeter i høyden.

 

* Olympus har hatt panorama på speilreflekskameraene, men bare om man bruker xD-kort, noe som er idiotisk

Lenke til kommentar

Kjøpte meg nettopp Panasonic GF1 til slikt reisebruk, og er veldig fornøyd så langt. Tror nok det er enda bedre enn Canon G serien...og i tillegg enda mindre. (Jeg har Canon EOS 50D i tillegg da, men hvis jeg skal reise lett, vil jeg nok velge å ta med GF1 pluss et par objektiver). Det er opprettet en egen tråd for kameraet her.

Lenke til kommentar

Jeg er av den holdning at når man skal reise lett; så må man inngå noen kompromisser. Samtidig er jeg opptatt av at bildekvaliteten ikke lider.

 

Et E-620 dobbel-kit (14-42mm + 40-150mm) er nok det som jeg ville ha satset på. Da dekker du det viktige området fra 14-150mm, optikken er meget bra i forhold til prisen, og du får stabilisering. Er det penger igjen, så hadde jeg kjøpt en 25mm f/2.8 i i tillegg.

 

Det eneste alternativet jeg hadde vurdert er et µ-4/3 system. Panasonic GF1 eller Olympus E-PL1 med kit-zoom og viewfinder.

 

Ekstra minne og reservebatterier er et "must".

Lenke til kommentar

Kjøpte meg nettopp Panasonic GF1 til slikt reisebruk, og er veldig fornøyd så langt. Tror nok det er enda bedre enn Canon G serien...og i tillegg enda mindre.

 

Det er mye bedre enn G-serien, men objektivene vil være større, særlig om man skal ha zoomobjektiv. I så måte har kompaktkameraene fremdeles noe for seg. Det vil også alltid være billigere enn et systemkamera med objektiver.

Lenke til kommentar

Sony NEX 3 og 5 har panoramafunksjon, og er samtidig små med mulighet filming og forskjellige objektiver + at det har samme sensor som speilrefleksene, virker som de tilfredsstiller de kravene du har:

http://www.dpreview.com/news/1005/10051102sonynex.asp

 

New α digital cameras with DSLR picture quality and responsive shooting

World’s smallest and lightest* interchangeable lens digital camera (NEX-5)

14.2 effective megapixels Exmor™ APS HD CMOS sensor

1080i HD movie recording (NEX-5) with stereo sound, fast and silent autofocus

Intuitive new interface with Help Guide and Shooting Tips

E-mount lens system compatible with α DSLR lenses (with optional Mount Adaptor)

Sweep Panorama with 3D capability**

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Hola

 

Jeg og et par venner planlegger en backpacking tur til Sør-Amerika i 4-5 måneder og jeg trenger (naturligvis) et kamera til å ta med meg på turen.

 

 

Jeg har et Lumix TZ7 som jeg bruker til daglig bruk, jeg er veldig fornøyd, men er klar for å ta et steg opp.

 

Funksjoner jeg setter stor pris på er, ikke alle er nødvendige

 

*batteritid, viktig siden jeg tviler jeg får ladet ofte

*mulighet for lang lukkertid (mer avansert enn dyrere kompaktkameraer)

*panoramafunksjon/hjelp til taking av panoramabilder

*mulighet for video (full HD er intet must, 700p er nok)

*vidvinkel

*god zoom

 

Har sett litt på de nye MFT kameraene til både Olympus og Panasonic, digger størrelsen og mulighet til å skifte ut objektiv.

Alle prisklasser er åpne, men gjerne under 7-8000.

Var inne for å kikke på kameraer på en fotobutikk, ble bombadert med Canon g11 propagade (virket det som, selgeren jobbet direkte for Canon)

 

Åpen for alle kommentarer og tips :)

 

Å være på loffen i Sør-Amerika er fint!

Jeg reiste rundt mer eller mindre på måfå, stort sett ved hjelp av tommelen, i 4 1/2 mnd i Brasil for noen (7!) år siden.

Jeg dumpet oppi mange minnerike situasjoner og traff veldig mange utrolig flotte mennesker.

 

Jeg reiste ikke for å fotografere, jeg fotograferte på reisen.

 

Jeg hadde med meg et kompaktkamera (film) til Brasil og vurderte ikke engang å ta med meg speilreflekskameraet.

Min erfaring når man "bor i en ryggsekk" så lenge, er at det etterhvert blir et herk å dra på et stort kamera (og mitt SLR er ganske lite til å være SLR).

Kameraet bør være så lite at man alltid kan ha det med seg og være klart til bruk (= lommestørrelse). Før eller siden havner speilreflekskameraet i sekken, eller på hotellrommet, og der har det en tendens til å bli liggende for ofte.

Jeg ergrer meg mer over fotomulighetene som gikk tapt fordi kameraet lå i sekken, enn over at bildene som ble tatt ikke er gode nok fordi utstyret var (for) enkelt.

 

 

Men nå er dere flere som skal reise sammen.

Da er det en god idé å ta med ETT (1) godt systemkamera (på deling), samt flere lommekameraer (m/ videofunksjon).

Del bildene med hverandre etter turen.

 

 

Dersom du vurderer et DSLR, bør du se på Pentax.

De har noen modeller som bruker AA-batterier (feks. K200D og K-x).

K-x har video og er i salg. K200D er værtettet og lett pansret. Det er ute av produksjon, men du finner det som kit på bruktmarkedet for ca. 3000,-.

Om dere feks. skal til Amazonas kan Pentax K200D med de værtettede 18-55 WR + 50-200 WR være et godt valg.

 

Et kanskje enda bedre alternativ enn DSLR, er et speilløst systemkamera. Fordi de er mindre av størrelse.

Foreløpig synes μ4/3-systemet å være mest interessant, mest fordi det er kommet lengst i utviklingen.

Jeg forventer at det kommer noe mer spennende i september (photokina 2010), så om du ønsker et speilløst systemkamera anbefaler jeg deg å vente med avgjørelsen og handelen i noen måneder til.

(Om ikke annet så kommer det et prisfall på nåværende modeller når nye modeller kommer til.)

 

 

For å bruke ekstra lang lukkertid (B) på et systemkamera, må du ha en mulighet for å låse utløserknappen. Vanligvis gjøres det med en fjernkontroll (tråd/trådløs).

 

God batteritid er kjekt, men ikke ekstremt viktig. Du må uansett ha med deg godt med ekstrabatterier. -Eller satse på et kamera som bruker AA-batterier.

 

Panoramafunksjon? Det er en enkel teknikk. Søk kunnskap og øv deg med det kameraet du har.

 

Det kameraet du har i dag, Panasonic TravelZoom7, er laget for å ha med på reise.

(Om TZ7 hadde brukt AA-batterier hadde det vært nær ideelt for en backpacker.)

Om du ikke selv tenker å bruke TZ7'n, kan du kanskje låne det bort til en av dem du reiser sammen med?

 

Vedrørende G11, så er det et godt kompaktkamera som vil gi deg mulighet for full manuell kontroll, og det er på mange måter bedre enn TZ7, men det vil ikke gi deg vesentlig bedre bildekvalitet.

 

 

Du/dere kommer til å produsere ganske mange GB med bilder i løpet av 4-5 mnd.

-Har du tenkt på hvordan du skal få tatt vare på bildene underveis?

Lenke til kommentar

Sony NEX og Samsung NX er også helt klart alternativer her. Det virker som om Sony har fått mest moment, kanskje ikke overraskende. Disse formatene ligger litt bak hva objektivutvalg angår, men det vil sannsynligvis endre seg etterhvert. Det mangler vel vidvinkelzoomer på begge, men om tilsvarende 24mm klassifiseres som vidvinkel har Sony en veldig kjekk liten sak i 16/2.8, og de har også de minste husene foreløpig.

Lenke til kommentar

På tross av utbredt misforståelse* tjener du ikke noe i kvalitet ved å gå ned i oppløsning. Jeg tror heller det har å gjøre med at oppløsningen sluttet å være et så kritisk mål på et kameras kvalitet som det var i begynnelsen, samtidig som det er billigere å lage et kamera med lavere oppløsning, og lettere å lage det raskt. I tillegg er det en fordel for brukerne fordi minnekortene fyller seg saktere opp (særlig med råfiler, Canon har vel sRAW som kan bøte på problemet), og bildene blir raskere å håndtere i etterkant. De fordelene må veies mot gledene det er å ha høyere oppløsning, og man har vel funnet at man har kommet til det punktet der det holder, særlig i forhold til blenderåpningen og følsomheten man har på et slikt kamera.

 

 

 

* Misforståelsen vil kanskje snart begynne å bli oppklart, siden DxO har begynt å bruke "print" som forhåndsvalgt graf fremfor den irrelevante "screen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...