Gå til innhold

Test: Zotac Geforce GTX460


Anbefalte innlegg

Ja komplett har ukens tilbud på både GTX 460 og GTX 480, det er nesten litt fristende å slå til. Men så er det en måned til jeg er tilbake hos min stasjonære, så da er det litt bortkastet. Men jeg er veldig spent på B1-revisjonen av Fermi, kombinert med Twin Frozr II så tror jeg det kan bli virkelig bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser komplett har ukens tilbud på Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA til 1.799: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602777

 

Er ikke dette et veldig bra kjøp i denne prisklassen? Noen som vet om dette er den støyende viften, eller en den som ikke støyer så mye? Vurderer kjøp.

Jeg kan love deg at du gjør et fantastisk kjøp! I tillegg skal den være ganske stillegående, ivertfall mindre støy enn den HW testet. Noe annet ville vært rart.

 

Prisen er også kjempebra! Vil ha! :love:

Du får mer for pengene enn om du hadde kjøpt ATI-kort i samme klasse, og det sier litt! Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kjøpt den, uten tvil.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Ser komplett har ukens tilbud på Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA til 1.799: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602777

 

Er ikke dette et veldig bra kjøp i denne prisklassen? Noen som vet om dette er den støyende viften, eller en den som ikke støyer så mye? Vurderer kjøp.

Kjøp to! I SLI begynner det virkelig bli morsomt med disse kortene.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-460-sli-review/

http://www.hardocp.com/article/2010/07/12/nvidia_geforce_gtx_460_sli_performance_followup/

 

For 3600 kr skal du lete lenge etter mer ytelse for pengene.

 

Evt kan man vente til GTX 475 og 485 osv begynner dukke opp på 104-kjernen.

Lenke til kommentar

I en del spill som støtter det så vil 2x GTX 460 yte bedre enn GTX 480, men så er ikke alle spill optimalisert for SLI.

 

Om GTX 485 er basert på GF100 er høyst usikkert, en del kilder hevder GTX 485 vil være en GF100 med 16SM osv. som trolig vil gi rundt 10-20% bedre ytelse enn GTX 480, samt bedre termiske egenskaper. En dobbelvariant av GF104 vil trolig få navnet GTX 495 som uttrykker bedre ytelsesforholdet til resten av serien. Men det er uansett spekulasjoner.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Jo, men finnes det nyere spill som ikke er optimalisert for SLI? Trodde det kun var et problem med eldre titler, som sikkert snurrer mer enn raskt nok på et enkelt 460-kort. Uansett er det ikke før man begynner dra på med oppløsninger på skjermer over 23" + en del AA og AF at 460-SLI virkelig rocker.

 

Hva kortene basert på 104-kjernen kommer til å hete er jo egentlig revnende likegyldig. Men Nvidia kommer sikkert til å prøve seg på litt forvirrende navn mhp hvilken kjerne som brukes (med G90/92 friskt i minne).

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Dette var ikke meningsfulle resultater?! HD 5850 har bedre ytelse, men prisen er dårligere. Du får mer for pengene ved å kjøpe GTX 460.

 

Jeg postet rett etter artikkelen var lagt ut, og det var ingen priser tilgjengelig for sammenligning. Tentativ prissetting for 1GB-kortene havnet veldig tett opptil HD 5850.

 

 

 

Strømforbruk, støy og temperaturer er omtrent ekvivalent. ATI sine kort er allerede fantastiske på ytelse, strømforbruk, temperaturer og ikke minst pris. Det skal nok litt til for å gå lengre enn det ATI har gjort med sine kort. Utviklingen er ikke grenseløs. Man kan da ikke forvente at nVIDIA skal gjøre det så utrolig mye bedre. GTX 460 er faktisk bedre i den klassen, og det er utrolig bra. Ivertfall med tanke på hvordan Fermi var i starten.

 

Mener du virkelig at det er galt å forvente at en nyere generasjon (X+1) kort skal yte bedre enn generasjon X?

 

(edit: generasjon er ikke helt det rette ordet, iterasjon hadde muligens vært mer passende.)

 

 

Men bevares, nVidia har gjort en kjempejobb med å forvandle jetflysmeltedigelen Fermi til en kjølig og stille lillebror.

 

 

 

 

[... pris/ytelse ...]

 

Helt greit sier du? Helt greit for folk som må ha nVIDIA kort, til tross for at GTX 460 er bedre? Det er ikke helt greit, det er fantastisk. Jeg hadde faktisk aldri trodd dette. Ble veldig overrasket! Faktisk så er det veldig mye å hoppe i taket for!

 

Har vi lest samme artikkel? GTX 460 har høyere poengsum enn HD 5850 i Far Cry 2 (~9fps), HAWK (1 fps), Just Cause 2 (~5 fps) og Dirt 2 (~3 fps).

 

Igjen, jeg postet før det var norske priser tilgjengelig, så det gir liten mening i å angripe mitt innlegg på denne måten.

 

Du har alldeles rett i at GTX460 1GB gir veldig god ytelse per krone investert, og jeg vil definitivt anbefale disse kortene framfor HD 5850 med mindre 3 skjermer er et krav (Eyefinity).

 

 

 

Dette er for all del meningsfulle resultater! Du må være forsiktig med uttalelsene dine. Unskyld, men begynner å lure på om du enten er en litt usaklig ATI tilhenger, eller skumleste artikkelen. Det er ikke en dramatisk forskjell mellom GTX 460 og HD 5850, men uansett er GTX 460 bedre. HD 5850 er allerede et imponerende kort. Kjempegode kort faktisk! Din kommentar til dette er "meh"? Dette er altså ikke bra? Ikke bra at GTX 460 er bedre. GTX 460 er et dårlig kort til tross for at det er billigere, og du får mer for pengene, i tillegg til at strømforbruk, støy og temperaturer er omtrent likt? Klarer ikke helt å få regnestykke til å stemme, det stemmer liksom ikke med resultatene, virkeligheten.

 

Hva i alle dager er dette? Projisering? Beskyldninger? Jeg har hatt et eneste Ati-kort siden mitt første skjermkortkjøp (Creative Voodoo 12MB), og det var et 9500 Pro. Siden den gang har jeg hatt nVidia. Jeg synes nVidia har gjort mye tvilsomt i årenes gang, og jeg postet heftig på diverse fora når 6800-fadesen gikk sin gang. Det du beskylder meg for er egentlig for dumt til å i det hele tatt kommentere.

 

Her skal du få noen gratis tips av meg; ikke tillegg motdebattanter meninger de ikke har; ikke ekstrapolér ut i fri fantasi; fei for egen dør først.

 

 

 

 

«Prisgunstig og godt ytende»? «tilbake i spillet»? Skriv norsk, da.

Ser ikke problemet med det jeg.

 

Problemet er at det er direkte oversatt fra engelsk, og det er rett og slett dårlig norsk.

 

 

 

Vil avslutte med å si at jeg ikke er fanboy og favoriserer ingen av dem. Man kan ikke fornekte fakta og resultater. Sannheten er at GTX 460 er bedre.

 

...

 

 

 

Det skal sies at SLI-ytelsen fra to GTX460-kort er helt spektakulær, samt at de overklokker noe så vakent. Jeg regner med at jeg oppgraderer mitt 8800GTS til et GTX460 1GB.

 

 

 

Edit: Presisering.

Endret av lch
Lenke til kommentar

Jeg ville nok hatt et par spor mellom kortene og en diger vifte til å pumpe inn friskluft. Jeg har sett at enkelte har brukt lange SLI-broer, jeg regner med at det er noe som kan kjøpes separat.

 

EVGA kan skaffe både vanlig lengde, lengre bruer til 3x SLi og den noe spesielle bruen til 4x SLi. Ta kontakt så får du helt sikkert til en deal. Du trenger ikke bruke alle "sporene" selv om du har dem. Du kan godt bruke en 4x SLi bru for å kople bare 2 kort, ett i hver ende. Du trenger heller ikke nødvendigvis bruke de to sporene i endene. Hvilke som helst kan brukes uansett bru.

 

Forresten, du trenger egentlig ikke bruke SLi bru i det hele tatt. Du kan kjøre denne kommunikasjonen via PCIe sporene. Dog gir dette merkbart dårligere ytelse, litt avhengig av hvilke kort det er snakk om og hvor krevende tittel du spiller/bruker.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Først av alt, vennligst les ord for ord hva jeg skriver, og legg merke til hvilke ord jeg bruker i visse situasjoner. Jeg har valgt bestemte ord for en grunn.

 

Dette var ikke meningsfulle resultater?! HD 5850 har bedre ytelse, men prisen er dårligere. Du får mer for pengene ved å kjøpe GTX 460.

 

Jeg postet rett etter artikkelen var lagt ut, og det var ingen priser tilgjengelig for sammenligning. Tentativ prissetting for 1GB-kortene havnet veldig tett opptil HD 5850.

 

 

Jeg mener de lå listet i butikkene da. Legg merke til at jeg ikke hevder noen ting... Den nye versjonen av prisguide fant absolutt ingen ting, men derimot den gamle versjonen da jeg skulle søke. Dessuten hadde vi fått prisdata i en artikkel der man fikk vite at det burde være 250kr prisdifferanse.

 

Strømforbruk, støy og temperaturer er omtrent ekvivalent. ATI sine kort er allerede fantastiske på ytelse, strømforbruk, temperaturer og ikke minst pris. Det skal nok litt til for å gå lengre enn det ATI har gjort med sine kort. Utviklingen er ikke grenseløs. Man kan da ikke forvente at nVIDIA skal gjøre det så utrolig mye bedre. GTX 460 er faktisk bedre i den klassen, og det er utrolig bra. Ivertfall med tanke på hvordan Fermi var i starten.

 

Mener du virkelig at det er galt å forvente at en nyere generasjon (X+1) kort skal yte bedre enn generasjon X?

 

(edit: generasjon er ikke helt det rette ordet, iterasjon hadde muligens vært mer passende.)

 

 

Men bevares, nVidia har gjort en kjempejobb med å forvandle jetflysmeltedigelen Fermi til en kjølig og stille lillebror.

 

 

Vær så snill og les hva jeg skriver. Jo, så klart tror jeg at de neste versjonene er bedre enn de forrige, noe annet ville vært skuffende og ganske rart. La meg sitere meg selv: <<Man kan da ikke forvente at nVIDIA skal gjøre det så utrolig mye bedre.>> Legg merke til at jeg skriver at man da ikke kan forvente at de skal gjør det veldig mye bedre. Man kan forvente at de skal gjøre det bedre, men ikke utrolig mye bedre. Bruk litt tid på å tyde teksten.

Det er ikke bare å knipse i fingrene for å gjøre en sånn forandring på en arkitektur, og når ATI allerede har presset teknologien og laget så gode kort, er det ikke bare bare å rykke foran med en arkitektur som egentlig ikke ikke kunne måle seg på mange viktige punkter. Utviklingen går jevnt, og er for all del ikke grenseløs. Hadde du ærlig talt forventet dette av Fermi arkitekturen? Jeg hadde mine håp, men det kom som en overaskelse. Det er ikke så lenge siden de fortsatt holdt på med GF100. Og ja, de har gjort en utrolig bra jobb, det burde du også synes. Her hevder jeg ingenting, som du forhåpentligvis ser. GTX 460 fortjener ivertfall en bedre kommentar enn "meh". Med mindre "meh" er en positiv ting?

 

[... pris/ytelse ...]

 

Helt greit sier du? Helt greit for folk som må ha nVIDIA kort, til tross for at GTX 460 er bedre? Det er ikke helt greit, det er fantastisk. Jeg hadde faktisk aldri trodd dette. Ble veldig overrasket! Faktisk så er det veldig mye å hoppe i taket for!

 

Har vi lest samme artikkel? GTX 460 har høyere poengsum enn HD 5850 i Far Cry 2 (~9fps), HAWK (1 fps), Just Cause 2 (~5 fps) og Dirt 2 (~3 fps).

 

Igjen, jeg postet før det var norske priser tilgjengelig, så det gir liten mening i å angripe mitt innlegg på denne måten.

 

Du har alldeles rett i at GTX460 1GB gir veldig god ytelse per krone investert, og jeg vil definitivt anbefale disse kortene framfor HD 5850 med mindre 3 skjermer er et krav (Eyefinity).

 

 

Det var også blandet inn ironi der, respons til en av dine setninger. Jeg har ikke hevdet at GTX460 ikke hadde høyere sum i spillene du oppgir? Jeg sier at GTX 460 er mer prisgunstig, se tabellen i innlegget mitt, det forklarer dette nærmere. Og ja, vi har lesst samme artikkel.

 

Angripe ditt anlegg på den måten? Hvis du leser nøye, så er det ikke angrep. Det er respons eller konfrontasjon(direkte møte med uenige). Her er det faktisk du som beskylder meg for noe. Innlegget mitt var ment som en vennlig ytring av min mening fordi jeg var uenig i uttalelsene/formuleringene dine. Det er fortsatt ment vennlig og saklig, men virker som du tolket det litt annerledes og jeg tror det grunner til at du kanskje ikke leser hva jeg skriver nøye nok.

 

Dette er for all del meningsfulle resultater! Du må være forsiktig med uttalelsene dine. Unskyld, men begynner å lure på om du enten er en litt usaklig ATI tilhenger, eller skumleste artikkelen. Det er ikke en dramatisk forskjell mellom GTX 460 og HD 5850, men uansett er GTX 460 bedre. HD 5850 er allerede et imponerende kort. Kjempegode kort faktisk! Din kommentar til dette er "meh"? Dette er altså ikke bra? Ikke bra at GTX 460 er bedre. GTX 460 er et dårlig kort til tross for at det er billigere, og du får mer for pengene, i tillegg til at strømforbruk, støy og temperaturer er omtrent likt? Klarer ikke helt å få regnestykke til å stemme, det stemmer liksom ikke med resultatene, virkeligheten.

 

Hva i alle dager er dette? Projisering? Beskyldninger? Jeg har hatt et eneste Ati-kort siden mitt første skjermkortkjøp (Creative Voodoo 12MB), og det var et 9500 Pro. Siden den gang har jeg hatt nVidia. Jeg synes nVidia har gjort mye tvilsomt i årenes gang, og jeg postet heftig på diverse fora når 6800-fadesen gikk sin gang. Det du beskylder meg for er egentlig for dumt til å i det hele tatt kommentere.

 

Her skal du få noen gratis tips av meg; ikke tillegg motdebattanter meninger de ikke har; ikke ekstrapolér ut i fri fantasi; fei for egen dør først.

 

 

Nei, det er det slettes ikke. Fei for min egen dør? Gi meg noe å feie så skal jeg feie med et smil. Jeg har ikke beskyld deg for en eneste ting. Jeg skrev at det var meningsfulle resultater, altså uttrykket min mening, så sa jeg at du måtte være forsiktig med uttalelsene. Fordi det fremsto som om du ikke synes noe om det nye kortet, og var negativ til det, til tross for at GTX 460 overasket positivt og var bedre. Deretter skrev jeg at jeg begynte å lure på, ikke mente, at du enten var ATI fanboy eller at du skumleste artikkelen. Tanken slo meg på grunn av responsen du ga til artikkelen som jeg mener var ureflekterende og ufortjent, ivertfall slikt den fremsto og slik jeg tolket den. Jeg beskylder ingen, påstår ingenting og hevder ingenting. Kan forklare hver eneste setning videre, men tror du kan tolke dem rett hvis du leser skikkelig gjennom det en gang til.

 

Takk for tipset, men tror du trenger det selv. Legg merke til ordet "tror".

 

 

«Prisgunstig og godt ytende»? «tilbake i spillet»? Skriv norsk, da.

Ser ikke problemet med det jeg.

 

Problemet er at det er direkte oversatt fra engelsk, og det er rett og slett dårlig norsk.

 

"Godt ytende" i et ord tror jeg nok det burde vært, men ellers ser jeg ingenting galt i de formuleringene. Det er norskt, gramatisk rett(utenom den ene mulige feilen), og det beskriver situasjonen riktig. Hvis det er direkte oversatt fra engelsk, synes jeg det virker som skribentene er litt late, men dette vet jeg ikke.

 

 

Vil avslutte med å si at jeg ikke er fanboy og favoriserer ingen av dem. Man kan ikke fornekte fakta og resultater. Sannheten er at GTX 460 er bedre.

 

...

 

 

 

Det skal sies at SLI-ytelsen fra to GTX460-kort er helt spektakulær, samt at de overklokker noe så vakent. Jeg regner med at jeg oppgraderer mitt 8800GTS til et GTX460 1GB.

 

 

 

Edit: Presisering.

 

Ja, de skalerer godt, og egner seg veldig godt i et slikt oppsett.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Har hatt dette kortet i ca 2 år nå og har aldri hatt noen feil med det, og selv nå som jeg har begynt å spille tyngre spill drar det fortsatt i en i en vild fart. Spilt Battlefield 3 (BF3) en god del nå, og jeg har prøvd flere ganger da jeg har spilt sammenhengende i over 12 timer, og det kjører helt greit, men jeg satt grafikken ned til medium for å oppnå god fps. Kan ikke annbefale dette hvis du har tengt å live-streame med det, men ellers er det ett utrolig bra kort for en billig penge. Hvis du skal kjøpe kort idag og fått mye for en billig penge ville jeg heller ha gått for 660ti eller noe tilsvarende.

Lenke til kommentar

Har hatt dette kortet i ca 2 år nå og har aldri hatt noen feil med det, og selv nå som jeg har begynt å spille tyngre spill drar det fortsatt i en i en vild fart. Spilt Battlefield 3 (BF3) en god del nå, og jeg har prøvd flere ganger da jeg har spilt sammenhengende i over 12 timer, og det kjører helt greit, men jeg satt grafikken ned til medium for å oppnå god fps. Kan ikke annbefale dette hvis du har tengt å live-streame med det, men ellers er det ett utrolig bra kort for en billig penge. Hvis du skal kjøpe kort idag og fått mye for en billig penge ville jeg heller ha gått for 660ti eller noe tilsvarende.

Godt nytt år!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...