Gå til innhold

Fastobjektiv - 35mm eller 50mm til Nikon?


Anbefalte innlegg

Ønsker å prøve meg på et fastobjektiv, men usikker på om jeg skal gå for 35mm eller 50mm.

 

Kan jeg da feks bruke mitt 18-55(som fulgte nikon d40) og stille det inn på 35mm og ta noen bilder for så å stille det inn på 50mm og ta noen bilder der. Så kan jeg se hva jeg liker best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg da feks bruke mitt 18-55(som fulgte nikon d40) og stille det inn på 35mm og ta noen bilder for så å stille det inn på 50mm og ta noen bilder der. Så kan jeg se hva jeg liker best?

 

Det kan du så absolutt, det er en meget enkel og fornuftig måte å finne ut hva som passer for deg.

 

Selv synes jeg 50mm er i trangeste laget på DX om det skal brukes til "alt". Har en 28mm (for Canon) som fungerer fint som allroundobjektiv, og har en Nikon 35mm på vei i posten.

Lenke til kommentar

Ta også og kikk gjennom bildedatene på de bildene du har tatt med 18-55 objektivet ditt og se hvilken brennvidde du har brukt mest. Det burde gi deg en grei indikasjon på hva du får mest nytte av.

Det er vel metoden som gir mest nøyaktig svar.

Selv tror jeg egentlig at det ikke spiller så stor rolle hva du velger, for du venner deg ganske snart til objektivet og kan snart fange utsnittet før du løfter kameraet opp.

Lenke til kommentar
Ta også og kikk gjennom bildedatene på de bildene du har tatt med 18-55 objektivet ditt og se hvilken brennvidde du har brukt mest. Det burde gi deg en grei indikasjon på hva du får mest nytte av.

Jeg er ikke helt enig i den framgangsmåten. Et fastobjektiv bruker man gjerne til bestemte formål for å få fram kort dybdeskarphet og ta bilder av f.eks mennesker i naturlig stemningsbelysning. Da er mange av bildene man har tatt med 18-55 objektivet lite representable for det bruksområdet man vil ha fastobjektivet til.

 

Ellers så støtter jeg fremgangsåten med å sette 18-55 objektivet på f.eks 35mm, gjerne med en bit limbånd så man ikke endrer brennvidde av ren vane. Så prøver man å ta noe lignende bilder som det man vil ta med fastobjektivet. Det kan godt hende at man må gjøre kompromisser som alt for høy ISO og eller ikke få den snevre dybdeskarpheten man trenger under testingen. Testingen er bare for å finne en egnet brennvidde, ikke for å få bilder å henge på veggen. De tar man når fastobjektivet er kjøpt inn.

 

Merk at Nikon 50mm f/1,8 ikke gir autofokus på Nikon D40. Det gjør derimot den betydelig dyrere f/1,4G varianten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde samme valgene som deg for et par mnd siden.

Jeg endte opp på Nikkor 50mm AF-S.

Man venner seg fort til 50mm fast optikk. Man blir tvunget til og komponere bilde i kamera. Med videre optikk så bruker man muligheten til og croppe bilder. Hvis du kjøper deg 50mm optikk så tror jeg det vil løfte deg som fotograf. Du tvinges til og tenke alternative "standplasser" og jeg mener bestemt at denne prossesen med og lære seg og bruke 50mm fast er svært viktig hvis man har litt ambisjoner. :)

 

I starten virket det trangt men har lært meg og bruke objektivet på en måte som passer meg.

Man kan virkelig utfordre sine kreative sider med 50mm f/1,4.

Det er et herlig objektiv som står på mitt kamera 70% av tiden.

 

Men det dukker nok opp et 35mm fast i postkassen min ila høsten. :)

35mm på DX tilsvarer vel "det du ser".

Lenke til kommentar

Nikon 35mm f/1.8

 

Mykje av det Sofus seie er, meiner eg, oksebæsj. Du blir ikkje ein betre fotograf av å bruka 50mm, du lære deg nok å utnytta 50mm betre, men ikkje noko meir. Komponera i kamera kan du læra deg med ein 35mm og, eller ein zoom for den saks skuld. Ser ingen grunn til å ta 50mm framfor 35mm, med mindre du skal bruka den utelukkande til portrett. Som vanleg "walkaround" objektiv er 35mm mykje meir fleksibel.

Lenke til kommentar

Heldigvis så trenger vi ikke og være enig. :)

35mm AF-S er også et kanonobjektiv.

50mm er bedre til halv og helportrett en 35mm etter min mening.

35mm er bedre til innendørs bilder hvor det er flere som skal være med på bildet.

 

OK. Jeg kan være enig om at hvis du kun skal ha et objektiv med fast brennvidde så kjøper du 35mm.

Uansett så synes jeg det er svært moro, utfordrende og utrolig lærerikt og jobbe med fastoptikk. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...