Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva mener du om trimming av moped?


Hva mener du om trimming av moped?  

171 stemmer

  1. 1. Hva mener du om trimming av moped?

    • FOR, jeg mener at triming av moped er forsvarlig.
    • FOR, jeg mener at fjerning av plombering er forsvarlig.
    • IMOT, jeg mener at trimming av moped er uforsvarlig.


Anbefalte innlegg

Hei, tror ikke en slik tråd finnes allerede så jeg prøver meg. Hvis det finnes kan bare en moderator slette denne.

 

Enkelt og greit, detter er en tråd der diskusjon om trimming av moped skal foregå. Ikke hvordan man trimmer, men om man mener det er en god ide eller ikke.

 

 

 

Regler:

1. Hold innleggene rene og pene, dvs. ikke bruk MASSE storebokstaver og fonter. Selv om du vil utrykke deg klart er det bedre om du skriver et ryddig innlegg med gode argumenter.

 

2. Dette skal være en sakelig tråd, ikke kom med personangrep og andre usakeligheter.

 

3. Flere regler og informasjon i førstepost vil komme.

 

4. Referer til kilder.

 

 

Ta deg også tid til å stemme i undersøkelsen.

 

La diskusjonen rulle!

 

- Ballestikk

Endret av Ballestikk
Tråd og avstemning "nullstilt" på grunn av feil ved fletting
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får slenge inn detta da som Rieju personlig svarte meg på ang om syklene nåtildags TÅLER de høye hastighetene ved trimming.

 

 

Spurte dem på facebook' siden til Rieju.

Rieju motorcycles Hi originally all 50cc engine wasmade for un restricted power and good top speed but EEC law says that theymust only do 28 mph in uk So restrictions are used Rieju make a simple full power conversion for 40 euro. But u should make sure your insurance is still valid tyres suspension on rieju 50 is same as 125 so it's designed for much higher speed

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

Må si meg enig med sedsberg. Det å fjærne plomber for å få en fart på rundt 60 er mer forsvalig enn å kjøre rundt i 40. Når man kjører så sakte skaper det utrolig mange farlige situasjoner fordi biler skal presse seg forbi. Ved å få mopedene opp i 60 slipper vi dette problemet fordi de fleste veiene mopeder kjører på er 60-sone.

Lenke til kommentar

(Skuter definerer jeg her som moped som er spesielt beregnet for bykjøring. Bare så vi har det klart for oss.)

 

Regelen om maks 45 km/t gjelder i hele EU og EØS. I mange andre europeiske land ansees mopeder (les: skuter) mer som et bykjøretøy/kosekjøretøy som man bruker i områder som stort sett har fartsgrense 40 km/t og under. Det er dette man har tatt utgangspunkt i når man har laget det felles EU-regelverket som spesifiserer maks 45 km/t for mopeder. At man bruker det som et framkomstmiddel ute på landsbygda er altså vanlig her i Norge, men langt mer uvanlig i mange andre europeiske land. Norge har forpliktet seg til å følge EØS-regelverket på dette området, og vi kan derfor dessverre ikke lage våre egne regler som er mindre strenge enn EU sine. Eneste måten vi kan endre dette på er om vi får andre europeiske land med oss til å revidere EU-regelverket, noe som er veldig lite sannsynlig at vi får til.

 

Så vi er bare nødt til å leve med 45 km/t-regelverket og gjøre det beste ut av det.

 

Når det er sagt så vil jeg si at jeg har forståelse for de som velger å trimme med tanke på sitt eget liv og sikkerhet, selv om jeg ikke vil si at det er direkte greitt å gjøre det. Jeg har selv opplevd hvordan bil etter bil gjør farlige forbikjøringer og presser en ut av veien når man kjører moped ute på landsbygda, og hvor stor forskjell det er på å kjøre moped på landet og i byområder (hvor biler stort sett respekterer en). Ute på landet svever man rett og slett i livsfare når man kjører utrimmet moped. Og dette skal altså være hovedframkomstmiddelet til mange 16- og 17-åringer over hele landet.

 

De som trimmer for å få mest mulig fart og "skrytefaktor" derimot har jeg ingenting til overs for.

 

Men jeg tror ikke løsningen er å heve fartsgrensen for moped. Jeg føler meg rett og slett ikke trygg på tanken på å skulle slippe drøssevis av tenåringer med minimal opplæring i kanskje 60 eller 80 km/t ut på veier rundt omkring.

 

Et alternativ til mopedlappen er motorsykkel klasse A1. Denne kan tas når man er 16 og over. Her har man en mye mer omfattende opplæring med tanke på kjøreteknikk, og man kan være trygg på at de som har A1 jevnt over er mer sikket til å kjøre i for eksempel 80 km/t (det finnes selvsagt unntak, men det gjør det overalt). Så jeg mener at det burde vært gjort billigere og enklere for ungdom å ta A1, uten å kompromittere på kvaliteten på opplæringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

(Skuter definerer jeg her som moped som er spesielt beregnet for bykjøring. Bare så vi har det klart for oss.)

 

Regelen om maks 45 km/t gjelder i hele EU og EØS. I mange andre europeiske land ansees mopeder (les: skuter) mer som et bykjøretøy/kosekjøretøy som man bruker i områder som stort sett har fartsgrense 40 km/t og under. Det er dette man har tatt utgangspunkt i når man har laget det felles EU-regelverket som spesifiserer maks 45 km/t for mopeder. At man bruker det som et framkomstmiddel ute på landsbygda er altså vanlig her i Norge, men langt mer uvanlig i mange andre europeiske land. Norge har forpliktet seg til å følge EØS-regelverket på dette området, og vi kan derfor dessverre ikke lage våre egne regler som er mindre strenge enn EU sine. Eneste måten vi kan endre dette på er om vi får andre europeiske land med oss til å revidere EU-regelverket, noe som er veldig lite sannsynlig at vi får til.

 

Så vi er bare nødt til å leve med 45 km/t-regelverket og gjøre det beste ut av det.

 

Når det er sagt så vil jeg si at jeg har forståelse for de som velger å trimme med tanke på sitt eget liv og sikkerhet, selv om jeg ikke vil si at det er direkte greitt å gjøre det. Jeg har selv opplevd hvordan bil etter bil gjør farlige forbikjøringer og presser en ut av veien når man kjører moped ute på landsbygda, og hvor stor forskjell det er på å kjøre moped på landet og i byområder (hvor biler stort sett respekterer en). Ute på landet svever man rett og slett i livsfare når man kjører utrimmet moped. Og dette skal altså være hovedframkomstmiddelet til mange 16- og 17-åringer over hele landet.

 

De som trimmer for å få mest mulig fart og "skrytefaktor" derimot har jeg ingenting til overs for.

 

Men jeg tror ikke løsningen er å heve fartsgrensen for moped. Jeg føler meg rett og slett ikke trygg på tanken på å skulle slippe drøssevis av tenåringer med minimal opplæring i kanskje 60 eller 80 km/t ut på veier rundt omkring.

 

Et alternativ til mopedlappen er motorsykkel klasse A1. Denne kan tas når man er 16 og over. Her har man en mye mer omfattende opplæring med tanke på kjøreteknikk, og man kan være trygg på at de som har A1 jevnt over er mer sikket til å kjøre i for eksempel 80 km/t (det finnes selvsagt unntak, men det gjør det overalt). Så jeg mener at det burde vært gjort billigere og enklere for ungdom å ta A1, uten å kompromittere på kvaliteten på opplæringen.

 

Jeg er veldig enig i det du sier, spesielt på det at man lærer FOR lite på kursene til å holde seg i 60-80km/t. Så blir litt prøv og feil xb

 

Men ang mest mulig fart og skrytefaktor så blir jo dette en hobby, og det er sinnsykt lærerikt, blir som overklokking av pc'er, om å gjøre å få mest mulig ut av den uten at noe ryker, om man har en moped som går i 130km/t kjører man ikke i 130km/t overalt om du har litt common sense.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men ang mest mulig fart og skrytefaktor så blir jo dette en hobby, og det er sinnsykt lærerikt, blir som overklokking av pc'er, om å gjøre å få mest mulig ut av den uten at noe ryker, om man har en moped som går i 130km/t kjører man ikke i 130km/t overalt om du har litt common sense.

Så lenge man har tilstrekkelig kunnskaper til å faktisk kjøre i 130 km/t og kun gjør det på lukkede baner bryr jeg meg ikke det minste, da går det bare utover seg selv om man gjør noe feil. Problemet mitt er når tenåringer som bare såvidt har fått bittelitt opplæring i vikeplikt og sånn skal kjøre slike fartsmonstre på offentlige veier.

Lenke til kommentar

Jeg er helt klart for "trimming" av scootere og mopeder. Det vil si ta ut plomba for å kanskje oppnå en fart på 60-80 km/h. Med denne farten kan du lett holde følge med og sørge for god flyt i trafikken. Som igjen sørger for at langt færre farlige situasjoner oppstår.

 

Selv har jeg nettopp skaffet meg en scooter som er god for en 65-70 km/h (er enda ikke 16, og kan dermed ikke kjøre enda :p).

 

Jeg kan godt forstå at det kan bli en hobby ut av å tyne mest mulig kraft ut av mopeden sin. Men synes det er totalt unødvendig og hensiktsløst. Har du muligheten til å kjøre i 120 er det greit, men det er jo ikke annet enn farlig og ulovlig.

 

Selv om man har en blod-trimmet moped, kan man jo selvfølgelig være en vettug fører, men det er ikke inntrykket jeg får når jeg ser en.

 

Annet er det med førerkort for A1. Man kan jo ha langt fra like mye moro med en tung og stiv og lite fleksibel lett-motorsykkel som med en Moped(cross/SM).

Så det ideelle hadde vært en høyere tillatt toppfart med Moped + bedre mopedopplæring.

Endret av Daggis0
Lenke til kommentar

snapback.pngHestekølle skrev 7. juli 2010 - 17:15:

Med din holdning holder du ikke lenge unna kasjotten, hils David Toska og lommemannen fra meg!

 

Ikke for å gå til person-angrep, men har ikke hørt så mye piss siden jeg sov under pissoaret på Oslo S!!!

 

For det første kan dette møkka-eksempelet skje med hvem som helst bil/moped 45/100 km/t.

 

Hvorfor dikter du opp slike tulle-situasjoner?

 

Hjelper ikke med sånne eksempler når de er så langt fra virkeligheten som du er fra å miste jomfrudommen.

 

Hvorfor driver du med sinnsyke personangrep? Hadde vært fint om denne diskusjonen holdt et OK seriøsitetsnivå.

 

Ta dekkene som nevnt før: vis de ikke er laget for 80 kmt. vil sirkuler kraften presse luften ut av dette dekket i 80.. eller trykket vil bli så høyt at ventilen sier bye bye. og det er vel

 

På mopdenen min står det at dekkene tåler 120km/t. Tviler på at noen dekk bare tåler 45km/t. De fleste mopeder går jo 55km/t++ orginalt, vet om flere som går i 70km/t, men det er jo ikke lov.

 

Kan du nevne noen mopeder som har disse hastighetene orginalt?

Ja Gilera RCR 50 08 mod.

post-171639-1279733081,1026_thumb.jpg

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

Kjørte selv rundt på trimmet moped hele moped tiden min , og tør å si at jeg kjørte som en jævla idiot :) dette er noe som i stor grad gjelder de fleste mopedister som kjører nå og , spesielt de guttefantene som kjører rundt på blotrimmede mopeder. Nå bor jeg i en bitteliten nærmest poleti fri by så kan jo ha noe med saken å gjøre , men har ikke tal på hvor mange ganger jeg nesten har kjørt ned mopedister som bryter vikteplikten , skal tøffe seg for vennene sine med å wheele mitt på veien og sklir over i feil kjørefelt eller tar elleville forbikjøringer , gjerne uten noe form for lys på mopedene sine. dette gjelder forøvri også for de fleste som kjører lettsykkel. Tror egentli rett og slett at mange 16 åringer rett og slett ikke er modne nokk til å forstå at det setter seg selv og andre i fare ved å drive på med slik idiotisk kjøring. så personlig mener jeg at grensen på 45 egentli er ganske grei , men kunne kansje blitt skrudd opp til 60.

Lenke til kommentar

Slenger ut noen funfacts jeg fikk av polisen for noen måneder sida:

I Grenland (Skien/Porsgrunn+omegn) så var 24 av 25 ulykker med moped i '09 var pga. for høy fart, bare en av ulykkene var at en ble presset ut av veien.

 

Men ingenting er verre enn en veps som kjører i 20 kmt opp en svingete vei.

 

Da må gutta på skien/porsgrun+omegn lære seg å kjøre ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...