Gå til innhold

Menneskerasen om 10.000 år


Anbefalte innlegg

Tvert imot - han er en syk gæmlis ...

 

Mennesker fra afrikanske land og midtøsten har en klar tendens til å få langt flere barn. Hvis denne kulturen fortsetter å være tilfelle, vil det bli flere "utlendinger" enn etnisk hvite i fremtiden.

I Norge kommer "hvite" katolikker til å dominere, for de får flest barn av alle, til og med fler enn mennesker fra afrikanske land og midtøsten. Forutsatt at teorien stemmer, da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lurer på hvordan et gjennomsnittlig menneske kommer til å se ut om 10 000 år.

Om de kommer til å ha mer eller mindre hår på kroppen enn oss. Slik jeg har forstått det har gjennomsnittshøyden til menneske økt de siste hundre årene, så hva gjennomsnittshøyden på et menneske om 10 000 år lurer jeg litt på :p Kanskje 2 meter? Hvor atletiske er menneske, mørkere stemme, bedre immunforsvar osv?

Lenke til kommentar

Et menneske om 10000 år kommer jo til å se nøyaktig ut som i dag, siden det ikke forekommer noen naturlig seleksjon av hvem som overlever og hvem som får barn. Så klart har vi jo folk som er barnløse, men de er jo så i mindretall at de neppe har noen betydning.

 

På grunnlag av dette lurer jeg hvordan det kan ha seg at vi er blitt høyere. Og hvorfor bare de siste hundre årene?

Lenke til kommentar

Blir veldig vanskelig å spå framtiden. Spesielt så langt i fram i tiden. Veldig mange faktorer som gjør at alt blir snudd på hodet. Verdenskrig, mangel på ressurser, asteroider som treffer gjorden, utenomjordiske skapninger, forflytter oss til en ny planet.

 

Ofte hjelper det å se hva som har skjedd. Altså lære av historien. Vi var ganske primitive for 10'000 år siden. Nå de siste 500 årene har utviklings kurven blitt sinnssykt bratt, og brattere blir den i framtiden. Spørsmålet blir kanskje om vi noen gang når taket?!

 

Plutselig kommer det teknologi som forandrer livene våres. Slik at vi lever totalt annerledes enn det vi gjør nå. Kan hende at det å få avkom blir ut. Utseende er totalt uinteressant. Kanskje vi får et samfunn som er totalt automatisk. Kanskje vi alle vil flytte inn i et virtuelt verden. (nesten som matrix)

 

Tilpasser ikke kroppen vår, vår livsstil? Altså i framtiden trenger vi ikke å bevege oss. trenger ikke å røre en finger, trenger ikke å åpne øynene (jeg går kanskje litt langt her?!). Altså vi trenger ikke hår, vi trenger ikke muskler, vi trenger ikke å se pene ut. Ut i fra denne resoneringen så blir vi alle en fettklump :p Dog det trengs kanskje mer enn 10'000 år for å forandre seg så mye.

 

Sorry for en dårlig post med mye randomness uten mening :p Er litt menig der da ;)

Lenke til kommentar

Et menneske om 10000 år kommer jo til å se nøyaktig ut som i dag, siden det ikke forekommer noen naturlig seleksjon av hvem som overlever og hvem som får barn. Så klart har vi jo folk som er barnløse, men de er jo så i mindretall at de neppe har noen betydning.

 

På grunnlag av dette lurer jeg hvordan det kan ha seg at vi er blitt høyere. Og hvorfor bare de siste hundre årene?

 

Ernæring. Det finnes jungelstammer med svært ensformige dietter som er i snitt 160cm eller noe i den dur

Lenke til kommentar

Tilpasser ikke kroppen vår, vår livsstil? Altså i framtiden trenger vi ikke å bevege oss. trenger ikke å røre en finger, trenger ikke å åpne øynene (jeg går kanskje litt langt her?!). Altså vi trenger ikke hår, vi trenger ikke muskler, vi trenger ikke å se pene ut. Ut i fra denne resoneringen så blir vi alle en fettklump :p Dog det trengs kanskje mer enn 10'000 år for å forandre seg så mye.

Det er ikke sånn at ting vi ikke trenger bare forsvinner automatisk. Om vi ikke trenger f.eks. hår, så "tenker" jo ikke kroppen "hmm jeg trenger ikke hår, la meg kvitte meg med de genene i det avkommet jeg produserer". Det er bare å se på visdomstenner, de har man jo fremdeles selv om vi ikke trenger dem. Evolusjon har ikke bevissthet.

 

I fortida hadde det mer betydning hvilken kropp man hadde, da vi levde mer i naturen og jaktet - den sterkeste overlevde, og kroppen ble endret over generasjoner ut fra dette. Nå i dag er jo ikke dette tilfelle lengre for mennesket. Evolusjon er naturlig seleksjon, og slikt forekommer altså i veldig liten grad i samfunnet vårt nå.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

..

Det er ikke sånn at ting vi ikke trenger bare forsvinner automatisk. Om vi ikke trenger f.eks. hår, så "tenker" jo ikke kroppen "hmm jeg trenger ikke hår, la meg kvitte meg med de genene i det avkommet jeg produserer". Det er bare å se på visdomstenner, de har man jo fremdeles selv om vi ikke trenger dem. Evolusjon har ikke bevissthet.

 

I fortida hadde det mer betydning hvilken kropp man hadde, da vi levde mer i naturen og jaktet - den sterkeste overlevde, og kroppen ble endret over generasjoner ut fra dette. Nå i dag er jo ikke dette tilfelle lengre for mennesket. Evolusjon er naturlig seleksjon, og slikt forekommer altså i veldig liten grad i samfunnet vårt nå.

Ok, jeg skjønner. Logisk nok.

 

Så med andre ord, kommer vi ikke til å forandre oss så mye? (Bortsett fra genmanipulering)

Lenke til kommentar

Nei, og det er pga. samfunnet vi lever i, det er mindre behov for en spesialisert kropp knyttet til videre formering.

 

Det er et par ting jeg ikke forstår. Hvordan ble vi kvitt f.eks. halen og alt kroppshåret vi hadde? Hvordan fungerte evolusjonen der? Det jo ikke sånn at vi bare mistet håret fordi vi begynte å leve i huler og gå i skinnfeller, det stemmer ikke med evolusjonsteorien.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Nei, og det er pga. samfunnet vi lever i, det er mindre behov for en spesialisert kropp knyttet til videre formering.

 

Det er et par ting jeg ikke forstår. Hvordan ble vi kvitt f.eks. halen og alt kroppshåret vi hadde? Hvordan fungerte evolusjonen der? Det jo ikke sånn at vi bare mistet håret fordi vi begynte å leve i huler og gå i skinnfeller, det stemmer ikke med evolusjonsteorien.

 

Jeg er ikke ekspert (noe man sier når man egentlig mener: dette vet jeg jæ*** lite om) på området.. Men jeg har lest at vi faktisk har like mange hår som en sjimpanse for eksempel. Men hårene våre er stusslige og bittesmå (bortsett fra på hodet, og ett par andre strategiske steder da..)

 

Men spørsmålene er gode. For å snu litt på det: Hvis vi var avhengig av hale og mye kroppshår, så ville de som fikk lite kroppshår, eller kortere haler dødt ut. Siden vi ikke er det, så kan evolusjonen jobbe litt tilfeldig her. Det kan også tenkes at halen var en bakdel når vi begynte så smått å bevege oss på to bein.

 

Les forresten litt om gåsehud. Interessant :) (kortversjon: når vi fryser, trekkes hårene oppover, og dermed blir pelsen "tykkere"... bare at vi lengre ikke har pels. Slik at "gåsehud" er altså da en funksjon vi ikke lengre trenger, men som evolusjonen enda ikke har "fjernet")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...