Gå til innhold

Sliter det på batteri selv strømmen står i?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et batteri er "ferskvare" og forringes over tid uansett om det blir brukt eller ikke, men bruk gjør at bettereiet taper seg litt raskere så klart.

 

Nye maskiner lader ikke batteriet om det er over 95% fullt, så slitasjen skal være "minimal" om du bruker maskinen på strøm med batteriet i.

Lenke til kommentar

de nyeste Pc'ene bruker ikke batteriet i det hele tatt sålenge den er full ladet og kabelen står i.

 

Laderen gir Pc'en din helt lik Volt som batteriet så det er ingen forskjell sånn sett. Batterier dør uansett om du bruker det eller ikke, selv om det er større slitasje jo mer aktivt du bruker det

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har fått flg. "bruksanvisning" i forbindelse med laptoppbatteri.:

 

Skal laptoppen benyttes stasjonært er det ikke nødvendig med batteri. Lagr det uten å lade det.

 

Har man begynt å tenke batteri etter noe tids bruk så sørg for å lade batteriet helt ut / opp 8-10 ganger for å sette hukommelse med hensyn til batterikapasitet.

Deretter kan man fjerne batteriet utladet og lagre det i kjøleskap for en mnd eller to før det settes inn igjen og lades helt opp.

 

Jeg synes det er mye fornuftig i dette. Batteriet holdes i "dvalemodus" med sen aldring i kjølig atmosfære, men det beste er å ikke ta batteriet i bruk og lade det første gangen.

Lenke til kommentar

Litt om laptop batterier fra web siden til Tech Handbook:

 

Newer laptops typically come with Lithium Ion (Li-Ion) batteries. This newer technology means that you have a smaller, lighter battery: one that is capable of holding more power despite the reduced size and weight.

 

If you take proper care of your laptop’s Li-Ion battery, you’ll have hundreds and hundreds of hours’ worth of power. But if you mistreat your power source, you risk hurting yourself and damaging your laptop. You’ll also have to replace the battery sooner. Here’s how to protect yourself, safeguard your expensive computer and save money on replacement batteries.

 

-When you buy your new laptop, make sure that the battery charges to 100 percent before you unplug the AC power cord.

 

-You should keep the battery in a cool, dry place. This is especially true when you aren’t using your laptop.

 

-If you aren’t going to use your laptop for a few weeks or months, take out the battery and store in a cool, dry place. A box in the top of your closet is a good spot. Be sure to re-insert the battery and boot up the computer about once a month to keep all the cells fresh and useable.

 

-Do not perform a “deep discharge.” Other types of batteries benefit from being completely drained on a regular basis, but Li-Ion types do not. You should use the battery, of course, but not until there is no power left at all.

 

Tip: If you’re running Windows XP on your laptop, the default power-management settings prevent deep discharging. The notebook shuts down before you completely drain your power source. If you’ve changed these settings in the past, you should restore them to their defaults.

 

-You will need to replace the battery at some point. When this happens, buy the newest Li-Ion battery possible. The less time the battery spends between being manufactured and being used, the longer its life will be. So, buy the freshest battery you can and start using it as soon as possible.

 

-Avoid cheaply-made replacement batteries. Shop through your computer maker to find approved, official products. You’ll get a quality product – and if something goes wrong, you haven’t voided your warranty by using a non-approved battery.

 

-Never try to refresh or otherwise “fix” your dead laptop battery. You could hurt yourself seriously – and you risk damaging your expensive computer. Just take the battery to the appropriate recycling center and buy a new one. Ultimately this is cheaper than risking everything, including your safety, to get a few more hours out of the old battery.

 

You can find additional information in your owner’s manual or by visiting your computer manufacturer’s Web site. FAQ pages or a live chat with technical support should give you any answers that you still need.

 

The manual will also give you brand-specific information so that you can take the best possible care of your laptop’s battery.

 

With all this on your side, you and your laptop can enjoy a long and productive life.

Lenke til kommentar

På elevpcr hvor batteriet står i samtidig som lader hele dagen så merker du bra hvor mye det sliter på batteriene.

 

Men er noe forskjell hos levrandørene

Hp sine batterier kan du bruke som papirvekt etter et skoleår, da lader de ikke i det heletatt lenger eller varer toppen et kvarter.

Mens lenovo maskinene er de fleste batteriene ok på etter samme periode.

Lenke til kommentar

Ja, du kan lese eller høre ørten meninger om hvordan et batteri skal behandles, så det er ikke lett å si noe konkret. Datteren hadde en Acer Aspire og der var batteriet dødt etter knapt 2 år, så tror det varierer mye avhengig av hvem som lager batteriene.

 

Har forresten også lest at et batteri bør være ca 40% ladet hvis du skal lagre det i lengre tid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slik jeg oppfatter teksten om batteri i både Vista og Win 7 lever batteriet lengst ved smålading ved omkring 40% av fullt oppladet.

Første gang batteriet taes i bruk må det opplades til 100%.

 

Ikke full utlading som jeg skrev i en annen postering, det gjelder for en annen batteritype.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hjelp! Jeg har en Acer Aspire 5810T som hadde 8 timer batteritid da den gikk på Vista, som også var det OSet den ble levert med. Men nå som jeg har tatt en clean install og lagt inn Windows 7 på den, holder batteriet bare -/+ 3 timer! Jeg har allerede lastet ned PowerManagement, bare så det er sagt. Er det da flere programvarer fra Acer jeg skal laste ned for å få den 8-timers batteritiden?

 

Blir takknemlig for svar.

Endret av Bullet in the Head
Lenke til kommentar

Har hatt en skolepc i 2 år nå, og batterikapasiteten er veldig varierende i forhold til de mine klassekamerater som har samme maskinen.

 

Jeg har en batterikapasitet på ca 1.5 time i dag, og det er rimelig bra for å være en skolepc. Andre har en kapasitet på 5 minutter. Jeg har sjeldent tømt batteriet mitt helt, men ofte ligget på ~50% fordi jeg aldri slår av maskinen, men heller legger den i ventemodus. På grunn av at jeg har maskinen i ventemodus i sekken da jeg ikke bruker den, så har batteriet heller ikke ligget konstant på 100%.

 

Jeg tror bruken min har vært veldig sunt for batteriet mitt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...