Gå til innhold

Piratkopiert XP, lovlig nøkkel.


Anbefalte innlegg

Dette er saken:

 

Jeg har en stasjonær pc som begynner å få noen år på nakken. Den har blitt oppgradert en del ganger og er fortsatt helt brukbar, men trenger en reinstallasjon av XP. Problemet er at jeg ikke har den originale Windows-cden eller -nøkkelen noe sted.

Jeg har også en Zepto-laptop som har tatt kvelden. Da jeg kjøpte den var OEM-lisenser blitt hot, så jeg har dermed en nøkkel, men ingen cd. For ordens skyld, det var blant annet harddisken som døde lenge etter at garanti og den slags hadde utløpt.

 

Kan jeg kopiere, evt. laste ned en annens Windows-cd, for så å bruke min egen nøkkel? Uten å forarge Microsoft? Jeg vet at jeg kan kontakte f.eks. zepto, men jeg vil gjerne gjøre dette i kveld, for nå har jeg tid og anledning. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke lov å laste ned noen versjon av Windows, selv om man har lisens. Har man kjøpt en lisens og kan fremlegge dokumentasjon på dette så kan man vel få tilsendt erstatningsmedie fra Microsoft.

 

Da er det bare å lene seg tilbake og vente på posten. Det er litt plagsomt at man som regel ikke får med windows på en cd/dvd når man kjøper en laptop.

Lenke til kommentar

For OEM utgave må du kontakte kjøpssted evt maskinprodusent. NB! Lisensen på OEM er knyttet til maskinen den var installert på og den kan ikke flyttes til ny maskin. Husk ogaså at det er flere varianter av OEM, bl.a. de som er knyttet til produsent (produsentnavnet står på lisensklebelappen) og at lisens til Home og Pro ikke går om hverandre.

Lenke til kommentar

NB! Lisensen på OEM er knyttet til maskinen den var installert på og den kan ikke flyttes til ny maskin.

 

Ok, takk skal du ha, men gud så ergerlig. Nå ble jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Får man i det hele tatt kjøpt Windows XP nå om dagen? Maskinen vil ikke være i stand til å kjøre Vista eller Windows 7, og det er ikke aktuelt å gjøre den i stand til det heller. Kanskje jeg kan installere en piratkopiert versjon av XP, for så å bruke "genuine Windows offer". Noen her som har erfaring med det?

Lenke til kommentar

Hva med å prøve deg på linux da? Det er gratis og bra, så lenge du ikke skal spille så mye (noe du kansje heller ikke gjør med en så gammel data?)

 

Linux hadde vært flott, men av ulike årsaker er jeg nødt til å bruke windows. Jeg har blant annet tenkt til å kjøre noen programmer på den som ikke funker i linux, som for eksempel Traktor.

 

Det ser ut som om den billigste måten å ordne dette på er å kjøpe en brukt pc hvor windows xp-cden følger med. Det er helt tragisk at dette skal være så vanskelig og ikke minst dyrt. Det er akkurat som om jeg ikke eier en lisensnøkkel i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det sies her at det ikke er lov å laste ned en windows ISO, neo som sikkert stemmer. Selv har jeg til tross for det ingen betenkeligheter med å gjøre det, spesielt når jeg allerede har en gyldig nøkkel.

 

Det største problemet jeg har hatt med dette er å finne en OEM ISO som passer til nøyaktig den nøkkelen jeg har. Jeg har i alle tilfeller vært nødt å laste ned 2-4 forskjellige OEM utgaver og teste. Når jeg har funnet rett versjon funker det som gull og jeg får aktivert installasjonen på vanlig måte.

 

Edit: Må vel passe på å presisere at jeg bare har fikset det slik på laptoper der recovery partisjonen har vært ødelagt/borte. Nøkkelen har da hørt til den pcen jeg har jobbet på. Jeg har ikke flyttet OEM versjoner mellom ulike PCer

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Edit: Må vel passe på å presisere at jeg bare har fikset det slik på laptoper der recovery partisjonen har vært ødelagt/borte. Nøkkelen har da hørt til den pcen jeg har jobbet på. Jeg har ikke flyttet OEM versjoner mellom ulike PCer

 

Nå snakket jeg akkurat med support hos netshop.no, hvor jeg kjøpte zeptoen. Den koselige mannen sa at jeg helt fint kan laste ned en OEM-versjon av XP og bruke min nøkkkel. I følge ham så vil det heller ikke være noe problem å installere på en annen maskin så sant jeg ikke hadde reinstallert xp mange ganger før med samme nøkkel. Han viste til lugubre nettsteder som piratebay, og mente man ikke bryter noen lov så lenge man bruker egen nøkkel. Spennende...

 

Han sa også at jeg faktisk fikk med xp på cd da jeg kjøpte maskinen, men at cden kun er merket zepto et eller annet. Det betyr at jeg må lete litt. De kunne forresten sende meg en ny ca for 100,-. :)

Lenke til kommentar

Du kjenner ingen med en XP plate liggende da? Nesten alle som kjøpte pcer med XP har jo plater liggende ett sted. Er mye tryggere enn å laste ned noe med alt mulig snusk på.

 

OEM lisensen kan muligens funke om det er lenge siden den ble aktivert forrige gang, men du bryter med selve betingelsene da. Men likevel, det er jo lov å prøve...

Lenke til kommentar

Du kjenner ingen med en XP plate liggende da? Nesten alle som kjøpte pcer med XP har jo plater liggende ett sted. Er mye tryggere enn å laste ned noe med alt mulig snusk på.

 

OEM lisensen kan muligens funke om det er lenge siden den ble aktivert forrige gang, men du bryter med selve betingelsene da. Men likevel, det er jo lov å prøve...

 

Kenneth,

en oem plate kan være en sak for seg selv, jeg har prøvet å installere en dell xp oem på en gamle pc som hadde win98 ( norsk produsert, husker ikke navn i farten ) og da fekk jeg med en gang beskjed: " dette er ikke en dell pc, installasjonen blir avbrutt "

 

men men

Lenke til kommentar

Sendte mail til Microsoft om dette en gang, var visst ikke lov det nei. Ganske dumt egentlig, spessielt med tanke på at flere og flere laptops leveres uten CD-rom.

 

De bærbare som kommer uten CD-rom har vel som de fleste andre en egen partisjon på hardisken der hele installasjonen ligger. Pass bare på at du ikke fjerner den for det kan føre til mye ekstraarbeid.

 

Det er selvsagt også mulig å installere fra minnepinne eller ekstern CD-rom så det er teknisk sett ikke noe problem å legge inn windows selv om du mangler intern CD-rom. Det største problemet er å finne et image som passer dersom du har rotet vekk CDene eller ødelagt recovery-partisjnen og ikke har tid å vente på nye plater fra leverandøren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...