Gå til innhold

Penger fra NAV? (student,problematisk hjemmesituasjon etc)


Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Jeg vil ikke gå ut med eksakt info da men jeg kan prøve og forklare sånn ca hvordan ting er.

 

Jeg er en jente på snart 17 år, hjemmesituasjonen min er litt opp og ned men kort fortalt så har jeg ett familiemedlem som er psykisk utviklingshemmed og voldelig, har hvert innblandet med politi og masse greier og etter en episode 2009 måtte jeg slutte på vg1 pga hjemmesituasjonen, ble vel egentli angrepet(skjedd tusen ganger før). Skjedde masse greier men jeg bor fortsatt hjemme med han, men han er snillere på ett vis nå, nå er det mest verbalt... det er fortsatt utrolig slitsomt og bo her men jeg vil ikke flytte i fosterhjem.. barnevernet ville ha meg i vertsfamilie noe jeg ikke er intr i, dette av personlige grunner. jeg vil flytte ut i leilighet og begynne på nytt på vgs nå og bare få ett liv. Jeg har hatt ett problematisk liv på mange måter og dette med det voldelig er bare en liten sak. Jeg lurer altså på om det går ann for meg og flytte ut med en venninne som er 18, får jeg noe fra nav? jeg kan ikke jobbe pga livsituasjonen min, kan dokumenteres fra psykolog... Jeg er en selvstendig jente og det er det mange som kan skrive under på, jeg har opplevd mye som de fleste må min alder aldri kommer til og oppleve og jeg ble tidlig voksen og har hatt mye ansvar opp igjenom årene.

 

poenget mitt er om dere vet hva støtte jeg får av kommune og diverse? jeg skulle gjerne ha jobbet, men jeg kan ikke.. og jeg er ikke en ungdom som bare vil flytte ut fordi man krangler med ett familiemedlem, hadde dere vist hele historien hadde dere nok skjønt det, håper bare noen av dere vet hva støtte man kan få ? :)

 

Nå skal jeg prøve begynne pånytt på vg1 til høsten, og vil gjerne komme meg ut i leil så jeg for konsa meg om skolen nå... var jo trosalt dette familiemedlemmet som ødela utrolig mye blandt annet med skole, jeg ville ikke slutte selv.

 

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leit å høre om situasjonen din, og jeg forstår godt at du vil flytte ut.

 

Jeg vet ikke så mye om NAV, men du må nok forberede deg på å mase for å få svar. Ta kontakt så fort du kan, forklar situasjonen, ta kontakt på telefon og reis til NAV-kontoret ditt. Forbered deg, slik at du vet hvilke utgifter du kommer til å ha.

 

For eksempel, vil du få borteboerstipend? Ifølge Lånekassen må du bo for deg selv for å få borteboerstipend, men her finnes det kanskje smutthull. Eller så er selvet kravet dårlig formulert...ring og spør, send gjerne e-post i tillegg. Du får ikke alltid samme svar...

 

Du oppfyller nok Lånekassens andre krav for borteboerstipend om at "Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme". Er du forberedt på å bo alene om det blir eneste mulighet?

Lenke til kommentar

Leit å høre om situasjonen din, og jeg forstår godt at du vil flytte ut.

 

Jeg vet ikke så mye om NAV, men du må nok forberede deg på å mase for å få svar. Ta kontakt så fort du kan, forklar situasjonen, ta kontakt på telefon og reis til NAV-kontoret ditt. Forbered deg, slik at du vet hvilke utgifter du kommer til å ha.

 

For eksempel, vil du få borteboerstipend? Ifølge Lånekassen må du bo for deg selv for å få borteboerstipend, men her finnes det kanskje smutthull. Eller så er selvet kravet dårlig formulert...ring og spør, send gjerne e-post i tillegg. Du får ikke alltid samme svar...

 

Du oppfyller nok Lånekassens andre krav for borteboerstipend om at "Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme". Er du forberedt på å bo alene om det blir eneste mulighet?

 

Hei og takk for svar og at du skjønner hva jeg mener :thumbup:

 

Ja, venninen min skal hvertfall på nav i morgen for og høre hva hun får og sånn så skal jeg ta meg turen eller ringe de nå snart, men føler jeg må tenke meg godt igjennom hva jeg skal si, de er jo ganske sære har jeg hørt... Er det noe spesielt jeg kan si som får dem til og åpne øynene litt? Håper hvertfall jeg får en OK saksbehandler.

 

Mente du og bo alene i leilighet? Ja det går jo, men jeg vil jo helst ikke det.. høres jo kanskje rart ut men jeg vurd med tiden og skaffe meg hund, og da går det jo kanskje greiere! Alltid kjekt og ha NOEN der.. men selfvølgelig, jeg bor heller alene i leil, enn og bo hjemme nå. jeg vil satse alt på skole nå.. og vil ikke han skal få ødelegge for meg igjen...

 

;)

Lenke til kommentar

Jeg liker innstillingen din!

 

Det er veldig dumt hvis du ikke kan få borteboerstipend samtidig som du bor med en venninne. Hvis det skulle vise seg å være et problem, ville jeg sett etter smutthull. Jeg vil anta at de egentlig mener "bor vekke fra foreldre" :ermm:

 

Det kan hende at dette ikke er rett forum, iallefall ikke for alle spørsmålene du har og kommer til å ha.

 

Kan ikke en moderator kopiere emnet til et forum hvor det er lettere å få svar på ting som har med NAV å gjøre? Politikk & Samfunn, kanskje?

 

Jeg ønsker deg lykke til, og du kommer garantert til å finne andre som har liknende erfaringer. Som regel ordner alt seg, bare man er frampå :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg liker innstillingen din!

 

Det er veldig dumt hvis du ikke kan få borteboerstipend samtidig som du bor med en venninne. Hvis det skulle vise seg å være et problem, ville jeg sett etter smutthull. Jeg vil anta at de egentlig mener "bor vekke fra foreldre" :ermm:

 

Det kan hende at dette ikke er rett forum, iallefall ikke for alle spørsmålene du har og kommer til å ha.

 

Kan ikke en moderator kopiere emnet til et forum hvor det er lettere å få svar på ting som har med NAV å gjøre? Politikk & Samfunn, kanskje?

 

Jeg ønsker deg lykke til, og du kommer garantert til å finne andre som har liknende erfaringer. Som regel ordner alt seg, bare man er frampå :thumbup:

 

 

Takk for det :)

 

Jeg skal jo alltids finne utav noe, problemer er til for og løses! ;)

 

Uansett, tusen takk for svar, så håper jeg kanskje en moderator kan flytte denne ja, er alltid kjekt med enda flere svar!

 

Når du mener smutthull, mener du små hybler liksom da eller?

 

:)

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se fyller du ikke vilkårene for noen av NAVs statlige ytelser (ingen helseproblemer, ingen enslig forsørgersituasjon). Sosialstønad er en subsidiær ytelse til andre økonomiske rettigheter, noe som vil si at du ikke kan kreve dette så lenge du er barn fordi du som barn har krav på at dine foreldre understøtter deg økonomisk frem til du er 18 år (eller til du har fullført det som må regnes som vanlig utdannelse - i praksis VGS).

 

Statens Lånekasse er nok rett adressant for pengeytelser i og med at du er i en utdanningssituasjon.

 

 

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se fyller du ikke vilkårene for noen av NAVs statlige ytelser (ingen helseproblemer, ingen enslig forsørgersituasjon). Sosialstønad er en subsidiær ytelse til andre økonomiske rettigheter, noe som vil si at du ikke kan kreve dette så lenge du er barn fordi du som barn har krav på at dine foreldre understøtter deg økonomisk frem til du er 18 år (eller til du har fullført det som må regnes som vanlig utdannelse - i praksis VGS).

 

Statens Lånekasse er nok rett adressant for pengeytelser i og med at du er i en utdanningssituasjon.

 

Nå kan jo ikke du utale deg om akkurat DEN biten da, det er mange ting her jeg ikke har nevnt som jeg sliter med, og jeg har helseproblemer.....

 

menmen, jeg får se hva NAV sier, jeg vet jeg har krav på noe.

 

;)

 

Men takk for svar :)

 

Tror lånekassen kan hjelpe en del også ja.

Endret av F!owerpower
Lenke til kommentar

Nå kan jo ikke du utale deg om akkurat DEN biten da, det er mange ting her jeg ikke har nevnt som jeg sliter med, og jeg har helseproblemer.....

 

Hvis du ville at det var noe vi skulle ta hensyn til så hadde du nevnt det. Inntektskompensasjon i form av arbeidsavklaringspenger, som er den aktuelle helsemessige ytelsen, får du ikke før du har fylt 18.

 

 

menmen, jeg får se hva NAV sier, jeg vet jeg har krav på noe.

 

Det er mange som "vet" dette, gitt. Utrolig hvor mange av dem som blir fryktelig sinte når de tar feil.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...