Gå til innhold

Redde innhold laptop ATA/IDE hdd


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Jeg sitter på en gammel laptop som synger på siste verset, en hp compaq nc6000.

Inne på hdd ligger det selvølgelig data jeg ikke har backup på, så mitt spørsmål er:

 

Hva er den billigste og beste måten å få tilgang til dataen på.

 

Jeg har funnet ut at disken er en 40 GB hitatchi travelstar 5400 rpm ATA/IDE.

 

Har sjekka litt rundt og lurer på om et eksternt harddisk-kabinett er en grei løsning?

 

Er det bedre å bruke en slags dokking-stasjon? Er ikke helt oppdatert på de tekniske mulighetene så setter stor pris på råd og innspill :)

 

Noen som vet om jeg må ha en kontroller til ATA/IDE, eller om jeg kan bruke produkter med kun SATA kontroller?

 

Setter pris på alle tilbakemeldinger og forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt å vite. Takk for hjelpen :thumbup:

 

Er det forresten et poeng at disken har de samme dimensjonene som kabinettet, eller går det greit om disken er litt mindre ?

 

Har ikke tenkt til å farte så mye rundt med kabinettet, har egentlig bare lyst til å redde data fra disken, så det vil ikke være snakk om at disken danser rundt inne i kabinettet :p

 

Edit: her er dimensjonene til disken(i tommer): 0.4 in x 2.8 in x 3.9 in (HxWxD)

Endret av Lambern
Lenke til kommentar

Disker har standard mål for montasje. Kabinettet du linker til er for 2.5" disk, som er vanlig disk for laptop.

 

Når man tar disken ut av en laptop sitter den som regel montert i en spesiell ramme, og det er det mange som stusser på. IQ-testen er å se forskjell på selve disken og denne rammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...