Gå til innhold

Hvilken linux verson til eldre laptop?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har innstallert linux 10.04 på en eldre laptop med P4M 1,6.

Går veldig tregt.

 

Er det en annen verson jeg kan prøve som krever mindre av maskinen?

Var innstallert XP på den fra før via jobben. Tok en clean install men synes det fungerer dårlig.

 

Kjenner ikke så godt de forskjellige versonene i Linux så tenkte noen her kunne komme med noen erfaringer.

 

mvh bjørn r.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har sjekket nå og det er 2*512 på maskinen.

 

I følge systemmonitor ligger cpu bruken på ca 30 % i snitt.

Starter jeg Firefox med tre aktive faner ligger cpu bruke konstant på 100 prosent. Med Chrome ligger den på 50 prosent. Hva er i veien med Firefox? Får bruke Chrome i stedet.

 

Skal lese litt om xubuntu for å se om det kan være lettere å kjøre.

 

Takk takk.

Lenke til kommentar

Først og fremst: Adblock, adblock og adblock.

 

Sier ikke Systemmonitor noe om hva som bruker cpu?

 

Sitter på en gammal Pentium M-sak, og den ligger og dupper rolig og fredelig på rundt 10-20% under vanlig bruk. Hvis det dukker opp noe flash eller annen farskenskap spretter den opp i 70-100%.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken erfaring du har i linuxverdenen, men siden du spør om linuxversjoner for eldre maskinvare kan det nevnes at det finnes distroer som nok er mer lettdrevne. Om du vil fortsette i Ubuntufamilien ville jeg prøvd Xubuntu (Xfce) eller Lubuntu (LXDE)

Fra Debian har du og Mepis antiX som bruker IceWm desktop eller en el.annen box-desktop.Skal kunne funke med 64Mb ram.Mange andre kunne sikkert nevnes - Puppy - Damned Small - ChrunchBang.Min gamle Thinkpad P3 kjører Draco med Xfce brukbart.

Mange distroer kan i utgangspunktet settes opp helt basic, og bygges til det du har behov for. Sjekk ut http://distrowatch.com/

Lenke til kommentar

Hei

 

Helt fersk bruker av Linux ja. Så har ikke så peiling på hvordan jeg setter opp ting i Linux med tanke på å skreddesy.

 

Hvordan setter jeg opp adblock og flashblock? I nettleseren?

 

Hvis dette ikke funker får jeg se etter en mer lettdrevet verson ja.

 

Er KDE (som ligner windows) mer krevende enn Gnom?

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken erfaring du har i linuxverdenen, men siden du spør om linuxversjoner for eldre maskinvare kan det nevnes at det finnes distroer som nok er mer lettdrevne. Om du vil fortsette i Ubuntufamilien ville jeg prøvd Xubuntu (Xfce) eller Lubuntu (LXDE)

Fra Debian har du og Mepis antiX som bruker IceWm desktop eller en el.annen box-desktop.Skal kunne funke med 64Mb ram.Mange andre kunne sikkert nevnes - Puppy - Damned Small - ChrunchBang.Min gamle Thinkpad P3 kjører Draco med Xfce brukbart.

Mange distroer kan i utgangspunktet settes opp helt basic, og bygges til det du har behov for. Sjekk ut http://distrowatch.com/

 

Leste litt om VektorLinux.

Virker som det kan være verd å prøve.

 

bjønr r

 

Hvordan setter jeg opp adblock og flashblock? I nettleseren?

 

Bruker du firefox, gjør du det på nøyaktig samme måte som man ville gjort det i Windows..

 

Har ikke brukt det i Windows heller men får vel lese meg opp.

 

bjørn r

Lenke til kommentar

Tools->Addons i firefox, klikk "get addons" og søk deg frem til AdBlock Plus. En eller annen flashblocker er også svært nyttig, men usikker på hva de heter i Firefox (bruker Chrome).

 

Sto litt stille i toppen her.

Har selvsagt lagt inn flere slike på Windows maskinen ja.

 

Testet Chrome og det går langt bedre.

 

Er det noen som har prøvd Vektor Linux?

Etter beskrivelsen å dømme skal denne være meget bra og lettdreven.

Lenke til kommentar

Mja, vectorlinux leveres med kde4 som standard. Vil ikke anbefale det på en gammel laptop.

 

Hei.

 

Prøver Vectorlinux nå og det går ganske kjapt faktisk, men skulle gjerne hatt den i norsk verson. Virker ikke som det er tilgjengelig eller er det bare jeg som ikke kan søke opp?

Lenke til kommentar

Mandriva er langt raskere og enklere enn Ubuntu for en nybegynner. Velg helst Gnome-versjonen, da det passer bedre til en eldre maskin.

Ubuntu er slett ikke svaret på alt. Bruker selv Mandriva på en netbook, hvilket kan sammenlignes med en eldre maskin ytelsesmessig.

Last ned iso-filen

brenn den til en cd eller dvd (må være iso)

start maskinen med plata i spilleren (husk å velge at den skal boote fra plata og ikke harddisken først).

Når du har lastet inn hele programmet, kan du teste om det fungerer.

Fungerer det greit, velger du å installere permanent ved å klikke på dette valget på skrivebordet.

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...