Gå til innhold

AMD X6 1055T overclock


Anbefalte innlegg

Kjør prime over natta du :) Så får du en del timer cpuen kan prøve seg på ;)

Har da ingen grunn til å kjøre prime mer enn 3 timer? Først og fremst så er den stabil til de grader til min bruk. Og den tåler 3 timer i prime, noe som er nok. Egentlig holder det med 20min bare for å stabilitetsteste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en 1090t, BE som du sikkert veit, Denne fikk eg fint opp på 4ghz ved 1.4v skal eg gå stort over 1.4 blir dette ustabilt, mer volt mer ustabilt :hmm:

 

Desse cpuene liker nok mer cold chip og lite volt, prime hadde eg ikkje stabilt i mer enn 10 min kanskje, MEN, kva fan har prime å seie? gir en fuckings error på core 3, noke som eg faktisk ikkje merker utenom prime ol. spiller Dragon Age som krever alle 6 kjernene og de ligger på 80%+ lager mykje varme, men merker ingenting, ikkje div "fail to run" blue screen etc. om du ikkje har cpuen prime stabil har nok dette ikkje så veldi masse å seie, kommer vel litt an på kva som feiler, men etter 10 min og feil. merker eg ingenting av prob som sakt på vanlige prog, F@H vil nok kanskje faile, men eg er godt fornøgd da ingenting anna feile :)

 

Konklusjon: prime er overskrytt. 4ghz på desse chippene er lett og få til. Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg anbefaler sterkt å kjøre prime i minst 6 timer, helst 24. Du trenger ikke å sitte å se på PC-en mens den kjører. Det holder ikke å kjøre "Small FFT" heller. Kjør "Large FFT" i minst 6 timer. Hvis du driter i det, så er det fullt mulig at PC-en oppfører seg pent en lang stund, men så kan den begynne å feile etterhvert selv om du ikke kjører hard last. Du kan f.eks. få blåskjerm eller feilmelding ved oppstart, eller andre feil underveis som du kanskje ikke oppdager med en gang og som fucker opp for deg. Går det bra et par måneder og det så kommer feil tenker du kanskje at det er noen komponenter eller software som feiler, og så skjønner du ikke hva som gjør det fordi du tror den er stabil. En ustabil PC kan gi feil selv under liten belastning.

 

Her er et lite klipp fra Prime sin FAQ:

 

Q) A forum member said "Don't bother with prime95, it always pukes on me,

and my system is stable!. What do you make of that?"

 

or

 

"We had a server at work that ran for 2 MONTHS straight, without a reboot

I installed Prime95 on it and ran it - a couple minutes later I get an error.

You are going to tell me that the server wasn't stable?"

 

A) These users obviously do not subscribe to the 100% rock solid

school of thought. THEIR MACHINES DO HAVE HARDWARE PROBLEMS.

But since they are not presently running any programs that reveal

the hardware problem, the machines are quite stable. As long as

these machines never run a program that uncovers the hardware problem,

then the machines will continue to be stable.

Et sitat til:

If you are comfortable with a small risk of an occasional

system crash then feel free to live a little dangerously! Keep in mind

that the faster prime95 finds a hardware error the more likely it is that

other programs will experience problems.

Og:

Stay away from distributed computing projects where an incorrect calculation might cause

you to return wrong results. Bad data will not help these projects!

Edit: fjernet feil formatering.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler sterkt å kjøre prime i minst 6 timer, helst 24. Du trenger ikke å sitte å se på PC-en mens den kjører. Det holder ikke å kjøre "Small FFT" heller. Kjør "Large FFT" i minst 6 timer. Hvis du driter i det, så er det fullt mulig at PC-en oppfører seg pent en lang stund, men så kan den begynne å feile etterhvert selv om du ikke kjører hard last. Du kan f.eks. få blåskjerm eller feilmelding ved oppstart, eller andre feil underveis som du kanskje ikke oppdager med en gang og som fucker opp for deg. Går det bra et par måneder og det så kommer feil tenker du kanskje at det er noen komponenter eller software som feiler, og så skjønner du ikke hva som gjør det fordi du tror den er stabil. En ustabil PC kan gi feil selv under liten belastning.

 

Her er et lite klipp fra Prime sin FAQ:

 

Q) A forum member said "Don't bother with prime95, it always pukes on me,

and my system is stable!. What do you make of that?"

 

or

 

"We had a server at work that ran for 2 MONTHS straight, without a reboot

I installed Prime95 on it and ran it - a couple minutes later I get an error.

You are going to tell me that the server wasn't stable?"

 

A) These users obviously do not subscribe to the 100% rock solid

school of thought. THEIR MACHINES DO HAVE HARDWARE PROBLEMS.

But since they are not presently running any programs that reveal

the hardware problem, the machines are quite stable. As long as

these machines never run a program that uncovers the hardware problem,

then the machines will continue to be stable.

Et sitat til:

If you are comfortable with a small risk of an occasional

system crash then feel free to live a little dangerously! Keep in mind

that the faster prime95 finds a hardware error the more likely it is that

other programs will experience problems.

Og:

Stay away from distributed computing projects where an incorrect calculation might cause

you to return wrong results. Bad data will not help these projects!

Edit: fjernet feil formatering.

Ja, du har helt rett. Prime fikk error, men systemet fungerte fint. Men så skulle jeg kjøre spill som krever mye og system feilet. Jeg trodde system var stabilt, så var "100%" sikker på at skjermkortet var synderen, men nei. Her var prosessoren ustabil og krasjet spillene.

 

Men det at man må kjøre prime i så mange timer som du sier, det er ikke nødvendig. Men får man error i løpet av i hvertfall en time, så har du ikke et stabilt system. Prime skal kunne kjøres lenge, helst 3 timer.

 

Jeg ønsker ikke å sette så veldig høy volt på prosessoren min, så satte hastigheten min til 3.8Ghz istendefor 4. Merker ikke noen ytelsesforskjell uansett. Kjørte prime over natten og hadde en maks temperatur på 57C, noe som er godt for et Fractal R2 kabinett.

Lenke til kommentar

Jeg overklokket en PC jeg hadde på hytta i fjor, og kjørte bare Small FFT i Prime, riktignok over natten uten feil to ganger. Nå 9 måneder senere har den fått overclock failed ved boot to ganger, og oppført seg merkelig flere ganger. Har så kjørt både Blend og Large FFT og da kom feilene (på Large FFT). Riktignok først etter to timer. Etter denne og diverse andre erfaringer har jeg lært at det ikke spiller noen særlig rolle om feilene kommer etter to, tre, fire eller fem timer. Det er feil og maskinen er ustabil.

 

3,8 ghz med seks kjerner høres sprekt ut. Veldig bra temperatur du har fått også. Til sammenligning kan du jo se hva Vipe må slite med her, medsin Q9300. 60 grader idle med monsterkjøleren Noctua NH-D14. Han har nok vært uheldig med cpu-en, men det har ihvertfall ikke du.

 

Lurer på om jeg ikke skal switche over til AMD jeg også når Bulldozer kommer. Hadde gledet meg til en rå Sandy bridge cpu fra Intel neste sommer, men når jeg ser at de planlegger å strupe overklokkingsmulighetene (ihvertfall på low og mid end cpu-ene) så mister jeg helt lysten. Her er det bare å håpe på at AMD lykkes med sin nye arkitektur. Hvis de ikke gjør det, og intel durer på med sine håpløse planer, så faller hele bunnen ut av entusiast/overklokkingsmiljøet. Hvordan skal man da få rekruttert til miljøet når det ikke er noen billige cpu-er å overklokke - som nybegynnere kan starte med?

Lenke til kommentar

De ble jo sagt det samme før Nehalem ble lansert, at overklokking kom til å bli "umulig". Det de mente med det var at kun extreme edition fikk unlocked multiplier. Det var vel noe snakk om låst uncore multiplier også, men det var det aldri på retail. Jeg tviler på at Sandy kommer til å bli umulig å klokke :p

Lenke til kommentar

De ble jo sagt det samme før Nehalem ble lansert, at overklokking kom til å bli "umulig". Det de mente med det var at kun extreme edition fikk unlocked multiplier. Det var vel noe snakk om låst uncore multiplier også, men det var det aldri på retail. Jeg tviler på at Sandy kommer til å bli umulig å klokke :p

 

Vi får se. Intel planlegger å låse flere busfrekvenser sammen slik at det i praksis ikke blir mulig å overklokke mer en ca. 5%. De vil så lansere overklokkbare cpu-er, men da i ekstremserien, til ekstremprisene sine. Foreløpig sier ryktene/lekkeasjene kun noe om hva de gjør med Sandy bridge prosessorer på sokkel 1155, men ikke noe om high end-soklene. Litt info her.

Lenke til kommentar

Hei. Ser at det er folk her peiling på AMD clocking :)

Så jeg må bare spørre om noen småting!

 

Gjør det noe om volten min står på auto i bios?

Å er det noe annet jeg burde ha slått av/på i Bios?

 

Har selv clocket min 1090T opp til 3.9 bare ved å stille på multiplier!

Lenke til kommentar

Hvis du stiller volten for cpu-en manuelt så kan du få den så lav som mulig slik at det ikke blir så mye varme. Står den på auto kan den bli høyere enn nødvendig. Det kan også være at auto ikke gir høy nok spenning til at det blir ordentlig stabilt. Tror dette kan avhenge av hovedkortet.

 

Hvis ditt system er stabilt nå kan du jo se hvor mye spenningen er på cpu-en når du kjører full load i Prime. Så kan du prøve å sette den litt lavere manuelt og se om systemet fremdeles er stabilt. Hvis det er stabilt senker du volten ytterligere og ser om det er stabilt igjen. På denne måten kan du få lavest mulig temperaturer på overklokken din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...