Gå til innhold

AMD X6 1055T overclock


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det som er utilstrekkelig med Prime-testen? Jeg har sett utallige folk og nettsteder anbefale den, og mange som mener at Linpack er overkill. OCCT har jeg også sett anbefalt i samme grad som Prime, men aldri funnet noe informasjon som tyder på at den er bedre. Fint hvis du har noen linker eller konkrete opplysninger som bekrefter det du sier.

 

Jeg bytter gjerne til et annet program, men siden jeg ikke har kompetanse til å vurdere disse programmene selv vil jeg alltid ha vurderinger bekreftet av tilstrekkelige kilder.

Lenke til kommentar

Kan vel si det sånn at mens Prime95 kanskje utnytter en plass mellom 60-75% av cpu, så vil en linpack test kjøre relativt konstant på en plass mellom 90 og 99% belastning noe som vil provosere fram eventuelle ustabiliteter som kan oppstå i ymse situasjoner.

 

I korte trekk så opplevde jeg en del CTD i et par spill med min e6300 som var overklokket til 3.2Ghz ca "stabilt" , tester med prime95 greide den fint , men en runde med linpack og det ble bevist regnefeil etter ca 45m. Klokket så ned til 2.8Ghz og fikk pcen linpack stabil og opplevde også at spillene ikke lenger CTD (krasjet til desktop).

 

Dette var jo også viktig for Folding@home og seti@home som jeg er deltaker av, spesielt når man legger merke til at en del arbeid har gått tapt (disse programmene belaster jo cpu veldig kraftig).

 

Når man bruker prime95 bør man vel også sørge for å kjøre small fft packs testen.

Lenke til kommentar

Jeg tar dine erfaringer til etterretning, men jeg må si jeg har hørt og lest fra svært mange at Prime kjørt 6-12 timer er tilstrekkelig.

 

Når det gjelder small fft packs-testen så er den absolutt ikke tilstrekkelig. Hvis det er den du har kjørt er det ikke rart du får feil når du kjører Linpack etterpå. Du er nødt til å kjøre hardere skyts. Min erfaring er at In-place large FFT-testen er den som belaster systemet best. Jeg har hatt flere PC-er som har kjørt small fft i 24 timer uten feil som har fått feil etter 45 min til 3 timer med Large FFT-testen.

 

Hvis det er noen som har litt peil på forskjellene på Small FFT, Large FFT og Blend-testen så er de velkommen med sine erfaringer her. Noen som har satt opp en Custom-test som er bra?

Lenke til kommentar

Jeg tar dine erfaringer til etterretning, men jeg må si jeg har hørt og lest fra svært mange at Prime kjørt 6-12 timer er tilstrekkelig.

 

Når det gjelder small fft packs-testen så er den absolutt ikke tilstrekkelig. Hvis det er den du har kjørt er det ikke rart du får feil når du kjører Linpack etterpå. Du er nødt til å kjøre hardere skyts. Min erfaring er at In-place large FFT-testen er den som belaster systemet best. Jeg har hatt flere PC-er som har kjørt small fft i 24 timer uten feil som har fått feil etter 45 min til 3 timer med Large FFT-testen.

 

Hvis det er noen som har litt peil på forskjellene på Small FFT, Large FFT og Blend-testen så er de velkommen med sine erfaringer her. Noen som har satt opp en Custom-test som er bra?

 

Det er ikke noen tvil om at man bør bruke de andre delene også, men du bør vite litt hva testene faktisk gjør :

 

Small FFT tests : The "Small FFTs" test uses relatively small FFTs which can fit into the CPU cache. As a result, the small FFT test is the one which accesses your main memory the least but it still makes some memory accesses. Prime95 automatically creates a FFT size range which will fit into the L2 cache of your CPU.

 

The "In-place large FFTs" test uses relatively large FFTs which cannot fit into the CPU cache so this test accesses main memory a lot. It only accesses a relatively small amount of main memory because it runs the FFTs in-place so it accesses the same RAM over and over.

 

Dette betyr at om man får feil ved feks Large FFT's så kan dette være pga minnet , mens feiler small FFT's så er det sannsynlig at det kan være pga cpu.

 

Linpack testen sparer meg for behovet for å måtte kjøre prime95 i 24timer siden den raskt på ca 1 time vil gi deg en klar pekepinn på om systemet ditt er stabilt eller ei.

 

Edit : Jeg kombinerer memtest86 med linpack når jeg gjør endringer på systemet mitt og har oppnådd en overklokk jeg ønsker å bruke i lengre tid.

 

Edit 2 : Oppsummert > Linpack er både raskere og mer effektivt i mine øyne for å stabilitetsteste og gir meg et bedre resultat enn prime 95.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dine vurderinger stemmer. Jeg har fått mange feil på Large FFT som definitivt ikke skyldes minnet, men CPU. Ditto for Small FFT, den har ikke gitt feil når CPU er ustabil, men det har den gjort i Large FFT. Jeg har massive mengder med førstehånds empiri på dette så det skal mye til for at jeg lar meg overbevise om det motsatte.

 

Men jeg skal ikke kverulere rundt dette. Det er ikke viktig for meg å ha rett, bare å få fram mer kunnskap. Er helt åpen for å prøve Linpack. Men hvordan tester OCCT i forhold til Prime (og Linpack)? Hva blir testet, og hva gjør den annerledes enn prime.

Lenke til kommentar

Ja, akkurat nå kverrulerer du. Jeg skrev ytterlig om du leser på nytt : "KAN"

Suiten som jeg bruker er effektiv og tar langt kortere tid enn prime95 og resultatet er det samme om ikke bedre egnet til å påvise problemer som vil oppstå i visse scenarioer som standardbrukere sannsynligvis ikke vil oppleve.

 

 

Tilbake til Jack :

 

Har du prøvd ut Amd sitt eget overklokkingsverktøy? Amd Overdrive

Her har du mulighet til å sette en del variabler som for eksempel mål på øvre spenning, kanskje dette kan ordne det sånn at den ikke hopper så kraftig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...