Gå til innhold

Q9300 med høy core temp


Vipe

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har jeg feil med min Q9300?

 

Mild overklokk av prosessoren med 415Mhz FSB og 1.18V på cpu gir meg 3114Mhz.

Jeg har testet med to forskjellige standardkjølere fra Intel, hvorav den ene gir marginalt bedre kjøling. Pc'en er forøvrig stabil, men ut i fra det jeg har funnet av info på div. forum rundtom har jeg meget høy temp.

 

Med standard innstillinger i Bios gir maskinen bluescreen nå og da, så har egentlig ikke testet så mye med dette.

 

Kabinettet fra LianLi har god kjøling og er støvfritt.

 

HK - Asus P5Q Deluxe (nyeste firmware)

CPU - Intel Q9300

RAM - OCZ 1066 4gb

PSU - 650watt Chieftec

OS - Vista64 Ultimate

 

Med OEM kjøler:

cpu_temp_q9300-cooler.jpg

 

Med E6750 OEM kjøler

cpu_temp_e6750-cooler.jpg

 

OEM Q9300 kjøler har ikke tilstrekkelig areal på kjernen til å gi full kontakt med cpu

CIMG0956.jpg

 

Kjølere og kjølepasta

CIMG0958.jpg

 

Idle med E6750 kjøler

cpu_temp_e6750-cooler_idle.jpg

Endret av Vipe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva du vil fram til. Det er jo ikke spesielt høy temperatur om du klokker prosessoren nesten 20% med intel stock kjølere. Hvilken temp prosessoren ligger på avhenger fra cpu til cpu og fra bruker til bruker. Noen tror at load temperatur på cpu er den temperaturen du får når du spiller et spill o.l.

Du vil nokk kunne få mye lavere temperaturer ved å kjøpe en ny kjøler. Personlig likte jeg veldig godt denne: Coolit Eco, satt en ekstra vifte på en og endte opp med 35-39 grader idle på min core i7.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

 

Det jeg vil frem til er om jeg kjører cpu'en med for høy temp? (Er det skadelig osv)

Slik jeg har forstått det ligger de fleste mellom 60-65grader med standard-kjøler, selv med overklokk.

 

Idletemp gir egentlig ikke noe godt svar på om kjølingen på cpu'en er tilstrekkelig.

Hvor høy temp har du ved full last? (Prime95 5min+)

Lenke til kommentar

Med min gamle Q8200 med Stock hastighet og Stock kjøler hadde jeg rundt 74 grader etter prime95 i 30min. Vil ikke anbefale høyere enn 80 grader. Ulemper med å ha for høy temperatur kan være :

 

Kortere levetid

Datamaskinen henger seg tilfeldig

Bluescreens/Ustabilitet

 

Fant denne listen rundt om kring på nettet:

 

Scale 2: Quad

Q9x50: Tcase Max 71c, Stepping E0, TDP 95W, Idle 16W

Q9x50: Tcase Max 71c, Stepping C1, TDP 95W, Idle 16W

Q9400: Tcase Max 71c, Stepping R0, TDP 95W, Idle 16W

Q9300: Tcase Max 71c, Stepping M1, TDP 95W, Idle 16W<--Q9300

Q8x00: Tcase Max 71c, Stepping R0, TDP 95W, Idle 16W

Q8200: Tcase Max 71c, Stepping M1, TDP 95W, Idle 16W

Q6x00: Tcase Max 71c, Stepping G0, TDP 95W, Idle 16W

 

-Tcase/Tjunction-

--70--/--75--75--75--75-- Hot

--65--/--70--70--70--70-- Warm

--60--/--65--65--65--65-- Safe

--25--/--30--30--30--30-- Cool

 

Dem anbefaler å ikke gå over 75grader.

 

Jeg ville absolutt ikke overklokket den prosessoren med så dårlig kjøling.

Lenke til kommentar

Mye nyttig info der, takk :)

 

Jeg resatte alle instillinger i bios til default, bortsett fra minne som jeg har satt til 2.2v etter spec fra OCZ. Tempen gikk naturligvis ned noe, men fremdeles er den etter min smak for høy.

 

Hva kan jeg gjøre for å få ned temp, uten å kjøpe ny kjøling?

 

 

Her er et screenshot etter at jeg reloaded defaults i bios:

 

cpu_temp_e6750-cooler_auto.jpg

Lenke til kommentar

Mumriken:

Tja, har 2stk 80mm + 1stk 120mm i fronten, og 1stk 80mm bak på mitt LianLi-kabinett.

Har i tillegg forsøkt å kjøre uten kabinettdøren på, med samme temp på cpu som resultat.

Vil tro temperaturene avlest i SpeedFan gir en pekepinne på hvilken kjøling selve kabinettet gir.

 

Har testet med litt forskjellig mengde pasta, og ingen av testene utgjorde noen forskjell. Har ca et knappenåls-hode med kjølepasta på nå.

 

Kaaz:

Har hatt av og på kjøleren en god del ganger nå, og den virker til å sitte ordentlig fast når jeg kjenner etter. Klipsene må vris i en bestemt retning for å kunne dra kjøleren av igjen, så jeg føler meg sikker på at den sitter som den skal.

 

Jeg gjorde en rask test ved å stille ned volten på standard hastighet, og kom ned til ca. 1.1v før jeg fikk bluescreen under boot av windows. På denne spenningen holdt den ca. 77 grader med 5+min Prime95.

Endret av Vipe
Lenke til kommentar

Det er veldig varmt. Sånn bør det ikke være. Jeg har ikke peil nok til å kunne si noe mer om hva som kan være galt. Jeg kan ikke skjønne at stockkjøleren skal være så dårlig.

 

 

Du kan jo sammenligne med følgende:

 

Jeg har selv to Q9450 som riktignok ikke har stock-kjølere, men temperaturen er MYE lavere. Den ene er i et lite micro ATX-kabinett med kun én 92mm kabinettvifte. Der har jeg en Scythe Ninja 2 som er en ganske stor og god kjøler, og denne prosessoren kjører stock-hastighet. Jeg startet den opp nå for å sjekke temperaturene, og den har nå kjørt i full last med blend-testen i Prime i 15 minutter. Maks temp 54 grader (to av kjernene gikk ikke over 44), vcore auto svinger mel 1,184 og 1,2v. Temperaturen kommer til å bli høyere etterhvert pga. at kabinettet har litt dårlig kjøling, men likevel...

 

Den andre hadde jeg i et lite Dell Vostro 200-kabinett, også med kun en 92mm kabinettvifte. Her hadde jeg en liten Xigmatek HDT-S963 m. 92mm vifte. Bedre enn stockkjøleren, men ikke en veldig kraftig kjøler. Prosessoren overklokket jeg til 3,4ghz, og temperaturene kom opp i ca. 75-80 grader under full last i Prime.

 

Har også en Q9400 som kjører i et Antec P180 tre 120mm kabinettvifter og med en Xigmatek HDT-1283. Dette er en ganske bra kjøler. Prosessoren ble overklokket så langt det gikk med hovedkortet og jeg hadde den oppe i 3,6ghz uten at temperaturene gikk over 70 grader (faktisk tror jeg de var under 60). Riktignok klarte denne prosessoren å kjøre på en del lavere volt enn q9450-ene, men likevel.

 

Jeg ville ikke vært fornøyd med temperaturene du har. Men jeg ville aldri heller vært fornøyd med å bruke stock-kjøleren. Jeg prøvde stock-kjøleren på Q9450-en i Vostrokabinettet før jeg fikk Xigmatek-en, og da var temperaturene oppe i ca. 80-85 under full last (overklokket) så vidt jeg husker (mulig de var høyere, men ikke over 90). Jeg syntes dette var litt for høyt.

 

Har du ikke en annen kjøler du kan prøve?

 

Send ev. en pm til noen av gutta som er aktive i overklokkeforumet og hør hva de sier. Der er det mange som har peiling.

Lenke til kommentar

Takk for et godt svar Kaaz.

 

Jeg har som sagt testet med kjøleren som fulgte med min Q9300 og en E6750 som jeg fikk låne av en kompis som har byttet ut denne med vannkjøling. Begge disse gir omentret samme resultat, selv om E6750-kjøleren er ca. dobbelt så stor.

 

Jeg ønsker å overklokke min cpu noen hakk, og skjønner nå at standardkjøleren vil bli for liten til dette uansett hva jeg gjør. Derfor har jeg nettopp bestilt meg en Noctua NH-D14, og en ny kjøler til mitt gode gamle HD4850 (som blir 105grader(!) ved standard innstilling).

 

Tilbakekommer med resultat etter jeg har mottatt og montert kjølerne!

 

ps. er det noen som vet hvilken vcore jeg bør sette ved standard fsb-hastighet?

På auto setter hovedkortet dette til ca. 1.14v.. (varierer litt, og jeg får blåskjerm nå og da)

Lenke til kommentar

Rart at du får blåskjerm når du har standard fsb-hastighet og vcore på auto. Det tyder på at noe er galt. Har ingen aning om hva.

 

 

Er usikker på om det er noen standard vcore. Du burde kunne kjøre stock hastighet på 1,2v. Andre som har noen forslag her?

Lenke til kommentar

Prøv å skru av Intel speedstep og aktiver Loadline calibration(denne kan ha flere navn).

 

For og finne standard volt til din cpu så kan du laste ned coretemp.

Da vil du finne den under VID(ville satt den til et par hakk over for og være sikker).

 

Ps: kjøp deg en ny cpu kjøler!

Noctua har mange gode som har et lavt støynivå.

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg montert ny kjøler på både CPU og GPU.

 

Resultatet er nå akseptabelt; idle@60 og max@70

Dette på 3.0Ghz

 

Skjermkortet fikk det desidert beste resultatet.

 

Før:

idle@80 og max@105

 

Nå:

idle@50 og max@70

 

Voksen sak!

DSC00784.jpg

 

 

DSC00785.jpg

 

 

Alt-i-alt er jeg nå fornøyd med oppsettet! :)

Lenke til kommentar

Strammet til godt ja, ingen tvil om det!

 

Selv om temperaturen kanskje burde vært lavere med denne kjøleren er det innenfor en levelig grense, og slik får den stå til noen komponenter ryker.

Mulig mine første antakelser om feil med CPU (eller HK?) var riktige til å begynne med..

Lenke til kommentar

tvilsomt med mindre du kjører stygg høy vcore.

 

med den kjølern der bør du ikke ha over 50grader ved load(så vidt jeg vet er den der den beste luftkjølern på markedet)

ville montert den på nytt og påsett at viftene står push\pull!

 

kontroler samtidig at du ikke har sår\riper i cpu som lager dårlig kontaktflate.

Lenke til kommentar

Kjøpte nettopp denne kjøleren for at den gikk for å være en av de beste lufkjølerne på markedet.

 

Kjøleren er montert riktig, så jeg plukker ikke denne av igjen.

Viftene er i korrekt konfigurasjon, og peker oppover slik at PSU suger ut luften.

(om 120mm vifta i PSU klarer å kvitte seg med luftmengden Noctua'en lager en er annen sak)

 

Hvorvidt dette er grisehøy vCore får andre avgjøre:

 

noctua_3ghz.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...