Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bli bedre i engelsk?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettopp gått ut av 9'ende klasse, og føler med egentlig veldig dårlig i engelsk. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli bedre? Mine svakheter er nok for det meste flyten i engelsken, og grammatikk. Plages både muntlig og skriftlig.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se filmer og serier uten tekst/med engelsk tekst. Les tegneserier/nettsider/bøker på engelsk, finn noe som er på et nivå du føler at du behersker, samt at det bør være underholdende nok til at du ikke går lei. Leste Harry Potter på engelsk da jeg var 14-15.

 

Hvis du vil bli bedre på uttale er det som oftest kun å faktisk snakke engelsk som vil hjelpe. Nå kommer det mange turister, finn dem og snakk i vei! :D

 

Edit: Hvis du f.eks. spiller WoW, er det å snakke på Ventrilo/TeamSpeak veldig bra øving.

Endret av blixbox
Lenke til kommentar

Start med et online spill. Vær aktiv i en guild/clan med ventrilo/skype. Da blir du flink til og skrive/prate engelsk! :)

Det det er en sannhet med modifikasjoner. Med tanke på hvor mange forkortelser også videre som brukes i disse onlinespillene, samt at engelskkunnskapene til spillerne ikke er de beste, vil jeg påstå at risikoen for vranglære også er stor.

Lenke til kommentar

Se engelske/amerikanske filmer med tekst, samtidig som du hører på hva de sier i det du leser teksten. Les MYE engelsk, og legg merke til grammatikken! Er det ord du ikke forstår, så slå det opp i ordboken, eller på nettet. Du kan jo også herme etter å si det engelskmenn sier på TV, og da i samme tonefall.

Lenke til kommentar

Start med et online spill. Vær aktiv i en guild/clan med ventrilo/skype. Da blir du flink til og skrive/prate engelsk! :)

Det det er en sannhet med modifikasjoner. Med tanke på hvor mange forkortelser også videre som brukes i disse onlinespillene, samt at engelskkunnskapene til spillerne ikke er de beste, vil jeg påstå at risikoen for vranglære også er stor.

 

Jeg syntes det er et kjempetips! I alle fall på den muntlige biten. Ble helt overrasket over engelsknivået jeg holdt da jeg snakket engelsk med noen briter som kom besøk. Skjønte raskt at godt over 1000 timer online med mine britiske gamingvenner faktisk gav resultater irl.

 

Evt. kan du dra på språkferie eller ta et år eller noen måneder som utvekslingsstudent. Min bror snakker flytende engelsk med New Zealandsk akksent pga. det.

Lenke til kommentar

Les engelske bøker og se engelske filmer med engelsk tekst (filmer uten tekst har en vitenskapelig bevist svakere effekt). Angående valg av bøker er det kanskje lurt å finne seg noe litt lettlest i begynnelsen ;)

Anbefaler ikke å vie seg helt til chat/forum osv. fordi ingenting der er lest korrektur på, og dermed kan det være du lærer deg noe som er feil.

Ellers er det veldig bra å skrive engelsk regelmessig, for eksempel på nettforumer osv. hvor ting foregår på engelsk. På den måten får du både øvd deg, og grammatikken din vil bli møtt av kritiske lesere, og dermed er det kanskje lettere å huske hva du gjør feil for så å slutte med det.

Samme gjelder muntlig. Snakk engelsk med engelske folk (dette er den vanskeligste av dem, da det både kanskje ikke er så lett å få muligheten, og man må kaste seg ut i en samtale som man faktisk blir nødt til å fullføre).

 

Så regelen er praksis, praksis, praksis. Du kan gjøre så mange oppgaver på skolen du vil, men man blir ikke flink i et språk uten å bruke det.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tipsene :D

 

Da skal jeg leie meg en engelsk bok i morgen, og begynne å se filmer med engelsk tekst i stedet for norsk :) Kan også velge engelsk fremfor norsk hvor det går an (eks. dataprogrammer, mobil osv) Drar også til Tyrkia om 1 uke, så får testa meg litt der også ;)

 

Har også snakket litt med vennene mine på engelsk både muntlig og skriftlig, og vil nok fortsette litt med det ;)

 

Igjen, tusen takk :)

 

PS: Er fortsatt åpen for flere tips :)

Endret av martin9
Lenke til kommentar

Anbefaler virkelig Harry Potter bøkene. Begynte å lese de på engelsk da jeg var 13-14, og de har hjulpet mye. Og som sagt, slå opp ord du ikke forstår! Jeg pleide å skrive ned alle ordene jeg ikke forstod (blir mange ord) men du lærer av det. Ellers, se mye engelske filmer med tekst(etterhvert kanskje uten tekst).. Prøv å etterligne hva de sier. Hør på engelsk radio (tror det går ann fra BBC sine nettsider, fungeret såfall før)..Det er lurt å bestemme deg for hvilken engelsk du vil fokusere på. For de fleste blir vel det amerikansk, men jeg valgte britisk engelsk. Prøv å kommunisere så mye du kan med engelske folk. Det blir for det meste skriftlig, men det hjelper stort.

 

Språkreiser hjelper ikke stort på engelsken.. Så lenge du ikke er der i flere måneder. Men de gir deg litt mer selvtilitt.

Endret av Luna91
Lenke til kommentar

Mange fine tips her, og som lærer kan eg gi deg nokon tips eg og. Mange av de er kommet er allerede, men skitt au..

 

1. Sjå mykje engelsktalende film, men uten teksting. Årsaken er at veldig mykje av tekstingen av filmer er ufullstendig og til tider totalt feil. Det er ingen hemmelighet at oversettere sliter med å finne gode norske uttrykk til engelske idiomer. (Makeupsex som til stadighet blir oversatt som sminkesex). Når du ser filmer, så hold fokuset på språket, lær strofer, lær kva dei betyr. Så tipset blir også å sjå ein film som du virkelig liker...og helst fleire ganger.

 

2. Les engelske bøker, blader, aviser, les bruksanvisningene på engelsk. Så oversetter du for deg sjølv. På den måten lærer du deg den skriftlige uttrykksformen av språket som i mange tilfeller er totalt forskjellig fra norsk. Les gjerne høgt for deg sjølv. Leser du norske tekster, da kan du oversette de for deg sjølv.

 

3. Gramatikk og pugging av ord og uttrykk. Dette komme du ikkje unna uansett hvilket språk du vil lære deg. Ikkje berre pugg dem, men lær deg å bruke dem i forskjellige sammenhenger. Da øker du ordforådet ditt ganske raskt.

 

4. Spill. Mange anbefaler dataspill, og det er ikkje dumt. Eg er blant de lærere som mener at spill i undervisning har en positiv effekt så lenge det er innenfor viktige rammer. Så hvis du velger dette vil du få både underholdning og læring på samme tid. I slike tilfeller lærer du meir enn det du tror.

 

5. Kryssord, ordspel etc. er ein klassiker. Dette kan du finne mykje av på nettet.

 

Uansett kva du gjer, så begynn på eit lavt nivå, helst litt lavere enn det du tør å innrømme overfor deg sjølv. Da vil også progresjonen bli større i staden for at du stagnerer på eit litt for høgt nivå og mister motivasjonen.

 

Det aller viktigste er at du bruker språket. Ein lærer ikkje språk med å ta snarveier. Ein må jobbe kontinuerlig med det. Slik er det nok med det meste, men spesielt når det gjelder språk. I tillegg må du tørre å bruke det. Det som hemmer mange som føler at dei er svake i språk er at dei vegrer seg for å være "aktive" med det. Det er for mange ein tøff barriere å komme forbi, men har du mot nok til å innrømme overfor det sjølv og andre at dette er noko du sliter med, så vil også læringen og læringsutbyttet bli større.

 

Følger du de tipsa som er kommet i denne tråden så vil du fort sjå at din egen utvikling vil bli stor på kort tid.

 

Lykke til med språket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange fine tips her, og som lærer kan eg gi deg nokon tips eg og. Mange av de er kommet er allerede, men skitt au..

 

1. Sjå mykje engelsktalende film, men uten teksting. Årsaken er at veldig mykje av tekstingen av filmer er ufullstendig og til tider totalt feil. Det er ingen hemmelighet at oversettere sliter med å finne gode norske uttrykk til engelske idiomer. (Makeupsex som til stadighet blir oversatt som sminkesex). Når du ser filmer, så hold fokuset på språket, lær strofer, lær kva dei betyr. Så tipset blir også å sjå ein film som du virkelig liker...og helst fleire ganger.

 

2. Les engelske bøker, blader, aviser, les bruksanvisningene på engelsk. Så oversetter du for deg sjølv. På den måten lærer du deg den skriftlige uttrykksformen av språket som i mange tilfeller er totalt forskjellig fra norsk. Les gjerne høgt for deg sjølv. Leser du norske tekster, da kan du oversette de for deg sjølv.

 

3. Gramatikk og pugging av ord og uttrykk. Dette komme du ikkje unna uansett hvilket språk du vil lære deg. Ikkje berre pugg dem, men lær deg å bruke dem i forskjellige sammenhenger. Da øker du ordforådet ditt ganske raskt.

 

4. Spill. Mange anbefaler dataspill, og det er ikkje dumt. Eg er blant de lærere som mener at spill i undervisning har en positiv effekt så lenge det er innenfor viktige rammer. Så hvis du velger dette vil du få både underholdning og læring på samme tid. I slike tilfeller lærer du meir enn det du tror.

 

5. Kryssord, ordspel etc. er ein klassiker. Dette kan du finne mykje av på nettet.

 

Uansett kva du gjer, så begynn på eit lavt nivå, helst litt lavere enn det du tør å innrømme overfor deg sjølv. Da vil også progresjonen bli større i staden for at du stagnerer på eit litt for høgt nivå og mister motivasjonen.

 

Det aller viktigste er at du bruker språket. Ein lærer ikkje språk med å ta snarveier. Ein må jobbe kontinuerlig med det. Slik er det nok med det meste, men spesielt når det gjelder språk. I tillegg må du tørre å bruke det. Det som hemmer mange som føler at dei er svake i språk er at dei vegrer seg for å være "aktive" med det. Det er for mange ein tøff barriere å komme forbi, men har du mot nok til å innrømme overfor det sjølv og andre at dette er noko du sliter med, så vil også læringen og læringsutbyttet bli større.

 

Følger du de tipsa som er kommet i denne tråden så vil du fort sjå at din egen utvikling vil bli stor på kort tid.

 

Lykke til med språket.

 

Tusen hjertelig takk for et fantastisk innlegg :D Jeg skal prøve å følge de rådene du gir ;) passer egentlig ganske bra å gjøre ting som dette nå som det er skolefritt, så slipper man alle de andre fagene, og får konsentrert seg ordentlig om engelsken :D

 

Igjen, tusen takk :D

Lenke til kommentar

Se filmer og TV serier uten tekst (hvis du MÅ ha tekst, så bruk engelsk tekst).

 

Dette, i tillegg til mye lesing og skriving på nettet, har ført til at jeg er så god i engelsk som jeg er i dag. Har aldri fått under 5 på noen slags engelsk oppgave/prøve/eksamen/whatever

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hvis det er grammatikk og ordforråd du er ute etter så burde du se engelske filmer med engelsk tekst, og ikke uten. Hvis du ser uten tekst og ikke er så flink i engelsk fra før tar det mye lengre tid å lære seg dette, da du nok kommer til å slite med å høre alt rett osv. Dessuten får du nok mer glede av filmene hvis du forstår alt ;) Leste en forskningsartikkel en gang om noen som hadde testet dette, og man LÆRER mer i begynnelsen når man bruker tekst. Finner den dessverre ikke nå.

 

Når du føler deg sikker nok på engelsken din til å ta vekk teksten, så gjør du det ;) I begynnelsen blir det kanskje litt pes å få med seg alt, men etter en stund vil du ikke trenge teksten lenger i det hele tatt. Og det er ikke før da at det blir likegyldig om du bruker tekst eller ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...