Gå til innhold

Ny pc til bildebehandling. Prisestimering; 12-15.000 (Intel)


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Det begynner å bli en stund siden jeg kjøpte meg ny PC, og utviklingen i markedet er umulig å holde følge med om man sitter 6-12 mnd på gjerdet (noe jeg har gjort).

Derfor trenger jeg noen tips og råd ang hvilke komponenter jeg bør velge til en maskin som primært blir brukt til bildebehandling (Lightroom, Photoshop og noe Premier Pro/AE)

Maskinen bør kunne kjøres tilnærmet lydløs, da jeg skyr støy som pesten.

 

Har en Inten Core i7 i tankene. Hva er forskjellen på 920 og 930? (Jeg kommer til å klokke bitte litt om behovet melder seg)

 

Har alltid vært fornøyd med Asus' hovedkort. Regner med at det er X58-brikkesett som gjelder her. Trenger ikke en entusiastmodell/fatality-branding etc.

 

Sikter meg også inn på en 80GB X25-M fra Intel (har ikke tid til å vente til "i vinter" på de nye SSD'ene.

 

12GiB minne tror jeg kommer godt med. Her er vel fortsatt Corsair kongen på haugen?

 

Speaking of Corsair, tror det blir Corsair PSU også. Kabinett er jeg litt mindre sikker på. Noen som har et å anbefale? Som sagt, jeg skyr støy som pesten, så det bør være godt isolert, lett å bygge i, kabel-sjakt på bak hovedkortet, og ikke minst PSU-feste i bunnen av kabinettet.

 

Skjermkortet trenger ikke være allverdens. Et forrige generasjons GTX285 gir vel bra price/performance ratio, eller bør jeg satse på noe i det lavre sjiktet av nyeste generasjon?

 

Ang. kjøling, så er jeg ikke helt 100% sikker på om jeg vil gå for luft eller vann. Noen sykt gode luftkjølere som er mulig å kjøre tilnærmet lydløst hadde vel egentlig vært det beste. Har en stygg mistanke om at en vannpumpe vil bråke like mye som en eller to 120/140mm vifter på 5v.

 

Trenger ingen eksterne komponenter.

 

Takk for at du tok deg tid til å lese igjennom, og kanskje også gi meg litt oppdatert info på mine synsinger!

 

Mvh

Lid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag

 

Smelte i sammen et system på komplett for deg jeg.

 

Har gått for mye av det du sa, siden de er bra komponenter.

 

Smelte på CM 690II advance til kabinett da det er mye bang for the buck, sammen med en corsair H50 CPU kjøler.

 

Grafikk satt jeg på en ATI HD5850. Den tåler spill, og er svært kjølig (i alle fall med tanke på hva nvidia kan tilby..)

Lenke til kommentar

Jeg er nok ikke den rette til og anbefale pc,men har en stund vurdert en pc til akkurat det samme bruksområdet og pris.

 

Her har du min foreløpige handleliste :)

 

Som du ser så har jeg valgt et oppsett uten vannkjøling og et uisolert midi-kabinett.

Det er også et par psu enheter der da jeg ikke har bestemt meg helt ennå.

Skjermkortet er HD5770 da dette skal holde i massevis til redigering av bilder/video.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg er nok ikke den rette til og anbefale pc,men har en stund vurdert en pc til akkurat det samme bruksområdet og pris.

 

Her har du min foreløpige handleliste :)

 

Som du ser så har jeg valgt et oppsett uten vannkjøling og et uisolert midi-kabinett.

Det er også et par psu enheter der da jeg ikke har bestemt meg helt ennå.

Skjermkortet er HD5770 da dette skal holde i massevis til redigering av bilder/video.

 

Problemet der er at det er feil RAM, og at CPU kjøler blir vel stor til kabinettet..

Lenke til kommentar

Mr. Lid: Oppsettet til vesleengen er et godt utgangspunkt. Slik jeg tolker ditt behov (bildebehandling) trenger du egentlig ikke 12 GB med minne, halvparten holder lenge.

 

 

Ram-brikkene skal fungere de,cpu er jeg ikke sikker på,har ca 8 cm til overs inne i kabinettet,Spørsmålet er hvor mye core i7 bygger ut.

 

Ja, de skal fungere, men er beregnet for socket 1156. Socket 1366 kjører triple-channel (som i7-9xx CPU-ene gjør), og følgelig bør du velge enten 6 eller 12 GB med RAM.

Lenke til kommentar

Har sett litt på silentpcreview.com. De sier at den Corsair-kjøleren som ble nevnt i andre innlegget bråker en hel del mer enn Noctura med Nexus 120mm viter @ 7V. Når temeraturmarginene mellom de to også er +/- fem grader er det en indikasjon på at Corsair's "vannkjøling" er en rimelig dårlig løsning for en som vil gå for et meget stillegående system.

 

Videre er Enermax' Pro87+&/Modu87+ PSU'er å foretrekke over Corsairs' når det kommer til støy og effektivitet.

 

Og til han som sa at 6GiB minne er mer enn nok til bildebehandling; din kredibilitet i denne tråden sank betraktlig. Kan ikke tro at du har vært borti redigering av 100-200 RAW-filer fra en shoot før. Vi snakker ikke om et og et bilde i paint shop pro her. Kan ta på meg litt av skylden for at jeg ikke nevnet dette bedre i første innlegget.

 

Jeg går nok for Corsairs Obsidian 700D, Enermax 700 Modu87+, Noctua U12 m/nexus 120mm vifter og en Arctic Cooling Accelero S1 rev. 2 m/nexus 120mm vifte. Er også plass til 4 ekstra 120mm vifter i 700D, dem fylles også med Nexus' 120mm'ere montert på en zalman mfc1 viftestyrer designet for seks vifter.

 

Takker for alle svar som har kommet så langt, men det betyr ikke dermed at diskusjonen regnes som avsluttet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...