Gå til innhold

Bachelor fra annet lærested enn NHH


ogrunde

Anbefalte innlegg

Er det mulig at jeg kan fullføre en master ved NHH dersom jeg har en bachelor i økonomi og administrasjon fra et annet universitet enn NHH (eksempelvis UiA, UiO, HiB etc.)?

Har rotet litt rundt på diverse nettsteder, men får ikke endelig avklaring på dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg bruke et årsstudium i statsvitenskap som tredjeåret i en bachelor i økonomi og administrasjon?

Ytterst tvilsomt. Mulig du får godkjent 40-gruppe pluss exfac og et fritt emne i studieplanen for bachelor i samfunnsøkonomi ved UiO hvis du har årsstudium i statsvitenskap, men tviler sterkt på at du får godkjent et år av økadm-bachelor ved en høgksole, de har stort sett veldig lite valgfrihet, og du får nok ikke fritak fra så mye.

Lenke til kommentar

I forhold til NHH, så krever jo de kun 102 SP innenfor økonomisk-administrative fag for masteropptak. Det bør derfor være mulig å kombinere et årsstudium i statsvitenskap med diverse økonomifag man trenger for å komme inn på NHH, uten at man tilfeldigvis tar en bachelor i økadm. (slik jeg forstår NHHs nettsider). Dette vil selvfølgelig ikke føre frem til bachelor i økadm, hvis det var det du lurte på!

Lenke til kommentar

Må man ikke ha en bachelorgrad for å komme inn på master?

Edit: Dette reguleres av forskrift om krav til mastergrad, og der står det følgende om grunnlag for opptak:

Graden master oppnås på grunnlag av mastergradseksamen av 120 studiepoengs (2 års) omfang, inkludert selvstendig arbeid i henhold til § 6. Graden bygger på ett av følgende fullførte utdanningsløp: - bachelorgrad

- cand.mag.-grad

- annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang

- utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

 

 

Innenfor ett av de nevnte utdanningsløp må det inngå: - fordypning i fag, emne eller emnegruppe av minimum 80 studiepoengs omfang eller

- integrert yrkesrettet utdanning av minimum 120 studiepoengs omfang innenfor fagområdet for mastergrad.

 

 

Institusjonene kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdig med utdanningsløpene nevnt ovenfor.

 

Det kan gis unntak, og det står på nhh sine sider at "Hovedregelen ved opptak til master i økonomi og administrasjon er at søker må ha fullført en bachelorgrad (eller tilsvarende) for å kunne kvalifisere for opptak", men jeg vet ikke hvor realistisk det er å få innvilget en søknad om unntak.

To år på en høgskole + årsstudium gir deg nemlig ikke en grad, bare tre års studier.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Sendte mail til NHH for å få svar på dette, og de skriver som følger:

 

Opptak til masterstudiet i økonomi og administrasjon ved NHH forutsetter fullført bachelorgrad/180 studiepoeng (men ikke nødvendigvis bachelor i økonomi og administrasjon). En vil ikke være kvalifisert for opptak uten å tilfredsstille dette kravet.

 

Tolker dette dithen at man ikke nødvendigvis trenger en fullført bachelor for å komme inn, så lenge man har riktig fagkombinasjon samt 180 SP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...