Gå til innhold

Valg av GPS til bruk i skog og mark


Rune-B

Anbefalte innlegg

Vi titter etter en grei GPS til å bruke på skog og fjellturer, men lurer på hva vi skal velge. I bilen og båten har vi Garmin, og er veldig fornøyd med det, men kjenner lite til disse som er for skog og mark. Noen som har tips om hva vi bør velge??'Foreløpig har vi falt litt for Satmap, men er så mange forskjellige, så usikker på hva vi skal velge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Garmin 550 eller 450 er tingen:)

http://www.belanor.no/dllvis8.asp?id=3840&pid=995

 

Når en kjøper Topokart til Garmin gps så følger det med et program(Mapsource) som en installerer på pc, der har en mange muligheter, lage veipunkter, lage ruter, lage spor, mm. Alt dette kan overføres til gps, en kan også overføre kart til gps via programmet på pc.

 

Kjøp Garmin og bli fornøyd :thumbup:

Lenke til kommentar

En Garmin 550 eller 450 er tingen:)

http://www.belanor.no/dllvis8.asp?id=3840&pid=995

 

Når en kjøper Topokart til Garmin gps så følger det med et program(Mapsource) som en installerer på pc, der har en mange muligheter, lage veipunkter, lage ruter, lage spor, mm. Alt dette kan overføres til gps, en kan også overføre kart til gps via programmet på pc.

 

Kjøp Garmin og bli fornøyd :thumbup:

Denne så ikke dum ut. Men finner ikke helt ut av dette med kart. Men er kanskje city kart en skal bruke??

Lenke til kommentar

Garmin Oregon 550 og 450 er like bortsett frå at 550 har kamera.

Om du ikkje har bruk for eit dårleg kamera er 450 å anbefala.

Det er og andre bra Garmin gps modellar.

Kart for fjell og mark er Topo Pro eller Topo Adventure.Karta for Norge er delt inn i 20 kartpakker. Anbefalar Topo Adventure som er det nyaste topografiske kartet til Garmin, det har skygge fungsjon og har autoruting langs stiar og veg.

Garmin Oregon kan også bruka vegkart Garmin City navigator, men er ikkje optimal til dette bruk.

Oregon er ein ny god gps, men ver forsiktig med diplayet så det ikkje blir øydelagd ved at du har den i lomma saman med andre harde skarpe ting .

Når du har fått Kartprogrammet MapSource og kart innstallert på pc, kan du laste ned Programmet BaseCamp som er eit bedre program for Frilufts gps. Du får lasta ned og vist meir informasjon frå gps enn i Mapsource, som er meir berekna for vegkart. Har du begge desse kartprogramma Mapsource og BaseCamp har du to veldig gode verktøy .

Endret av nestenfjell
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er riktig som du skriv at det er eit nyare kart til bruk for Garmin,Topo Premium produsert av Geoinsight.

Desse karta er delt likt opp slik som Topo Pro/Adventure kartene.

Desse karta leverast desverre berre på minnebrikke. Enn om du mogeleg vil kunna kjøpa

fleire kart på ei brikke, vil du kansje i framtida kjøpa fleire kart med medfyljande skifte av minnebrikker uti naturen. Er du på riktig stad kan du risikera å vera i grensa til 4 kart.

Du vil også måtte ha minnebrikka tilkopla pc for å få dei opp i Base Camp.

Karta kan ikkje opnast i MapSource.

Men at karta er svært bra, er det ingen tvil om.

Endret av nestenfjell
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

T utgaven skal visstnok ha forhåndsinnstalert topografisk kart over Norge(og kanskje Europa)? Men kartet er svært begrenset og ikke i nærheten av Topo Adventure/Premium. Det var det eg fikk vite av Belanor når eg var på jakt etter GPS.

 

Mitt valg falt på Garmin Oregon 450, og er strålende fornøyd. Kjøpte med to Topo pakker som dekker områdene eg bruker her på vestlandet. Veldig god løsning :)

Lenke til kommentar

Garmin Oregon 450 er i tillegg vanntett(men den flyter ikke). Denne fordelen kan jo fort forsvinne om man må åpne den utendørs for å bytte kartbrikke. Eg kjøpte såpass stor brikke at det ikke er noe problem å få inn flere deler av de to regionene eg kjøpte. Godt mulig eg får inn alt, men det har eg ikke prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...