Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg kjøpte en mobil for 1 år siden. De siste 3 månedene har det skjedd samme feil på mobilen min, en Sony Ericsson xperia1. Feilen har vært at Touch-skjermen har vært ubrukelig. Det har ikke gått an å trykket på skjermen, som om touchen var ødelagt. Nå har jeg levert den inn for 3 gang på elkjøp, med samme feil x 3. Er det ikke slik at jeg kan heve kjøpet nå?

Jeg er redd for at de kommer til å prøve seg med å si at jeg ikke får heve kjøpet. Begynner å bli veldig lei av å kjøre fram og tilbake for å levere inn mobilen på reperasjon når det er samme feil hver eneste gang. vil ha pengene tilbake og kjøpe meg en skikkelig ny en :)

 

Noen som vet om det er slik at jeg kan heve kjøpet etter 3 ganger feil på mobilen?

 

Takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom samme feil nå har oppstått for tredje gang så kan du kreve heving av kjøpet. Selger har rett til å få telefonen inn og få et verksted til å konstantere feilen og avvise at det er du er skyld i feilen.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#30

Lenke til kommentar

Du har rett til å heve kjøpet når samme (vesentlige) feil oppstår 3. gang.

 

Forbrukerkjøpsloven:

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

(...)

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

(...)

 

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Lenke til kommentar

Takk for svar. var innom idag for å høre med dette om heving av kjøp. de sa at når de har reparert telefonen min nå, for 3. gang, så må det skje EN GANG TIL, altså en 4.gang, før jeg får heve kjøpet. er dette rimelig? de nektet også å lese utskriftene jeg hadde fra forbrukerkjøpsloven om saken.

Lenke til kommentar

Nei, tredje gang samme feil (som opplevd av kunde, det betyr ingenting at feilen kommer av litt forskjellige ting) gir hevingsrett. Kanskje du har kommet over en stressa nykomling, se om du får samme svar fra en annen i sjappa. Det er nemlig en uoffisiell standard som sier at om du har opplevd fire forskjellige feil vil du også få innvilget heving, kanskje han blander.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Nei, tredje gang samme feil (som opplevd av kunde, det betyr ingenting at feilen kommer av litt forskjellige ting) gir hevingsrett. Kanskje du har kommet over en stressa nykomling, se om du får samme svar fra en annen i sjappa. Det er nemlig en uoffisiell standard som sier at om du har opplevd fire forskjellige feil vil du også få innvilget heving, kanskje han blander.

 

 

 

Okei, så det vil si at nå når mobilen min er inne på reperasjon for 3.gang så har jeg rett til å heve kjøpet? Men må de reparere mobilen først? er jo lite vits, vil ikke ha den igjen, hehe:) kjip mobil! Status på mobilen på elkjøp sine hjemmesider er: "venter på bytteenhet". vil tro at dette kommer til å ta laaang tid, uten nytte.

 

Men må det være samme feil 3 ganger for at jeg skal få heve kjøpet? står det fast noen plass? for de har byttet hovedkortet andre gang, men det nyttet selvsagt ikke uansett :)

Lenke til kommentar

Loven sier:

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Med en gang de finner ut at det er samme feil for tredje gang er det takk og farvel til den telefonen. Det er ubegripelig at butikker prøver seg på noe så banalt, loven er ikke akkurat utilgjengelig.

Lenke til kommentar

Loven sier:

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Med en gang de finner ut at det er samme feil for tredje gang er det takk og farvel til den telefonen. Det er ubegripelig at butikker prøver seg på noe så banalt, loven er ikke akkurat utilgjengelig.

 

 

ja, de kommer garantert til å prøve seg. men jeg skal heve kjøpet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...