Gå til innhold

Radeon HD5870 kjører kun på x8 pci-express. Redusert ytelse :(


Anbefalte innlegg

Har den i riktig slot ja... Nullstille CMOS?? Hvorfor skal jeg gjøre det? BIOSen er justert 100% for optimal ytelse. Har dog enda ikke overklokket prosessoren, ser ingen vits da den er nokså kraftig fra før :)

 

Prøvd og sette den i den andre 16x sloten?

 

Da 4870 kortet ditt røk, kan det hende det ble noe feil med den sloten som det sto i da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har den i riktig slot ja... Nullstille CMOS?? Hvorfor skal jeg gjøre det? BIOSen er justert 100% for optimal ytelse. Har dog enda ikke overklokket prosessoren, ser ingen vits da den er nokså kraftig fra før :)

 

Prøvd og sette den i den andre 16x sloten?

 

Da 4870 kortet ditt røk, kan det hende det ble noe feil med den sloten som det sto i da.

 

Har faktisk tenkt over dette. Det første jeg selvsagt gjorde var å prøve kortet i alle slotene, med eller uten PCI-e lydkortet. Prøvd det som er å prøve maskinvaremessig ;)

 

Venter heller bare på det nye hovedkortet. Kan godt hende at det jeg har nå tok kvelden nettopp pga at 4870 kortet røyk, og da benytter jeg heller anledningen til å oppgradere.

 

Avbestilte RAM-pakken i går med 16gb, og bestilte heller 8gb Corsail Dominator GT 2133mhz DDR3 som jeg bruker på det nye hovedkortet 890FXA-GD70 fra MSI.

 

Dessuten yter skjermkortet bedre enn det gjør på flere tester på nettet med samme innstillinger på alt så inntill jeg får det nye kortet er det ikke så nøye lengre ;)

Lenke til kommentar
Haha, okei. Så du har sett mer merksnodige problemer enn en IT mann som ikke gjør annet enn å feilsøke/reparere utstyr hver eneste dag på ingenting annet enn datamaskiner? hehehe. Den kommentaren der gjorde ditt innlegg fullstendig vektløst. Å nullstille CMOS fører jo bare til at jeg må justere alle settingsene på nytt igjen og kan IKKE fikse slike problemer jeg har. Det er overhodet ikke mulig, det går ikke an!

 

Tro meg, hatt samme problem og det å resette CMOS hjelper, bare fordi du er fagmann trenger ikke bety du vet alt, og mye mer enn andre som har drevet med data siden de var ung.

 

Hahaha... Har vel aldri sagt at jeg kan alt hehe... Men kom ikke å fortell meg at en datainteressert fra han var liten kan mer enn en fagmann fordi han har bygd sin egen PC et par ganger og installert noen spill og feilsøkt litt på drivere når ikke alt fungerer som det skal.

 

Skulle gjerne sett en som har vært interessert i data siden han var liten, men ikke har noe som helst form for utdannelse innen faget, hivet seg utpå avanserte løsninger og oppsett i AD, satt opp Cisco switcher og routere i forskjellige VLAN og routet trafikk mellom to bedrifter i separate linjer etc etc.

 

Greit nok at alle kan litt om maskinvare, det er jo piece of cake. Alle kan jo bygge sin egen PC fra dem er 5 år gamle. Sier selvsagt ikke at jeg kan mye, men å høre på svar om at CMOS som er en logisk enhet kan tryne uten en logisk grunn er bare tåpelig.

 

Får vel bare hente popcornen nå, for jeg vil gjerne høre litt mer om CMOS hehe.

 

Men selvsagt tusen takk til alle for raske svar :) Dessverre hjalp det ikke å bytte PCI-e slot. Men venter nå nytt utstyr så da ordner det seg nok :)

Lenke til kommentar

Hvis du har så mye peiling som du påstår burde du vite at nesten all software inneholder bugs, også BIOS software. Så å bastant påstå at det umulig kan være en feilkilde når du ikke selv har implementert den aktuelle BIOSen blir for dumt. Sier dette på generelt grunnlag.

 

Og til TS, om du ser på f.eks http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=522 så ser du at BIOS kan forårsake feil pci express link speed.

Lenke til kommentar

Tussi, bra du har forsøkt det, da er det utelukket i allefall.

 

Men da at entusiaster kan slikt, det skal du aldri slå fra deg... Finnes plenty med folk jeg vet av som godt kan få til en slik oppgave uten å ha noen utdanning innen det.

Entusiaster har en tendens til å begynne å herje med avdanket utstyr og jobber seg opp derifra, Nizzen her herjer jo med buisness klasse RAID kontrollere og SCSI kontrollere, saker og ting som etter din mening vanlige ufaglærte ikke skal kunne noe med.

 

Så hva de har lært deg i klasserommet er ikke alltid korrekt, ofte kan en entusiast en god del mer skal du se, og disse har info som stammer fra den virkelige verdenen, de vet oftest hva som funker ikke av teori men av erfaring.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er hvorfor han er så opphengt av den utdannelsen sin, viktigste er og lære av hverandre.

Jeg leser om hardware og klokking noen timer hver eneste dag og gjør det bare for å lære.

Der er ALLTID noen som er flinkere, selv om det burde ikke være målet her.

Målet her burde hver og kunne sammarbeide og finne problemet

 

Så Tussi, du kan syns hva du vil....men erfaring teller like mye...hvis ikke mer enn teori:)

Hver heller litt mer åpen for hva folk sier og prøv det de sier hvis du ikke har gjort det:)

 

Jeg sier alt dette for at jeg ser på samarbeid og deling av informasjon som viktigere enn hvem som er flinkest :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda ser den. Vi får legge det bak oss ;)

 

Bestilte forresten nytt kabinett også.

 

Og nå er hvertfall kabinett og hovedkort kommet. Hovedkortet er montert og alt connectorene er satt på, samt vifter og alt. Må bare få minnet nå slik at jeg kan ta over delene fra min gjeldende PC og inn i den nye.

 

Her er forresten det gamle jeg nå da skal selge. Det er jo utrolig billig, men da det ikke kan sendes må jeg satse på at noen nærme nok kan kjøpe det slik at vedkommede kan hente det.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23100038

 

 

Min nye PC vil nå bestå av disse kremdelene :) :

 

Hovedkort: MSI 890FX-GD70

Prosessor: AMD Phenom II 965 @ 3.4GHz pr. kjerne (skal prøve å overklokke til 4GHz)

Minne: 8GB Corsair Dominator GT @ 2133MHz (prøve å klokke til 2250mhz)

HDD: Western Digital Velociraptor 300GB @ 10 000 omdr.

Kabinett: Antec Nine Hundred (det nye som nettopp er ankommet)

Skjermkort: Asus Ati Radeon HD5970

Strømforsyning: Chieftec 1000W (kontinuerlig kapasitet)

Optisk enhet: DVD brenner fra Samsung, kjøper BluRay nå as we speak :)

 

 

Gleder meg litt til å teste ut dette systemet på Crysis 2!

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt. Et HD5870 vil ikke få noe merkbart ytelsestap av å kjøre i en PCIe 2.0 8x port, sammenlignet med 16x port. Det er, om noe i hele tatt, snakk om 1-5% tap avhengig av software (hva du spiller/bencher akkurat der og da).

 

Men nå har du jo uansett bestilt deg ny hardware, så da spiller det liten trille uansett.

 

 

 

PS: tilbakestilling av BIOS _kan_ fikse slike problemer, og veldig mye annet. BIOS er ikke så basic som den engang var lenger. Det er ufattelig mye som kan slå seg vrangt. Og før du protesterer, jeg er utdannet med fagbrev som Service Elektronikker samt IKT driftsoperatør, og har 7 års jobberfaring ;) I tillegg til at jeg er entusiast da, og har drevet med dette nå i snart 20 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt. Et HD5870 vil ikke få noe merkbart ytelsestap av å kjøre i en PCIe 2.0 8x port, sammenlignet med 16x port. Det er, om noe i hele tatt, snakk om 1-5% tap avhengig av software (hva du spiller/bencher akkurat der og da).

 

Men nå har du jo uansett bestilt deg ny hardware, så da spiller det liten trille uansett.

 

 

 

PS: tilbakestilling av BIOS _kan_ fikse slike problemer, og veldig mye annet. BIOS er ikke så basic som den engang var lenger. Det er ufattelig mye som kan slå seg vrangt. Og før du protesterer, jeg er utdannet med fagbrev som Service Elektronikker samt IKT driftsoperatør, og har 7 års jobberfaring ;) I tillegg til at jeg er entusiast da, og har drevet med dette nå i snart 20 år.

 

OMFG!!!! Let it bee!!! Hvis du ikke har funnet ut til nå i denne diskusjonen at det ikke har noe å si om du, meg eller noen andre har fagbrev i noe som helst eller har interesse eller ikke, så er du nok ikke forum-materiale ;)

 

Du kunne hatt doktorgrad og meg likeså og innleggene våre vil fremdeles ikke ha noen vekt fordi vi ikke kan dokumentere dem vitenskapelig. Så bare la det ligge nå!!

Lenke til kommentar

Enda så er jeg den eneste i denne tråden som har påpekt at å kjøre på PCIe 2.0 8x med ditt kort ikke vil føre til merkbart ytelsestap sammenlignet med en full 16x hastighet. Så i motsetning til de andre her så har jeg faktisk gitt deg svar på spørsmålet ditt. Om ikke direkte så i alle fall indirekte.

Lenke til kommentar

Eneste som er bevist er som silentnet sier, større forskjell med CF og trifire på bare 8.

Men ikke noe som er "krise" for de fleste:)

Så det er sant som Silent sier, at han ga konkret svar;)

 

Tussi: JO, innleggene våres betyr MYE. Det er erfaring som jeg har sagt tidligere. Her er utrolig mye kunnskap på det forumet her.

Pluss mange her leser fast om artikler som har blitt skrevet der de tester foreks. båndbredde på pci-e. Så jo, det folk skriver betyr mye!

Endret av Amanita Muscaria
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste som er bevist er som silentnet sier, større forskjell med CF og trifire på bare 8.

Men ikke noe som er "krise" for de fleste:)

Så det er sant som Silent sier, at han ga konkret svar;)

 

Tussi: JO, innleggene våres betyr MYE. Det er erfaring som jeg har sagt tidligere. Her er utrolig mye kunnskap på det forumet her.

Pluss mange her leser fast om artikler som har blitt skrevet der de tester foreks. båndbredde på pci-e. Så jo, det folk skriver betyr mye!

 

 

Listen to this. Wise words!

Lenke til kommentar

Enda så er jeg den eneste i denne tråden som har påpekt at å kjøre på PCIe 2.0 8x med ditt kort ikke vil føre til merkbart ytelsestap sammenlignet med en full 16x hastighet. Så i motsetning til de andre her så har jeg faktisk gitt deg svar på spørsmålet ditt. Om ikke direkte så i alle fall indirekte.

 

Joda, denne er jeg HELT med på ;) Var BIOS diskusjonen jeg tenkte på.

 

Så takker for ditt innlegg, tror heller ikke det er annet enn målbar forskjell..

 

Men DARN IT!

 

Nå har jeg montert opp alt, formatert hele shiten og installert bare siste drivere til alt. Fortsatt viser den 8x pci-e. Skal dog sies at Skjermkort står i PCI-e 1 og lydkort i PCI-e 2. Men det er det eneste som er tilkoblet noen pci slotter.

 

Uten at jeg har satt meg veldig inn i slottene på det nye hovedkortet, kan det kanskje tenkes at lydkortet burde stå i en annen pci-e? Trodde ikke akkurat dette skulle ha noe å si, men så har jeg ikke lest meg ordentlig opp på akkurat det heller :p

Lenke til kommentar

Enda så er jeg den eneste i denne tråden som har påpekt at å kjøre på PCIe 2.0 8x med ditt kort ikke vil føre til merkbart ytelsestap sammenlignet med en full 16x hastighet. Så i motsetning til de andre her så har jeg faktisk gitt deg svar på spørsmålet ditt. Om ikke direkte så i alle fall indirekte.

 

Joda, denne er jeg HELT med på ;) Var BIOS diskusjonen jeg tenkte på.

 

Så takker for ditt innlegg, tror heller ikke det er annet enn målbar forskjell..

 

Men DARN IT!

 

Nå har jeg montert opp alt, formatert hele shiten og installert bare siste drivere til alt. Fortsatt viser den 8x pci-e. Skal dog sies at Skjermkort står i PCI-e 1 og lydkort i PCI-e 2. Men det er det eneste som er tilkoblet noen pci slotter.

 

Uten at jeg har satt meg veldig inn i slottene på det nye hovedkortet, kan det kanskje tenkes at lydkortet burde stå i en annen pci-e? Trodde ikke akkurat dette skulle ha noe å si, men så har jeg ikke lest meg ordentlig opp på akkurat det heller :p

 

Om du ikke har 16x hastighet på både slot 1 og 2 samtidig, så kan det jo være at begge slottene blir 8x sålenge begge er i bruk. Prøv å ta ut lydkortet helt bare for å se om slot 1 da blir 16x.

Lenke til kommentar

Noen hk kan være litt sære på når det gjelder pci-e sporene :hrm:

 

 

Skal prøve dette ja :)

 

However, lydkortet er PCI-e x1 bare, men er fullt ut åpen for at slot tildelingen kan ha skyld i problemet ;)

 

Har veldig lite å si om hovedkortet bare har 16 lanes å dele mellom de to sporene. Man kan ikke kjøre 15x hastighet, så da blir det vel satt ned til 8x tenker jeg. Slik at begge sporene kjører 8x sålenge dem er i bruk, og spor 1 kjører full 16x om spor 2 er tomt. Har ikke lest dokumentasjonen for ditt hovedkort, så kan ikke garantere eller påstå noe, men det høres fornuftig ut.

 

Her er spesifikasjoner fra MSI sine sider angående 890FXA-GD70 (fant ingenting om 890FX-GD70), men det ser ut som kortet uten A har enda et PCIe spor. Altså 6 istedenfor 5.

 

 

-----

Slots

 

• 5 PCI Express 2.0 slots

- PCI_E1 supports up to PCIE x16 speed (when PCI_E3 is empty)

- PCI_E5 supports up to PCIE x16 speed (when PCI_E6 is empty)

- If you want to install two graphics cards, please use PCI_E1 & PCI_E5 slots

- PCI_E3 & PCI_E6 support up to PCIE x8 speed

- If you want to install four expansion cards into PCI_E1, E3, E5 & E6 slots, these four PCIE x 16 lanes will auto arrange from x16/ x0/ x16/ x0 to x8/ x8/ x8/ x8

- PCI_E4 supports up to PCIE x4 speed

• 1 PCI Express 2.0 x1 slot

• 1 PCI slot, support 3.3V/ 5V PCI bus Interface.

-----

 

PCI_E1 supports up to PCIE x16 speed when PCI_E3 is empty. Men er usikker på om det samme gjelder for PCI_E2 i ditt tilfelle, for du har vel som sagt 6 spor. Man ser videre at ved bruk av 4 spor så får alle x8 hastighet. 32 lanes totalt muligens eller noe.. Kjenner ikke AMD sine chipset så veldig godt lenger.

 

Bit-tech sin preview av MSI 890FX-GD70 (uten A) nevner det samme:

 

The first thought we had was that Folders will love this. We're not entirely sure of the actual bandwidth of the six 16x PCI-Express slots, but at least four have 8 lanes-worth of pins. However, there's no Nvidia NF200 chip on the board for extra PCI-E lanes.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Noen hk kan være litt sære på når det gjelder pci-e sporene :hrm:

 

 

Skal prøve dette ja :)

 

However, lydkortet er PCI-e x1 bare, men er fullt ut åpen for at slot tildelingen kan ha skyld i problemet ;)

 

Har veldig lite å si om hovedkortet bare har 16 lanes å dele mellom de to sporene. Man kan ikke kjøre 15x hastighet, så da blir det vel satt ned til 8x tenker jeg. Slik at begge sporene kjører 8x sålenge dem er i bruk, og spor 1 kjører full 16x om spor 2 er tomt. Har ikke lest dokumentasjonen for ditt hovedkort, så kan ikke garantere eller påstå noe, men det høres fornuftig ut.

 

Her er spesifikasjoner fra MSI sine sider angående 890FXA-GD70 (fant ingenting om 890FX-GD70), men det ser ut som kortet uten A har enda et PCIe spor. Altså 6 istedenfor 5.

 

 

-----

Slots

 

• 5 PCI Express 2.0 slots

- PCI_E1 supports up to PCIE x16 speed (when PCI_E3 is empty)

- PCI_E5 supports up to PCIE x16 speed (when PCI_E6 is empty)

- If you want to install two graphics cards, please use PCI_E1 & PCI_E5 slots

- PCI_E3 & PCI_E6 support up to PCIE x8 speed

- If you want to install four expansion cards into PCI_E1, E3, E5 & E6 slots, these four PCIE x 16 lanes will auto arrange from x16/ x0/ x16/ x0 to x8/ x8/ x8/ x8

- PCI_E4 supports up to PCIE x4 speed

• 1 PCI Express 2.0 x1 slot

• 1 PCI slot, support 3.3V/ 5V PCI bus Interface.

-----

 

PCI_E1 supports up to PCIE x16 speed when PCI_E3 is empty. Men er usikker på om det samme gjelder for PCI_E2 i ditt tilfelle, for du har vel som sagt 6 spor. Man ser videre at ved bruk av 4 spor så får alle x8 hastighet. 32 lanes totalt muligens eller noe.. Kjenner ikke AMD sine chipset så veldig godt lenger.

 

Bit-tech sin preview av MSI 890FX-GD70 (uten A) nevner det samme:

 

The first thought we had was that Folders will love this. We're not entirely sure of the actual bandwidth of the six 16x PCI-Express slots, but at least four have 8 lanes-worth of pins. However, there's no Nvidia NF200 chip on the board for extra PCI-E lanes.

 

 

Lydkortet stod i PCI-e 3 da skjermkortet tar opp to slotplasser i størrelse. Byttet til PCI e 4 og da ble det 16x :)

 

Takk for all hjelp alle sammen :) Hjalp ingenting på ytelsen men deilig å uansett ha alt på stell :)

Lenke til kommentar

Aah, se der ja :)

 

Er det 890FXA-GD70 du har du da kanskje?

 

Bra du fant ut av det til slutt, selv om det ikke har noen praktisk betydning.

 

Det er 890FXA-GD70 ja :)

 

Jess jess... digs å endelig bli kvitt det dumme problemet, selv om ja, det ikke har noen praktisk betydning :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...