Gå til innhold

Fremmed PC kobler seg til ulovlig


Anbefalte innlegg

Litt tilfeldig åpnet jeg idag mine nettverksinnstillinger og oppdaga at ein annan PC hadde kobla seg til min stasjonære PC! Sjå det vedlagte printscreen.

post-112157-1276434401,8513_thumb.png

Nederst til venstre (under Nettverk) kan dere sjå min PC (med overstreka navn) og ein annan pc kalt SJEFOLAINEN. Navnet skulle tilsei at det er ein finsk hacker som har klart å bryte seg inn. Har Win7, kabla nettverk via NextGenTel og Comodo Firewall.

 

Under Kontrollpanel\Nettverk og Internett\Nettverkstilkoblinger ser eg kun ikona for Lokal Tilkobling og Virtualbox Network (som vanleg).

 

Kontrollpanel\Alle kontrollpanelelementer\Nettverks- og delingssenter ser eg ei linje øverst med

MIN PC - Flere Nettverk - Internett.

Klikker jeg der på >Flere Nettverk får jeg opp en nettverksoversikt som viser to PC'er tilkoblet. Det vedlagte printscreen'et er tatt etter at jeg har klikket på "SJEFOLAINEN" I det øyeblikk jeg koblet fra Internett med Comodo FW så forsvant "SJEFOLAINEN". Så det er tydlegvis berre sporadisk denne "innbruddstjuven" kobler seg til.

 

Noen som har råd om korleis eg skal gå fram for å blokkere for SJEFOLAINEN? Å høgreklikke og blokkere gjekk ikkje. Via Kontrollpanel\Alle kontrollpanelelementer\Nettverks- og delingssenter\Avanserte innstillinger for deling slo eg umiddelbart Fil og Skriverdeling av og Passordbeskyttet deling. Men dette kan ikkje vera nok. Eg må få blokkert for at SJEFOLAINEN sporadisk får kobla seg til! (Via regedit søkte eg igjennom registeret etter SJEFOLAINEN men fann ingenting).

 

Via My Blocked Network Zone i Comodo Firewall kan eg blokkere for spesifikke IP adresser. Då er utfordringa å finne kva for ipadresse som skjuler seg bak SJEFOLAINEN. Eller er andre framgangsmåter bedre? Tar imot gode råd med takk!

Endret av Dabola
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Den "tabben" viser alle dataene i ditt nettverk så han kan ha kobla seg til nette deres "bare".

 

For å utelukke dette kan vi:

 

hold inne windows tasten + R - skriv CMD - Skriv IPconfig /all - under Standar Gateway står det en IP adresse (den er til ruteren din) - skriv den inn i nettleseren din - har du satt bruker og passord før? hvis ikke pleier det å være

Brukernavn: Admin

Passord: ingen ting eller "Password" (uten ")

 

Nå må du lete litt selv siden jeg ikke hvet hvilken ruter du har :p.

 

har du Telernor sitt ZyXEL ruter så finner du den under Nettwork - LAN - Client List

 

Da ser du en liste over div dataer som er kobla på ruteren (også dataer som har vært kobla på) se om du finner den dataen med det navnet som du tror er "hackeren" hvis det ikke er på lista sier du ifra :)

 

~ Submit

Lenke til kommentar

Tusen takk for rådet, Submit.

 

Hadde bokmerka adr. til ruteren men klarte ikkje å logge meg inn. Meiner at dette gjekk uten passord sist men ikkje i kveld. Skal få hjelp med NextGenTel i morgon og komme meg inn i Ruteren.

 

Eg har ein trådløs Nextgentel-ruter med kabel til eigen pc. Dere skal berre sjå at det er ein av mine to naboer som har fått tilgang på mitt passordbeskytta og krypterte trådløse nettverk! I so fall "letter eg 10 kg". Den eine ei eldre dame som berre sporadisk bruker pc'n. So ein annan nabo som kobla seg til for fyste gang for 2-3 mnd. sidan. Men eg trudde ikkje dei ville komme opp som ikon i "Nettverkstilkoblinger". Skulle tru dei kun var synlege om eg logga meg inn på ruteren.

 

Flott om du sjekka dette forumet i morgon ettermiddag/kveld også, Submit. Då skal eg ha fått sjekka i ruteren og snakka med naboane. Takk for hjelpa uansett.

Lenke til kommentar

er borte fra imorra og kommer hjem sent tirsdag (klasse tur + at jeg skal hjelpe en venn med og sette sammen en data)

 

Nå er ikke passord på det trådløse nette en 100% sikker måte mot inbrudd.

WEP kan ta under 1 minutt å knekke, WPA kan ta flere timer.

 

Så det beste er at du har et WPA passord med masse rare tall og bokstaver (store små osv).

Lenke til kommentar

Signal: "Faren Over"!

 

Heldigvis hadde du rett. Klarte å logge meg inn i min ruter i dag og konstaterte at det "bare" var min gode nabo som benytta mitt trådløse nett. Var sikker på at ho ikkje ville komme opp som eit eige PC-ikon under Kontrollpanel/Nettverk. Men der tok eg feil - og har lært litt meir av dette. Igjen; takk for hjelpa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...