Gå til innhold

Anbefaling av hovedkort til Celeron eventuelt AMD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja for all del, ikke kjøp Celeron

 

AMD sine Athlon XP CPU'er koster det samme, + at de er MYE bedre, og det er det ikke en Intel fan-boy i verden som kan diskutere!

 

 

når det gjelder hovedkort:

(anntar at du kjøper en AMD CPU)

 

abit NF7-s v2.0 er ett av de bedre valgene du kan ta, men alle HK basert på nForce2 brikkesettet er som regel bra!

Lenke til kommentar
Maskinen skal hovedsaklig brukes til å spille.

 

 

Kent

 

Abit nf7-s versjon2 koster nå 999,- på mpx.no

http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...61&l=2&lantall=

 

Dette hovedkortet er et godt valg med tanke på all funksjonaliteten det har, samt dets overklokkingsegenskaper.

 

Hvis du mixer dette med et par twinmos rambrikker i dual ddr, samt enten en XP1800 tbred-B eller en XP2500 barton så har du et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

dyrt men bra: i865pe basert hk, P4 2,4C (800 mhz buss), 2xpc3200 ram, ati radeon 9700 skjermkort = bra kombo... prosessoren kan overklokkes til ca 3,3ghz med stock vifte...

 

alternativt: nforce2 hk, xp2500, 2xpc3200 ram, ati radeon 9700 skjermkort, koster ca 1000 kr mindre enn forslaget ovenfor. det beste hvis du ikke skal overklokke...

Lenke til kommentar

Føler meg litt uvitende nå, men hva er forskjellen på tbred-B og barton?

 

Takk for gode tips!

Tror nok at jeg går for AMD etter råd fra dere!

 

Men er fremdeles usikker på hvilket hovedkort jeg bør bruke.

Hvor stor stømforsyning bør jeg ha (antall Watt)?

 

 

Kent

Lenke til kommentar

forskjellen er at barton har 512kb L2 cache. Dette gir en liten ytelses økning ovenfor T-bred B so har 256kb mindre.

 

Du kan ikke velge feil hovekort om du går for et hk basert på nForce 2. (personlig "liker" jeg asus, abit og epox er to andre som har noen bra kort)

 

AMD anbefaler minumum 300W PSU. Det holder lenge om du ikke skal har masse disker i RAID osv.. Kjøp en 350W i litt bra kvalitet, så holder dette leeenge.. (hvis ikke du bestemmer deg for vannkjøling m/peltier osv osv)

Lenke til kommentar
Føler meg litt uvitende nå, men hva er forskjellen på tbred-B og barton?

 

Størrelsen på L2 cachen på Tbred-B er 256kb. Størrelsen på L2 cachen på Barton er den doble, altså 512kb. Dette gir utslag i noen programmer, men langt ifra alle.

 

Men er fremdeles usikker på hvilket hovedkort jeg bør bruke.  

Hvor stor stømforsyning bør jeg ha (antall Watt)?

 

Abit nf7-s versjon2 vil jeg anbefale. Har det selv og er meget fornøyd.

Strømforsyningen kan godt være på bare 300W forutsatt at det er skikkelig kvalitet på den. De fleste kabinettene leveres jo med 350-360W nå.

 

DrErling

Lenke til kommentar
AMD sine Athlon XP CPU'er koster det samme, + at de er MYE bedre, og det er det ikke en Intel fan-boy i verden som kan diskutere!

Vel, det kommer an på om han vil kjøpe flest mulig MHz billigst mulig eller om han vil kjøpe mest mulig ytelse billigst mulig.

 

Med flest mulig MHz (les: Celeron) vil han kunne imponere de som har lite peiling på prosessorer og tror MHz = ytelse. Det er en slik CPU man kjøper til gamlingene dine eller andre typiske elkjøp-kunder.

 

Med mest mulig ytelse (led: AMD) vil han få en maskin der brukeren blir mest mulig fornøyd og får mest ut av PC'n for pengene. (bortsett fra skrytefaktoren MHz)

Lenke til kommentar
dyrt men bra: i865pe basert hk, P4 2,4C (800 mhz buss), 2xpc3200 ram, ati radeon 9700 skjermkort = bra kombo... prosessoren kan overklokkes til ca 3,3ghz med stock vifte...

 

alternativt: nforce2 hk, xp2500,  2xpc3200 ram, ati radeon 9700 skjermkort, koster ca 1000 kr mindre enn forslaget ovenfor. det beste hvis du ikke skal overklokke...

 

Det beste om man ikke skal overklokke? Sorry meg, men det er det tetteste jeg har hørt.. kjøper man en XP2500+ og lenger den på et nForce2 kort så klokker man den like langt som den Intelen du foreslår. Kjøper man Abit/Epox kort så er det stor sjans for at den klokker en del lenger.

Lenke til kommentar

Asus A7V8X-X Hovedkort Socket A DDR LAN

- VIAKT400, ATA/133, ATX, USB2.0, 8X AGP

 

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus

- Socket A (Barton) prosessor, 512kb BOXED

 

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB

- Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

 

Kjøper power hos Microplex....

 

Er dette OK?

 

Kent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...