Gå til innhold

på jakt etter et nytt speilrefleks


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et nytt speilrefleks. Jeg heller mot Nikon eller Canon og lurer på hva som er beste valg for meg om jeg ønsker å ta skarpe gode bilder. Begge ligger bra i handa mi.

 

Jeg skal bruke kameraet til å ta naturbilder med, innendørsbilder fra diverse selskaper og generelle feriebilder/portretter osv... altså litt hummer og kanari. Ikke så mye "actionbilder".

 

Jeg vil bruke så lite som mulig, men så mye at jeg blir 100% fornøyd. Budsjettet begynner å lyse rødt når vi runder 4500,-

 

Hva burde jeg gå for? Jeg vurderte lenge Pentax K-X, men da jeg spurte komplett mente de at Nikon D5000 var hestehoder bedre til samme pris. Jeg kikket på pentaxen da det hadde gode ISO-egenskaper.

 

## topic endret av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D5000! Jeg har bestilt det selv og får det i starten av neste uke. Dette er mitt førstegangs speilrefleks og jeg kjøpte det på elkjøp kundeservice (altså over telefon), der er det mye billigere enn i butikkene. Det kosta vel 4500kr på elkjøp kundeservie og 5900 i butikken eller noe.

Lenke til kommentar

Hmm. Spørsmålene du stiller dukker jo opp med jevne mellomrom (ca 2-3 om dagen) ...

 

For å ta skarpe gode bilder så trenger du brukbar optikk og et kamerahus å putte det på. Hvis du forventer at du kan gå og kjøpe et kamea med objektiv, unasett merke, og de løser problemet for deg; så må jeg nok skuffe deg.

 

Tar du bilder under ideelle forhold så duger det meste av det du kan kjøpe idag.

 

Det er lysforholdene blir vanskelig, at forskjellene vises; eller når du har spesielle behov.

 

Nå er Nikon D5000 er forbaska godt kamera - det kombinerer mange gode egenskaper i en fornuftig pakke. Utvippbar skjerm er deal-breaker'en der.

 

Det som jeg synes er et viktig punkt, er at skjermen kan vippes ut - det merker du når du skal bruke liveview. Og etter å ha brukt en del kameraer med liveview; så synes jeg det er såpass nyttig funksjon at den bør vektlegges rimelig tungt. Men det er kun i sammn med en utvippbar skjerm. Det neste som er viktig i forbindelse med liveview, er hvor rakt kamera fokuserer. Der sliter både Nikon og Canon; Olympus og Sony har kommet mye lengre der - jeg vet ikke hvordan Pentax er der.

Lenke til kommentar

Jeg er på jakt etter et nytt speilrefleks. Jeg heller mot Nikon eller Canon og lurer på hva som er beste valg for meg om jeg ønsker å ta skarpe gode bilder. Begge ligger bra i handa mi.

 

Jeg skal bruke kameraet til å ta naturbilder med, innendørsbilder fra diverse selskaper og generelle feriebilder/portretter osv... altså litt hummer og kanari. Ikke så mye "actionbilder".

 

Jeg vil bruke så lite som mulig, men så mye at jeg blir 100% fornøyd. Budsjettet begynner å lyse rødt når vi runder 4500,-

 

Hva burde jeg gå for? Jeg vurderte lenge Pentax K-X, men da jeg spurte komplett mente de at Nikon D5000 var hestehoder bedre til samme pris. Jeg kikket på pentaxen da det hadde gode ISO-egenskaper.

 

 

 

 

Egentlig har du svart deg selv. Velg det som passer best i hånden din. Sjekk hvordan det er å finne frem i menyer. Er det mulig å få et pakketilbud med to objektiver?

Du kan ta skarpe bilder uansett hva du velger. Noen har innebygd stabilisator i kamerahuset. F.eks Pentax og Sony. Andre har i objektivet. Fordelen med å ha det i kamerahuset er selvsagt at du da har det uansett hvilke objektiv du bruker.

 

## topic endret av ilpostino ##

Endret av stejen
Lenke til kommentar

Aetius: Er ikke dette et bedre valg? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=449869

 

Jo, helt klart.

 

Jeg linket til Elkjøp fordi trådstarter lot til å tro at prisen han fikk ved å ringe dem var eksepsjonell, noe den ikke er.

 

Er D5000 klart bedre enn mine foreldres D40 på bildekvalitet og hurtighet?

 

D5000 er MYE bedre enn D40, som for lengst er utgått modell.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at komplett kaller D5000 for et bedre kamera enn Pentax K-x. Det har muligens en bedre autofokus, men du sier jo spesifikt at du ikke er på jakt etter et kamera som takler actionbilder. Ellers har det også en swivel-screen, som definitivt er et stort pluss i min bok. Derimot er Pentaxen klasseledende på høyere ISO/lavlysfotografi og det har et bedre kit-objektiv. Jeg ville iallefall ikke vært redd for å velge det, men det blir veldig vanskelig å trå feil med et hvilket som helst kamera du måtte vurdere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...