Gå til innhold

Konstruktive gjøremål i sommerferien


Anbefalte innlegg

YO!

 

Etter siste eksamen skal jeg skru av datamaskinen, og ikke skru den på igjen før jeg flytter til studentby i august. Derfor trenger jeg fornuftige aktiviteter å fordrive tiden med i sommer.

 

Så langt har jeg:

Lære å stå på hendene.

Bli dyktig med jojo.

Lære å sjonglere med fire gjenstander (baller).

Begynne å jogge.

Ta kroppshevinger og armhevinger regelmessig.

Lese mye.

Lære å bake brød og kaker av ulike slag.

Tenke mye.

Tøyeøvelser.

Pick up some good habits.

Svømme en del.

Plukke blåbær i juli.

Lære 5 nye fremmedord hver dag.

Rydde huset.

Løse kryssord.

Kjøpe nye klær.

 

Kommer ikke på mer. :(

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye her virker litt våsete, selv om endel av tingene du nevner kan være nyttig. hva med sommerjobb, slik at du stiller bedre økonomisk i studenttilværelsen? Hva med å f.eks. melde deg inn i Røde Kors og få bl.a. førstehjelpsopplæring?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg var selv lenge ukomfortabel med blod og "makabre" skader, helt frem til førstegangstjenesten. Men da vi begynte med nærmest daglige leksjoner i sanitet dabbet dette av, og jeg har ikke lenger nevneverdige problemer med å høre om og se bilder av skuddsårstapping, åpne beinbrudd, alvorlige brannskader og denslags. Det er nok mange som er ukomfortable med dette, men erfaringsmessig minsker nok påkjenningen det er å se slikt dersom man får skikkelig opplæring på feltet. I tillegg blir man nok bedre på å mestre skade- og ulykkessituasjoner ved å delta på organiserte driller slik man gjerne gjør i Røde Kors eller Forsvaret. For meg blir det nærmest en plikt overfor meg selv og alle rundt meg å sette meg inn i førstehjelp på et noe grundigere nivå enn sideleie og slikt som man lærer når man tar lappen.

 

Jeg har ikke deltatt i Røde Kors selv, men jeg tror jeg melder meg inn i Hjelpekorpset til neste år dersom det ikke blir befalsskole på meg. Fra før har jeg Forsvarets sanitet nivå 2, som jeg mener er relativt tilsvarende det grunnleggende førstehjelpskurset Røde Kors tilbyr, men jeg ønsker både å vedlikeholde denne kompetansen samt benytte den om nødvendig.

 

Noen her som har erfaring fra Hjelpekorpset?

Lenke til kommentar

Jeg stemmer også for jobb. Penger er kraftig undervurdert.

 

Ellers kunne du lært deg selvforsvar,sjekket ut PUA, startet med styrketrening, lært deg flere språk, prøvd ut parkour, kjøpt deg modellfly, drukki deg sanseløst drita, besøkt andre land, lært deg gitar, lært å programmere, blitt natteravn, hoppet i strikk, andre ekstremsporter, lest bøker

 

:)

Lenke til kommentar

Flere av tingene som nevnes i innlegget over trenger man nok litt mer tid på å lære seg enn en knapp sommerferie.

Språk, gitar og programmering er fine ting (driver med de to sistnevnte selv), men skal det ha noe for seg må du nok sette av mer tid enn bare deler av én sommerferie. Selvforsvar er også moro hvis du finner en stilart som appellerer, men også her skjer det ikke underverker på en uke eller to (skjønt, om du finner et intensivkurs i selvforsvar kan dette også være god lærdom).

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Alt kommer selvsagt an på hva slags nivå man sikter seg inn mot og hvor mye tid man setter av, men om man kun setter av et par uker til å lære seg spansk (selv om sommerferien er 2 mnd, så kommer han ikke til å dedikere hver dag til å lære seg spansk), da lærer man ikke språket. Man plukker nok opp endel gloser og får en veldig overfladisk forståelse av språksyntaksen, men man er neppe i stand til å føre en svært givende samtale på språket. Dog, litt kunnskap er alltid bedre enn ingen kunnskap.

 

Jeg er av den oppfatning at det å ha glede ved det du gjør som regel er halve vitsen, men jeg fikk forståelsen av at trådstarter er ute etter noe nyttig. Mulig jeg har tatt feil.

 

Merk at jeg ikke er direkte imot noe av det du nevner, flere av tingene driver/har jeg drevet med selv over lengre tid, men når det kommer til en sommerferie-aktivitet føler jeg at flere av tingen du nevner (ihvertfall for min del) faller litt bort.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du kan lage en drage, lage origamifigurer, lære å tegne, skrive til avisa, gå på rulleskøyter eller lære deg å lage bra og billig mat, greit å kunne før du flytter. Du kan jo jobbe frivillig på en festival, for dyrebeskyttelsen, politisk organisasjon eller annen organisasjon. Dra på fjelltur, sykkeltur, telttur eller annen reise dersom du har mye penger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...