Gå til innhold

Test: Samsung S8500 Wave


Anbefalte innlegg

Det kom en programvareoppdatering i går som blant annet inneholdt norsk tastatur så det er heldigvis ikke noe problem lenger.

 

Dvs. at Wave nå har ÆØÅ direkte på tastaturet?

Ja, det er nå ÆØÅ på tastaturet.

 

HTC Desire eller denne, må vite... :ohmy:

HTC Desire uten tvil. Er en langt mer anerkjent telefon. Det er hovedsakelig OSet om utgjør forskjellen mellom telefonene. Og der denne har første utgave av Bada som ligger bak på de fleste områder, begynner Android å bli svært modent.

 

For ikke å snakke om tilgjengelige apps. 50 000 mot ... noen titalls?

Hvilket grunnlag har du for å si at Bada ligger bakpå på de fleste områder? Har du prøvd det ut grundig på en Samsung Wave? At OS'et er nytt trenger ikke bety at det ligger bakpå, iom at Samsung har erfaring med Android siden de har laget endel telefoner til den, og de ikke har vært redd for å låne fra iPhone heller bruker de mye av det beste fra begge og prøver noen egne ting i tillegg.

 

På apps er jeg enig, selv om noen titalls er litt drøyt lavt tall..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dvs. at Wave nå har ÆØÅ direkte på tastaturet?

Jepp.

 

HTC Desire eller denne, må vite... :ohmy:

HTC Desire uten tvil. Er en langt mer anerkjent telefon. Det er hovedsakelig OSet om utgjør forskjellen mellom telefonene. Og der denne har første utgave av Bada som ligger bak på de fleste områder, begynner Android å bli svært modent.

 

For ikke å snakke om tilgjengelige apps. 50 000 mot ... noen titalls?

At den har Bada har jeg ikke opplevd som noen ulempe, sett bort i fra antall apps som du sier. Derfor er jeg svært interessert i å høre alle områdene Bada ligger bak Android på. Har ikke noen erfaringer med Android selv skjønner du, bortsett fra det jeg har lest, så please enlighten me.

 

Edit: Kjenes var visst raskest.

Endret av D'Amico
Lenke til kommentar

Jeg har hatt Samsung Wave en uke, og har vanskelig for å finne noen andre grunner til å anbefale den en en super skjerm og fin design.

 

IKKE kjøp Wave om du bruker e-post mot en IMAP-server, i alle fall ikke før du er sikker på at noen lager en brukbar e-postklient.

E-postprogrammet som følger med overser message state flags, hvilket i praksis betyr at du er tilbake til POP-verdenens helvete der alle e-post som lastes ned markeres som ulest. Jeg bruker e-post fra 4-5 forskjellige enheter, og orker ikke markere alle e-post som lest på hver av de.

 

Og hvis man har satt telefonen til å synke e-post f.eks. hver 30 min, plinger den hver gang selv om man har rukket å lese e-posten på PCn først.

 

Enda verre blir det hvis du planlegger å laste ned all e-post, eller bare headerne, da har du flere tusen "uleste" e-poster.

 

Og elendigheten vil ingen ende ta. Det er nemlig ikke mulig å markere mer enn én e-post av gangen som ulest. Det er helt sant. La meg gjenta: Det finnes ingen funksjon for å merke mer enn én e-post av gangen som ulest. Helt. Utrolig.

 

Der er også noen andre småfeil og irriterende ting, les mer her.

 

Konklusjon: Jeg vet ikke om Bada i seg selv er dårlig eller bra (telefonen funker jo fint og kjapt), men så lenge det ikke finnes brukbar programvare er dette en no-go for meg.

Men for all del, bruker du ikke e-post, og ikke bryr deg om de andre småfeilene og mangel på programmer, er Wave fin-fin.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser ut til å være en kongetelefon!

 

Har et noen spørsmål:

 

1. Kan kalendervarslinger snoozes?

 

2. Kan den synkes med Gmail og Google Calendar?

 

3. Er skjermen i glass?

 

4. Hvordan er radioen i bruk, og mht til mottak?

 

5. Husker telefonen wi-fi tilkoblinger, og kan den logge seg på automatisk til lagrede wi-fi nettverk?

 

6. Finnes det et program for sikkerhetskopiering (av innstillinger, kontakter, kalderoppføringer, meldinger etc) installert på telefonen eller som nedlastbar programvare?

 

7. Er det muligheter for å få vist de neste kalenderoppføringene på startskjermen, slik at man slipper å åpne kalenderen?

 

8. Genererer telefonen billedfilnavn (kamerabilder) med dato, slik som telefoner med Symbian S60 gjør?

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Kjøpte telefonen i dag. Alt i alt en meget bra telefon.

 

Men det lot seg ikke gjøre å synke kalenderen med Outlook ved hjelp av Kies.

 

Der fikk jeg meg en skikkelig på trynet! Programmet synket kontakter med Outlook helt greit, men kalender var det ikke støtte for, men det kommer snart, ifølge meldingen på skjermen.

 

Hva i helvete er dette? Har ikke Samsung klart å ordne med støtte for dette? Det er ca en million som har kjøpt Wave!

 

Det bør de ordne kjapt, ellers er det en hån mot alle de som har kjøpt den første telefonen med Bada-operativsystemet. Det sier seg selv at dersom Bada skal ha livets rett, må ting fungere vel så raskt som på de veletablerte operativsystemene. Ellers velger folk noe annet.

 

Om ikke det er nok, finner jeg ikke selvfølgelige innstillinger i Kies for hva som skal synkes, hvilke mapper og i hvilken retning. Dette skal Kies styre helt selv. Det er greit at Kies har et fancy utseende og er oversiktlig, men det betyr ikke en dritt dersom det ikke kan kommunisere med Outlook på en måte som var standard for minst 10 år siden.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Viser til innleggene mine over. Her er en oppdatering:

 

Først svar på mine egne spørsmål, rett før jeg kjøpte telefonen:

 

1. Kan kalendervarslinger snoozes?

 

Ser ikke ut slik, men man varsles så det merkes. Dessuten legges varslet inn i nedtrekksmenyen, akkurat som på androidmobilene.

 

 

2. Kan den synkes med Gmail og Google Calendar?

 

Jeg hadde ikke så gode erfaringer med dette da jeg brukte Samsung Kies, men lette på nettet, og fant løsningen:

http://nm-blog.sanid.com/2010/06/3rd-review-on-samsung-wave-s8500/

Nå synkes det, og jeg er fornøyd!

 

3. Er skjermen i glass?

 

Ja, det ser og kjennes slik ut. Lett å swipe over for å få den ren, som på f.eks HTC Hero og Desire.

 

 

4. Hvordan er radioen i bruk, og mht til mottak?

 

Den fungerer bra! Stasjonene vises med navn, og de kan autolagres, og man kan i tillegg legge inn seks av dem som hurtigvalg med egne knapper. Praktisk. Man kan også ta opp fra radioen i mp3-format. Glimrende!

 

5. Husker telefonen wi-fi tilkoblinger, og kan den logge seg på automatisk til lagrede wi-fi nettverk?

 

Den husker, og den kobler seg opp uten problemer. Mulig det er en grense for tre wi-fi-nettverk den kan huske, men har kun brukt den på nettverket hjemme.

 

6. Finnes det et program for sikkerhetskopiering (av innstillinger, kontakter, kalderoppføringer, meldinger etc) installert på telefonen eller som nedlastbar programvare?

 

Dette har jeg ikke funnet ut av ennå.

 

 

7. Er det muligheter for å få vist de neste kalenderoppføringene på startskjermen, slik at man slipper å åpne kalenderen?

 

Det finnes ennå ikke noen egen widget for å vise flere dager fremover, men det er en widget som blant annet viser dagens oppføringer. Inne i kalenderpogrammet kan man når man trykker på en dato, få opp dagens kalenderoppføringer. Akkurat som på telefoner med Symbian S60 operativsystem.

 

 

8. Genererer telefonen billedfilnavn (kamerabilder) med dato, slik som telefoner med Symbian S60 gjør?

 

Nei. Filene heter bare 001, 002 og så videre.

 

 

 

Ellers må jeg si at jeg liker denne telefonen bedre og bedre. Den er pen å se på, den er bygget i førsteklasses materialer, den har lav SAR-verdi, den er rask, den har en hinsides sykt bra skjerm, som også gjør jobben i sollys. Den er herlig å holde i, fordi den er ikke er så bred. Da gjør det ikke så mye at den er tynn. Skjermen er stor nok for de fleste. Når den begynner å bli som dekket på et hangarskip, blir den ikke så behagelig å betjene uten å måtte bruke to hender.

 

Wave klarer det meste godt. Sammenlignet med androidtelefoner mangler den en del på programsiden, men dette vil bedre seg ettersom Samsung satser tungt på bada. At telefonen allerede har solgt over en million, viser at den er godt mottatt!

 

Kameraet er ganske bra, og har masse innstillingsmuligheter. Men i følge tester er denne telefonen super på videoopptak, noe jeg ennå ikke har fått prøvd ut.

 

Musikkspilleren er meget bra. Lyden er flott, og i tillegg kan man velge blant forhåndsinnstilte equalizeroppsett, samt lydeffekter utenom. Men man kan ikke stille inn frekvensområder manuelt. Likevel får man det ekstra trøkket i bassen en del savner på androidtelefoner.

 

Alt i alt er dette en kjempetelefon, selv om jeg savner en del av komforten med hensyn til Android. På noen områder er Wave dårligere, men på andre er den bedre enn Android. Det er tydelig at Samsung bruker av sine egne ting, samt at de "låner" fra Android og iphone.

 

Når det gjelder tilleggsprogrammer, er dette ingenting i forhold til iphone og Android, men jeg håper og tror dette vil bli adskillig bedre. Det er imidlertid en grei affære å laste ned/installere programmer/widgetser enten på mobilen eller via PS (Samsung Kies).

 

Det er en god stund siden jeg hadde en samsungtelefon sist, og jeg må si de har kommet seg skikkelig. Til overmål går jeg hen og kjøper en telefon med et helt nytt operativsystem. Men jeg begynner virkelig å like denne telefonen seriøst bra!!

Endret av CellularDude
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg skal hente meg en Wave i morgen da min Jet begynner å trenge sårt service.

 

Etter siste software oppgradering viser Jet'en alle innkommende samtaler som "Ukjent", men går jeg inn i innkommende loggen står de der med riktig navn og innformasjon. :ermm:

 

Jack kontakten begynner også å bli f0cked etter jeg tror det er kommer fukt/salt nedi der. Må starte tlf på nytt for at den skal registrere endringer i Jack kontakten.

 

Får se om Jet'en er fiksbar så mamma får ny tlf. :)

Lenke til kommentar

Veldig vanskelig valg. . :dontgetit: Jeg vipper mellom HTC Desire og denne, og det er vel plussider og minussider på begge, men dette er vel hovedlinjene:

Desire: + Android OS (=mange apps), HTC Sense (som jeg finner meget penere enn TouchWiz), Større skjem, Bedre design (etter min mening)

- Verken Super-AMOLED eller HD-video

 

Wave: + HD-video!, Super-AMOLED (=syyk skjerm)

 

- Nesten ingen apps i store (jeg vet dette antageligvis kommer til å ta seg opp etterhvert, men. . . ), ikke så bra design (igjen; etter min mening), Bada OS virker greit, men er av natur litt skeptisk til både Samsung og TouchWiz

 

Begge telefonene er raske og fine, og bra på de fleste funksjoner som jeg ikke har nevnt her. Men jeg får ikke bestemt meg; Gi opp HD og superskjem og gå for Desire, eller håpe på Flere apps og bra OS, og gå for Wave. . .

 

Hva bør jeg velge? Hvis noen har noen tips/prøvd begge telefoner og har nope å si, så hversågod :thumbup: Takker for svar

Lenke til kommentar

@ Bukse:

 

Ikke lett å velge, nei! Men kjører du safe, er nok Desire telefonen. Jeg syntes den ble litt brei, og det var noe av det jeg følte var mer komfortabelt på Wave. Musikkspilleren er helt konge, radioen var absolutt grei!

 

Batteriet på Wave er noen hakk seigere enn på Desire, men stort sett har man tilgang til lader/billader, så det bør ikke være noe avgjørende argument mot Desire.

 

Jeg har lest i et par tester at antennefølsomheten er meget god på Wave. På Desire er den helt grei. Jeg har ennå ikke testet Wave på jobb, der det er dårlige dekningsforhold. Da får jeg et bedre grunnlag for å vurdere om Wave er så mye bedre enn Desire. Men ved å sette telefonen i GMS-modus, vil den generelt ta inn mobilsignalene bedre.

 

Desire er en konge telefon. Den har det meste, og den er kjapp. Etter firmwareoppdateringen i vår, ble den ennå kjappere, og kameraet ble bedre. Kameraet på Desire er best til stillbilder, mens video blir best på Wave. Leste i en test at videokameraet på Wave var noe av det beste de noensinne hadde testet på en mobiltelefon.

 

Desire har en egen knapp for navigasjon på skjermen, f.eks for å flytte skrivemarkøren når man skriver tekst. Dette finnes ikke på Wave. Her kan man kun klikke inne i teksten, og så håpe at man treffer noenlunde der man skal.

 

Til gjengjeld har Wave egen kameratast. På Desire bruker man skjermen eller navigasjonstasten.

 

 

Androidtelefoner har tilgang til masser av apps. Strengt tatt kan man klare seg uten mye av det som finnes på Markedet, men jammen er det mye nyttig også!

 

Dessverre har man ikke tilgang til programmer fra Wave's startskjermer, kun widgets. På androidtelefoner kan man velge hva man vil ha, samt enkelte hurtiginnstillinger. Det er også fint å kunne velge tilkoblingsmuligheter rett fra startskjermen. På Wave er det snarvei til wi-fi og Bluetooth, samt stille-modus fra nedtrekksmenyen.

 

Dersom man bruker Googles mail- og kalendertjeneste, er Desire helt klar for dette, og det fungerer flott. På Wave må man bruke Exchange. Dessuten finnes det en snarvei til nettutgaven av Gmail.

 

Noe jeg ikke liker med Desire, er at man deaktiverer skjermlåsen med en av(på-knapp som er plassert oppe på telefonen. For så å få vekk den buen med klokke, må man trykke en gang til, men nå på menyknappen. Tungvint! Men det er vel en smaksak. På Wave er det en egen låseknapp, men det ser uansett ut for at man må stryke over skjermen for å være klar til å bruke den. Imidlertid, når man spiller musikk, er det nok å trykke på volumtasten, så er man rett i musikkspilleren, dersom denne ikke spiller i bakgrunnen. På Desire må man hente ned en egen app for å deaktivere den der "buen" som ellers må skyves ned.

 

Nettleseren til Desire er flere hakk bedre enn den på Wave (Dolfin). Håper Opera kommer med nettleser til bada.

 

Bruker mye Norsk Tippings mobiltippeprogram. Det funker flott på Desire, men det blir nok en stund til det eventuelt kommer til bada.

 

Navigasjonsprogrammet (Route 66) som følger med Wave er helt ok, men det bruker en helvetes lang tid på å koble til satellitter. Og inne kan man glemme det. Trenger ikke navigere hjemme i stua, men poenget er at man kan legge opp ruter osv.

 

Det finnes et navigasjonsprogram til å få tak i til bada - Ndrive - men det har foreløpig bare kart for moderlandet Portugal, samt Spania. Ellers kan det lastes ned kart direkte, men det blir jo ikke billig i utlandet. Ikke hjemme heller, dersom man ikke har datapakke til abonnementet. Og wi-fi er ikke vanlig i bilen...

 

Slovakiske Sygic jobber også med navigasjonsprogram som støtter bada, og jeg har veldig god erfaring med Sygic på Desire og Hero.

 

Uansett hva du går for, får du en kjempetelefon, av beste kvalitet. Men rent generelt er vel Desire det beste/safeste valget.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

@ CellularDude:

 

Takk skal du ha! :new_woot: Dette hjalp masse, og jeg har en følelse av at jeg kommer til å gå for Desire. Takk igjen, alltid hyggelig å få så gode tilbakemeldinger, og få rydda litt opp i tankene. :yes:

 

 

Bare hyggelig det! :)

 

Du gjør et godt valg med Desire, og mulighetene med den telefonen er større enn med Wave. Desire har fått masse gode terningkast i tester. Det er femmere og ikke minst seksere. Testene gir også gode karakterer til Wave, men påpeker den foreløpige sterkt begrensede tilgangen på apps. Nå er de vel oppe i 300 og noe. Men at Samsung og HTC kommer med nye operativsystem er modig, må jeg si.

Lenke til kommentar

@ CellularDude:

 

Takk skal du ha! :new_woot: Dette hjalp masse, og jeg har en følelse av at jeg kommer til å gå for Desire. Takk igjen, alltid hyggelig å få så gode tilbakemeldinger, og få rydda litt opp i tankene. :yes:

 

 

Bare hyggelig det! :)

 

Du gjør et godt valg med Desire, og mulighetene med den telefonen er større enn med Wave. Desire har fått masse gode terningkast i tester. Det er femmere og ikke minst seksere. Testene gir også gode karakterer til Wave, men påpeker den foreløpige sterkt begrensede tilgangen på apps. Nå er de vel oppe i 300 og noe. Men at Samsung og HTC kommer med nye operativsystem er modig, må jeg si.

 

Og én siste ting, så skal jeg slutte å mase, hehe. Lasta ned AnyVideoConverter for å legge over et par filmer når jeg eventuelt kjøper Desire. Men siden den ikke støtter DivX/Xvid; hva bør jeg konvertere til?

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis en programvareoppdatering ute og går, som gjør at man blant annet får norsk tastatur på Wave.

 

Jeg har prøvd flere ganger å sjekke med telefonen koblet til PC suiten Kies, men der står det at jeg har den nyeste programvaren.

 

Hva sier dere som har fått telefonen oppdatert? Eller, er det en innstilling som må til for å få norsk tastatur?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...