Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Snart Eu Kontroll på bilen, hva må man være "ops" på?


Anbefalte innlegg

Hei.. Har en Peugeot 406 2.0L. 96modell og er kjørt ca 200 000km.

 

Den skal inn på EU kontroll nå i slutten av Juni. Jeg har merka og vet at det er små ting som ikke er helt i orden. Så lurte på om dere vet noe om den vil komme gjennom når det gjelder dette; Mangler venstre speiel, speedometeret funker ikke helt, Releet på vindusviskerne er dårlig, og andre småting.

Er veldig redd for at den ikke skal gå igjennom, er min første bil skjønner dere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er redd for at den ikke blir godkjent? Men manglende speil og speedomter blir den nok ikke det, nei..

 

Altså ja, forstod det. Men si jeg ikke får den godkjent, og fikser de tingene som manglet/ var øydelaggde, vil jeg ta få den godkjent? Jeg er bare redd den ikke er god nok og må på knoksen.. ;b

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ja altså, hvis du får ordnet tingene så blir den jo godkjent. Det er vanlig at det verkstedet du er på kontroll hos, spør om du vil ha en time der dem fikser det som er feil. Når dem har fikset det, sender dem inn godkjenningspapirere.

Lenke til kommentar

Ja altså, hvis du får ordnet tingene så blir den jo godkjent. Det er vanlig at det verkstedet du er på kontroll hos, spør om du vil ha en time der dem fikser det som er feil. Når dem har fikset det, sender dem inn godkjenningspapirere.

 

Takk! Var det eg ville fram til..:)

Lenke til kommentar

Lykke til :)

 

Takker :)

 

Men va en ting til.. Har hatt et problem med speedometeret. Men er ikke helt sikker på hva som er gale, noen mener det er en orginal feil på peugeot 406'ene. Men, viss det ikke var mulig og fikse det, ville da bilen aldrig bli godkjent?:p

Lenke til kommentar
...Men va en ting til.. Har hatt et problem med speedometeret. Men er ikke helt sikker på hva som er gale, noen mener det er en orginal feil på peugeot 406'ene. Men, viss det ikke var mulig og fikse det, ville da bilen aldrig bli godkjent?:p

Hva er galt med speedometeret da? Er det helt dødt eller skjelver nåla fram og tilbake i visse hastigheter? Det siste blir som regel godkjent, det kommer ofte av slitasje i speedowiren, eventuelt kast i denne. Litt skjelving er ikke uvanlig på enkelte Peugeoter, det er visstnok en vanlig "feil". Hvis ikke speedometeret virker i det hele tatt må det fikses for å bli godkjent. Alt er mulig å fikse, det er bare snakk om kunnskap, tid og pris ;) Det kan være wiren som er gåen, giveren på girkassen eller selve speedometerklokka i dasbordet. Wiren er som regel enkel å skifte selv, giveren i kassen og klokka litt verre. Det er Peugeot, de er ofte trangt skrudd sammen :p

Lenke til kommentar

Generelt vil jeg anbefale å ta PKK hos NAF, siden de ikke har noen egeninteresse av å generere jobber på bilen. Noen småfeil kan man om ønskelig fikse selv. Så tar man med mangellappen til et hensiktsmessig bilverksted, og såfremt de er autorisert for det kan man be dem om å etterkontrollere bilen.

Lenke til kommentar

NAF er for ordens skyld de enkleste å få den eu-ok hos.. Om du har hatt eu-kontroll der, og får en mangellapp, bruk for guds skyld ikke en annet verksted enn NAF, da de vil finne enormt mange flere feil enn hva latsabbene hos NAF gjør..

Jeg trodde NAF bare hadde kontrollstasjoner, ikke verksteder. Uansett skal ikke en etterkontroll gi rom for å finne flere feil enn dem som står på mangellappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, om verkstedet på en etterkontroll finner flere feil så vil eg tro de er "pålagt" å legge dette til. Det ville vært mest fornuftig. Mener eg :)

Jeg kan ikke forestille meg at det vil inngå i rutinene for en etterkontroll, siden hensikten med denne ikke er å gå bilen etter i sømmene på nytt. Men ja, om de skulle oppdage åpenbare feil som f.eks. bremselekkasje stemmer nok det du sier. I så fall ville jo også NAF oppdaget det. Derfor tror jeg ikke man har noe å tape på å etterkontrollere bilen hos et vanlig verksted.

Lenke til kommentar

Nja, om verkstedet på en etterkontroll finner flere feil så vil eg tro de er "pålagt" å legge dette til. Det ville vært mest fornuftig. Mener eg :)

 

Heisann folkens. Ser det er mye misforståelser ute og går her. Det IKKE LOV å gi følgefeil lenger. Dvs. første kontrollen er den som gjelder, etter det blir ingen feil ført på lista. Grunnen til dette er for å verne forbrukere som blir svindla av dårlige verksteder for mye penger. Er lykteglasset ditt sprekt så kan du dra ut sikringen så det ikke blir lys. Så til neste kontroll setter du i sikringen igjen så er feilen utbedret, men kontrolløren kan ikke da gi feil på sprekken. :-D

Lenke til kommentar

Virion, har du en pålitelig kilde på dette? Det hørtes veldig rart ut.

 

Jeg har fått vite at dersom du tror at verkstedet svindler deg og skriver opp feil som ikke burde vært feil, kan du ta ny kontroll hos vegvesenet. Der betaler du ca 500 for kontrollen hvis de er enige med det verkstedet kom frem til, men dersom vegvesenet kommer frem til at verkstedet ga deg for mange feil kan du kreve tilbake pengene for den første kontrollen hos verkstedet. Men så har jeg et spørsmål: hvis vegvesenet finner flere feil, kan du da fremdeles få det godkjent et annet sted (f.eks. NAF) dersom de synes den kan godkjennes, eller er det da kun vegvesenet som kan godkjenne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...