Gå til innhold

Husleie endringer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg begynte som lærling på et hotell med en forutsetning på at de skulle fikse meg et sted å bo. Og det gjorde de. De eide noen leiligheter som jeg fikk leie billig.

En dag får jeg et brev i posten om at de skal selge, og vi får tilbud om å kjøpe de. Alt gjøres etter boka, og det er foreløpig ingen problemer.

 

En annen ansatt på jobben bestemte seg for å kjøpe alle leilighetene for å leie dem ut igjen til oss. Han tok over leilighetene i mars måned. I går kveld, 22:30 kom han med nye kontrakter, kontonummer og beskjed om at leien går opp fra 2.400,- inkl kabel TV til 5.000,- uten strøm, kabel TV eller noe annet. Vi fikk først kontonummer i går, dvs at vi ikke har fått betale før nå. Derfor krever han altså til sammen 14.600,- innen første juli.

Det er det dobbelte av det jeg tjener.

 

Selvsagt har jeg satt av litt penger for de månedene vi ikke har betalt, men uventede kostnader har spilt inn på det.

 

Synes også det bør nevnes at leiligheten er i dårlig stand; vifte over stekeovn fungerer ikke, fuktskader (som følge av det førstnevnte), nedslitt bad, gammelt kjøkken, dårlige planløsninger, sprekker i taket, vannskader i taket på kjøkkenet, mye krypdyr som kommer seg inn igjennom sprekker i boden.... you name it.

 

Er det lov å øke så mye?

 

Er det greit at han kommer halvannen time før fristen går ut for å si opp kontrakten for å slippe å betale for juli?

 

Hva er mine rettigheter oppi alt det her?

 

 

Ei fortvila 19-åring er glad for alle svar!

Endret av triha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, oppsigelsesfristen som du har pr i dag står i den gamle kontrakten. Med mindre det er spesifisert noe annet i kontrakten så er det kalendermåned som gjelder, dvs at du må si opp før neste måned er påbegynt. I praksis var dette på mandag om dere har en måned og vil slippe å måtte leie der juli også.

Lenke til kommentar

de kan endre husleien 1000 kr opp eller ned 1 gang i året (eller 1 gang annenhvert år, husker ikke akkurat det)

 

men iallefall så er dette ikke lov nei. og med så mye skader og tull så må du bare ta bilder av alt og kontakte advokat. med engang advokat kommer inn i bildet så blir han snill som et lam. det er bedre å betale advokat 3-4000kr enn å betale til en råtten person som driver med slikt idotiskap

Lenke til kommentar

med ny kontrakt så kan ha sette leien til hva han vil ettersom jeg vet men du må jo se kontrakten og lese den før du skriver under og dermed hvis/når det kommer en slik endring så må du jo bare snakke med han om ikke du kan betale halve da og halve da eller lage en avtale med han eller noe. hvis han er veldig stad og råtten så ta kontakt med advokat. advokaten trenger bare en telefonsamtale med han så er det ordnet ;)

 

han gir skriftlig beskjed med kontrakten men du skal ha rimelig med tid på deg til å betale. han er ingen stat som kan kreve store beløper inn på kort tid (slik som staten gjør med skattesmellene)

 

han er pliktig til å gi deg en rettferdig sjanse til å betale ja

Lenke til kommentar

de kan endre husleien 1000 kr opp eller ned 1 gang i året (eller 1 gang annenhvert år, husker ikke akkurat det)

Feil, det er ikke 1000 kroner i året. Det kan økes med konsumprisindeksen. Noe som er ca 3%.

 

Så lenge du ikke har bodd der i 3 år. Da kan det økes til markedspris. Men først etter 6 mnd varsel.

 

Det han har gjort er vel uansett ikke lov.(men jeg er ikke advokat)

kilde.

http://forbrukerportalen.no/faq/1023115559.2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...