Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Finnes det noen aldersgrense for å fri?


Gjest Preben

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vedder på at du er en ung kar på knappe noen år, som gjerne vil beholde dama di. Når du frir, forventes det at bryllupet skal holdes innen ett år. Er du virkelig klar for det? Forlovelse er egentlig en stor ting, men det har blitt et knep for at unge par skal vise at de er i et forhold.

Endret av Diskutert
Lenke til kommentar
Gjest jejej

Alder er i mange tilfeller bare et tall da. Om du er moden for et langvarig (les: livslangt) forhold avhenger av så utrolig mye annet også. Finnes mange 30 åringer som ikke på noen måte er klar for en slik forpliktelse, mens noen som er yngre er det. Nå ender jo allerede nesten alle ekteskap i skillsmisse, så forskjellem mellom eks. 18 (lovelig alder for å gifte seg i Norge uten å søke til kongen) og 23 år når man gifter seg er nok minimal.

 

Likevel håper jeg virkelig at det ikke er så veldig lenge til du kan kjøpe din egen øl siden du vurderer dette. Men bor dere sammen? Jeg ville kanskje ikke forlovet meg med noen før jeg hadde prøvd å bo sammen med personen, det er jo kanskje litt lurt å se om du faktisk klarer å leve med personen. :p

Lenke til kommentar
Gjest jejej

... Nå ender jo allerede nesten alle ekteskap i skillsmisse ...

 

Når ble det slik da? Sist jeg sjekka var det nærmere 50 % enn 100 %.

 

Nå var det jeg skrev ikke så bokstavelig ment som du leste det. Antall skillsmisser ble estimert til ca 40% i 2008, men dette var beregnet ut fra alle vestlige land. I Norge vil jeg tro at prosenten er noe høyere uten å ha sett noe statistikk på det, ettersom vi er et av de mindre religiøse landene. Det at 1/2 ekteskap ender i skillsmisse er jo uansett et ufattelig høyt tall som ikke gjør store forskjellen i den sammenhengen jeg skrev det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke noen aldersgrense, men du bør tenke seriøst før du gjør det. Hvis du er under 18, tenk på om du vil bruke de neste årene på kjerring, unge, hus, katt, båt, bil eller fortsette å henge med kompisene dine på byen/foran PC'n. Utdanning går fort i vasken også fordi du låser deg fast til en plass. Og når dere er så unge er ofte forhold kortvarige affærer, vil du virkelig styre med skilsmissepapirer og rettigheter og penger og krangling og bråk om kanskje 2 år for å bli kvitt mennesket, istedet for å bare si "du, jeg tror vi går hver for oss", griner en uke og er ferdig med det?

 

Høres veldig romantisk ut å fri og gifte seg. Men det er også stoooore utgifter inne i bildet. Skaffe kirke, kjøpe brudekjole (9000-15000 er vanlig her), mat til alle gjestene, leie lokale til festen etterpå, invitere ørten familiegjester på begge sidene, kjøpe dyr ring m.m (søstra mi skal gifte seg så jeg vet alt om det)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Måtte bare le da jeg leste trådene om at man må gifte seg innen 1 år. Gamle skolen eller? HAHA

 

Kjenner folk som har vært forlovet i 10 år jeg, så vel å fri er vel heller en forpliktelse mot hverandre og for å uttrykke den ekstra kjærligheten, mens å gifte seg er å stadfeste/bekrefte at man har hverandre i troskap i evigheten.

 

Btw det jeg synes er mest tåpelig av alt er folk som på død og liv skal gifte seg i kirke når de selv hater kristendom. Snakk om dobbelmoral.

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Måtte bare le da jeg leste trådene om at man må gifte seg innen 1 år. Gamle skolen eller? HAHA

 

Kjenner folk som har vært forlovet i 10 år jeg, så vel å fri er vel heller en forpliktelse mot hverandre og for å uttrykke den ekstra kjærligheten, mens å gifte seg er å stadfeste/bekrefte at man har hverandre i troskap i evigheten.

 

Btw det jeg synes er mest tåpelig av alt er folk som på død og liv skal gifte seg i kirke når de selv hater kristendom. Snakk om dobbelmoral.

 

Fra gammalt av så stemmte det sikkert at du ikkje kunne være forlova i meir en eit år før du gifta deg, men dette var vel for å unngå at folk levde i synd som sambuarar for lenge og for å passe på at folk faktisk vart gifte.

 

Kva folk gjer i dag er stort sett basert på kva du ønsker å gjere, enkelte forlover seg og er forlova i lang tid, andre lever i langt til som samboera. Ein kan vel også argumentere med at ekteskap ikkje er så viktig lenger i dag sidan blant anna samboere (av begge kjønn) har fått mykje fleire rettigheiter som før var forbehold gifte.

 

Når det gjeld dette med at ikkje kristne gifter seg i kirka, så har vel dette med at dei har foreldre og besteforeldre som er kristne. Som nemt så er giftemål i dag viktigare for slekta en det er for dei som gifter seg. Reint praktisk så er det lite å tjene på å være formelt gifte i staden for å være samboere med samboerkontrakt.

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hvor i livet du er og hvordan man løser det hjemme. Du vil aldri få de samme rettighetene som samboere som det du får ved å gifte deg. Dessuten krever det at du bor sammen med samme person på samme bopel i min. 2 år for å få status "Samboer".

 

Men jeg mener at uansett så er det feil og "spotting" av kirken at folk som er imot kristendom gifter seg der. Litt trass mening, men det har vel noe med at jeg respekterer folk og deres tro. Jeg ville f.eks aldri giftet meg i en moske selv om de ser fancy ut. Kirke er kanskje tradisjon for noen, men det betyr ikke at folk MÅ gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...