Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunskapseksamen 2010 - VGS


Anbefalte innlegg

Siden vi allerede har en tråd for SUK eksamen for 2009 lager jeg heller en ny tråd for årets eksamen.

 

Forberedelsesoppgavene er som følger:

 

* Finn fram til og sett deg inn i kilder om velferdsforskjeller blant ungdom i Norge

 

* Sett deg inn i ulike samfunnsvitenskapelige metoder som kan brukes for å undersøke velferdsforskjeller blant ungdom.

 

* I Norge har ungdom og voksne som har fullført grunnskolen, rett til videregående opplæring. Likevel er det mange som ikke fullfører vidergeånde skole. Ta blant annet utgangspunkt i den vedlagte artikkelen og diskuter tiltak for at flere elever skal fullføre videregående skole

 

Mine notater:

 

 

 

Finn frem til og sett deg inn i kilder om velferdsforskjeller blant ungdom i Norge

Faktorer:

 

  • Innvandrer
  • Familiebakgrunn
  • Region
  • Kjønn
  • Mobbing
  • Funksjonshemming

 

 

Skole:

 

Snakke og henvise kilder til at kvinner bruker mer tid på lekser

 

Kilder:

 

Skoleresultater 2008 - http://www.ssb.no/emner/04/02/rapp_200923/ - 2009

 

På skolebenken - http://www.ssb.no/emner/00/02/10/ola_kari/utdanning/ - 2006

 

Kan skolen kompensere for elevenes sosiale bakgrunn? - www.ssb.no/emner/04/sa_utdanning/sa111/4_sos_bakgrunn.pdf - 2009

 

Andel av befolkningen 16 år og over med høyere utdanning, etter fylke. 2007. Prosent1 - http://www.ssb.no/aarbok/fig/fig-180.html - 2007

 

Døgnets 24 timer - http://www.ssb.no/ola_kari/tidsbruk/ - 2006

 

 

 

Helse:

 

  • Legebehandling hos privat/offentlig
  • Trygdeordninger

Definisjonen på hvem som kan motta sykelønn/sykepenger

 

  • Du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade.
  • Du må ha vært i jobb i minst fire uker.
  • Du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst femti prosent av grunnbeløpet (1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder ikke for sykepenger i arbeidsgiverperioden.

Definisjonen av hvem som kan motta dagpenger:

 

  • Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.
  • Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 109 322 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 218 643 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene
  • Er reell arbeidssøker.
  • Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.
  • Bor eller oppholder deg i landet.
  • Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er:

 

  • Permittert helt eller delvis
  • Etablerer egen virksomhet
  • Arbeidsløs grunnet konkurs
  • EØS-borger med visse vilkår
  • Nydimittert vernepliktig

Kilder:

 

Dagpenger - http://www.nav.no/page?id=728

 

sykelønn/sykepenger - http://www.nav.no/page?id=671

 

 

Snakke om diagnoser som kan hemme undervisningen, deriblant ADHD

 

 

 

 

Arbeid:

 

  • Rasisme
  • Samfunns stigmatisering

Gjengkultur kan medføre tap av utdanning

 

 

 

 

Sett deg inn i ulike samfunnsvitenskaplige metoder som kan brukes for å undersøke velferdsforskjeller blant ungdom

 

Spørreundersøkelser – kvantitativ/kvalitativ

 

Observasjoner

 

 

 

I Norge har ungdom og voksne som har fullførte grunnskolen, rett til videregående opplæring. Likevel er det mange som ikke fullfører videregående skole. Ta blant annet utgangspunkt i den vedlagte artikkel og diskuter tiltak for at flere elever skal fullføre videregående skole.

 

Tiltak:

 

  • Større krav for å bli lærer
  • Lærerevaluering - Drøft
  • Anonym retting av prøver
  • Tilpasset undervisningsnivå – Drøft
  • Uro i klassen skaper mindre arbeid?
  • Fjern retten til morsmålsundervisning for innvandrere, ha 500 timer med obligatorisk norskundervisning for nye landsmenn og bestått eksamen.. - Drøft
  • Få en mer praktisk rettet utdanning, er for teoretisk, se på antall droppere på yrkesfag

 

 

 

Del deres notater, på denne måten blir vi best mulig forberedt :D

 

Nyttige artikler:

 

Skole:

http://samarbeidfora...istikk-frafall/

http://samarbeidfora...ngdomsledighet/

http://www.dromtorp....rticle_id=32291

http://www.aftenpost..._medium=twitter

http://www.forskning...2010/mai/250611

http://www.nrk.no/ny...norge/1.7022059

http://holmenvgs.wik...resentasjon.pdf

http://skolenettet.n...&epslanguage=NO

http://www.ministort...nde%20skole.doc

http://www.aftenpost...icle2711032.ece

http://www.udir.no/u...m_frafall_2.pdf

 

Meget nyttig link om betydning av oppvekst i barndommen

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forberedelse SAM3016 Sosialkunskap:

 

* Finn fram til og sett deg inn i kilder om velferdsforskjeller blant ungdom i Norge

 

* Sett deg inn i ulike samfunnsvitenskapelige metoder som kan brukes for å undersøke velferdsforskjeller blant ungdom.

 

* I Norge har ungdom og voksne som har fullført grunnskolen, rett til videregående opplæring. Likevel er det mange som ikke fullfører vidergeånde skole. Ta blant annet utgangspunkt i den vedlagte artikkelen og diskuter tiltak for at flere elever skal fullføre videregående skole

Endret av Oysttein
Lenke til kommentar

Kjempefin tråd, spesielt når man tar eksamen som privatist og ikke har noen å samarbeide med.

Er de linkene du henviser til under Skole: kilder dere har fått anbefalt av skolen å bruke?

 

Er det lov å lagre disse kildene og ta det med seg på eksamen som hjelpemidler? jeg vet at internett ikke er lovlig under eksamen så jeg lurte bare på hva som er lov å ikke.

 

Mye dumme spørsmål her nå, men jeg har ikke tatt en eksamen under kunnskapsløftet enda, så er ikke vandt med å ha lov til å ha med hjelpemidler.

Lenke til kommentar

Kjempefin tråd, spesielt når man tar eksamen som privatist og ikke har noen å samarbeide med.

Er de linkene du henviser til under Skole: kilder dere har fått anbefalt av skolen å bruke?

 

Nei, er ting som jeg har funnet selv..

Under skole står det fakta om hvordan Norsk skole og utdanning er, deriblant hvilke fylker som har høysest utdanningsprosent i befolkningen. Så ja, mye fin lesning der..

 

Men spesifikk er skoleresultater 2008 - http://www.ssb.no/em...02/rapp_200923/ - Les publikasjon side 43 og utover anbefalt lesning..

 

Er det lov å lagre disse kildene og ta det med seg på eksamen som hjelpemidler? jeg vet at internett ikke er lovlig under eksamen så jeg lurte bare på hva som er lov å ikke.

 

Alle hjelpemidler er tillat bortsett fra kommunikasjon, dette inkluderer papirutgaver til datadokumenter...

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Sosialkunnskap eksamen 3VGS. 2010.

 

Hei, regner med at det er flere en meg som sliter med dette.

Er det noen som har tips til nettsider ol?

 

"Finn fram til og sett deg inn i kilder om velferdsforskjeller blant ungdom i Norge"

Trenger hjelp her, finner rett og slett ingen kilder.

 

 

Her er det bare til og komme med tips og diskutere Sosialkunnskap eksamen 2010.

 

 

På forhånd, takk.

Endret av toolix
Lenke til kommentar

Er det forventet at man skal sette seg enda grundigere inn i de samfunnsvitenskaplige metodene enn hvordan det står beskrevet i kapittel 16 i boka?

Meningen med forberedelse er å finne frem kilder å sette seg inn i disse fordi det kommer til å bli relevant på eksamen i morgen regner jeg med?

Lenke til kommentar

har oppdatert mine notater. Er det noen som kan legge ut sine notater for å se hva jeg ikke har tenkt på?

 

Er det forventet at man skal sette seg enda grundigere inn i de samfunnsvitenskaplige metodene enn hvordan det står beskrevet i kapittel 16 i boka?

Meningen med forberedelse er å finne frem kilder å sette seg inn i disse fordi det kommer til å bli relevant på eksamen i morgen regner jeg med?

 

Ja det er meningen at vi skal hente eksterne kilder pga de kan vise seg meget nyttig for den oppgaven vi kommer til å få.. ;)

 

Edit; Skriveleif

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg og skal ha eksamen i sosialkunnskap imorgen, og sliter selv med å finne kilder om velferdsforskjeller blant ungdom! Men jeg fant ut at det er lettere dersom en deler opp begrepet velferdsforskjeller i levestandard, levekår og livskvalitet. Man kan feks finne frem til kilder om rusproblemer, kriminalitet, fattidgom, psykiske problemer, innvandring, funksjonshemming, boforhold - da dette skaper velferdsforskjeller blant ungdom.

 

alle som har nyttige linker må føle seg fri til å puplisere de her, jeg skal gjøre det samme når jeg finner noen gode linker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...