Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunskapseksamen 2010 - VGS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes dette var vanskelig siden det er så alt for mye å skrive om. Er det noen som har noen lure punkter om hva som er mest relevant? Feks, helse, skole, oppvekst. Hvilke skal man fokusere på?

På ssb er det jo supermangekilder, her er noen:

http://www.ssb.no/emner/00/02/sa_ungdoms_levekar/index.html

http://www.ssb.no/vis/magasinet/slik_lever_vi/art-2007-09-20-01.html

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200705/05/art-2007-12-12-01.html

Lenke til kommentar

Syntes det var brukbare kilder. Jeg tror det mest relevante er oppvekst, skole, familie(skilsmisse og slik), kan og dra inn sosiale problemer og alt det. men tror det er veldig mange som er usikker på hva som er det mest relevante.

Noen som har noen gode årsaker til velferdsforskjeller blant ungdom?

Lenke til kommentar

Tema: Velferdsforskjeller blant ungdom.

 

* Finn fram til og sett deg inn i kilder om velferdsforskjeller blant ungdom i Norge.

 

* Sett deg inn i ulike samfunnsvitenskapelige metoder som kan brukers for å undersøke velferdsforskjeller blant ungdom.

* I norge har ungdom og voksne som har fullført grunnskolen, rett til vidergående opplæring. Likevell er det mange som ikke fullfører vidergående skole. Ta blant annet utngangspunkt i den vedlagte artikkelen og diskuter tiltak for at flere elever skal fullføre viderågende skole.

Dette er forberedelse oppgaven til Sosialkunnskap eksamen 2010.

 

Poster dette så folk kan diskutere og prate om det, hjelpe hverandre og gi tips osv.

 

 

Takk for alle svar og lykke til! :)

Endret av toolix
Lenke til kommentar

Syntes det var brukbare kilder. Jeg tror det mest relevante er oppvekst, skole, familie(skilsmisse og slik), kan og dra inn sosiale problemer og alt det. men tror det er veldig mange som er usikker på hva som er det mest relevante.

Noen som har noen gode årsaker til velferdsforskjeller blant ungdom?

 

Jeg tenkter den viktigste årsaken til velferdsforskjeller for ungdom må være oppvekst og miljø, har ikke rukket å sette meg noe mer inn i det, men det er vell det som ligger til grunn for det meste.

Tror dere vi trenger å fokusere på innvandring og funksjonshemming? Det står jo tross alt veldig mye om dette under kap "velferd" i boka.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvilken sosialkunnskapsteorier som kan være relevante i denne oppgaven? Læreren vår sa det er viktig å ha med teorier i besvarelsen.

 

Man kan jo trekke inn teoretikere som John Rawls, Marx, Amthony Gibbons, og selvfølgelig Maslow og Erikson. Ellers kan man bruke teorier under sosiale problemer. Feks stemplingsteorien er aktuell når det gjelder skole, familie osv. :-)

Lenke til kommentar

Har noen meget enkle notater fra boka om velferdsforskjeller fra boka.

- Én gode, flere goder. Én byrde, flere byrder.

- Variasjon i velferd -> motivasjon til å lykkes

- Sosial arv reproduseres

- Maslows behovspyramide.

 

Det jeg tror vi burde gjøre, er å se på de som sliter i samfunnet, og se om det kan knyttes opp mot ungdom i skolen.

 

Hva slags familier er det som generelt sett sliter i samfunnet?

Lenke til kommentar

Syntes det var brukbare kilder. Jeg tror det mest relevante er oppvekst, skole, familie(skilsmisse og slik), kan og dra inn sosiale problemer og alt det. men tror det er veldig mange som er usikker på hva som er det mest relevante.

Noen som har noen gode årsaker til velferdsforskjeller blant ungdom?

 

Jeg tenkter den viktigste årsaken til velferdsforskjeller for ungdom må være oppvekst og miljø, har ikke rukket å sette meg noe mer inn i det, men det er vell det som ligger til grunn for det meste.

Tror dere vi trenger å fokusere på innvandring og funksjonshemming? Det står jo tross alt veldig mye om dette under kap "velferd" i boka.

 

Jeg tror ikke det er så viktig å fokusere på innvandring og funksjonshemming, i og med at vi har om ungdom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...