Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunskapseksamen 2010 - VGS


Anbefalte innlegg

Hei! Vi er tre jenter som sitter med SK nå, og vi føler at det er ganske greit på punkt 3, her ligger det allerede ut mange gode kilder, og på punkt 2 står det meste om metoder i boka. men vi finner nesten ingenting på nettet eller i boka om velferdsforskjeller blant ungdom i norge. noen som finner noe nyttig på denne? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så du tenker på oppvekst og oppvekstmiljø ? hva med skilsmisser, forandringer i familiemønsteret og sosiale problemer? føler det er så mye som faktisk kan dras inn! ja, ikke sant. men det er jo forskjeller mellom kommuner, by og bygd osv, men finner jo ingen data på dette, og når man får oppgaven med å sette seg inn i kilder som omhandler det, så blir vi stresssa :-(

Lenke til kommentar

Hei, kom opp i det samme jeg også. I læreboka (kap 13) på side 283-284 står det beskrevet hvordan man skal komme frem til infrmasjon om akkurat dette emnet.

 

Jeg kommer nok til å konsentrere meg om innvandring og se på forskjellen mellom barn med høyt utdannede foreldre, og motsatt.

 

Er så abolutt enig i at dette er et enormt stort tema som er ganske vanskelig å angripe!!

Lenke til kommentar

Jeg tenker å finne noe som inngår velferdsforskjeller blandt ungdom, som oppvekst, rusproblemer, missbruk, oppdragelse,økonomi, utdanning, familie problemer og slike ting.

Eller blir det helt feil? Er jo veldig mye man kan dra inn. Selv om jeg ikke helt skjønner hva velferdsforskjeller er :S

Lenke til kommentar

Jeg tenker å finne noe som inngår velferdsforskjeller blandt ungdom, som oppvekst, rusproblemer, missbruk, oppdragelse,økonomi, utdanning, familie problemer og slike ting.

Eller blir det helt feil? Er jo veldig mye man kan dra inn. Selv om jeg ikke helt skjønner hva velferdsforskjeller er :S

 

Høres ut som du definitivt er på riktig kurs=)

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig at man må prøve å begrense området litt, ettersom dette er ett veldig vidt tema. Kanskje ikke så mange relevante kilder med mindre man begrenser det ned til mere spesifikke problemområder som f.eks rusproblematikk blandt ungdom , skilsmisser , ungdommer utsatt for missbruk osv.. mulig dette kan hjelpe ?

Lenke til kommentar

http://www.ssb.no/emner/00/02/sa_ungdoms_levekar/sa93/oversikt.html

Kan være fin :)

 

Men det kan godt hende vi skal se årsakene til velferdforskjeller blant ungdom i lys av sammfunnsvitenskapelige metoder, når jeg ser på gamle eksamensoppgaver i sosialkunnskap.

 

Og læreren vår trodde at på oppgave 2 ville vi mest sannsynlig drøfte ulike tiltak, ikke lage egne, siden det står som et eget punkt på forbereldelsen. Hva tror dere? Trenger hjelp til å finne noe selv, kan ikke si jeg finner så mye i boka heller..

Lenke til kommentar

http://www.ssb.no/emner/00/02/sa_ungdoms_levekar/sa93/oversikt.html

Kan være fin :)

 

Men det kan godt hende vi skal se årsakene til velferdforskjeller blant ungdom i lys av sammfunnsvitenskapelige metoder, når jeg ser på gamle eksamensoppgaver i sosialkunnskap.

 

Og læreren vår trodde at på oppgave 2 ville vi mest sannsynlig drøfte ulike tiltak, ikke lage egne, siden det står som et eget punkt på forbereldelsen. Hva tror dere? Trenger hjelp til å finne noe selv, kan ikke si jeg finner så mye i boka heller..

 

mener du her oppgave 2 eller 3 (den med tiltak for fullføring i vgs)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...