Gå til innhold

N900 får ikke Meego


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De sier ikke at Meego ikke kommer til N900, bare at de ikke vil slippe en supportert versjon. Som jeg ser på som helt greit. Det eneste jeg virkelig ønsker meg til N900 nå er teknisk oppdatert nettleser og hardwareaksellerert videoavspilling. Og bedre GPS-verktøy, men der har jeg ikke sett så mye på hva som er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Herregud, det må da gå an å følge litt med, ivertfall når man kaller seg journalist!! :thumbdown:

 

Det er en egen tråd om emnet på maemo.org der Nokia forteller hvordan dette er. Fakta er:

 

Maemo 5 er offisiell OS på N900, full kundestøtte.

MeeGo blir fullt operativt på N900, med full backing fra Nokia, men ingen kundestøtte. Saken er den at MeeGo er fullstendig open source, og Nokia med flere kan ikke åpne opp mange HW drivere og annet lisensiert programvare. Driverne vil bli tilgjengelig, men de blir lukkede, akkurat som skjermdrivere i Linux for desktop.

 

MeeGo for N900 har man kunnet laste ned i et par måneder nå, men uten GUI. Ny versjon kommer i de nærmeste dagene, dvs MeeGo 1.0. N900 blir faktisk den første maskinen som får "full" MeeGo.

Endret av sgiga
Lenke til kommentar

Her er hva Nokia sier om saken:

 

"Hello Maemos & MeeGos,

 

It seems that the true nature of MeeGo has not really been understood by many, or if it is, people still like to create wrong kind of fuss, and use the name MeeGo in wrong way.

 

In very simple words; please do not mix MeeGo and Nokia productized software !

 

1. MeeGo is open source project.

 

2. Nokia as founding member of MeeGo project is using N900 as the ARM reference platform of MeeGo at the moment. This means that we have an active project that focuses to MeeGo hardware adaptation for N900.

 

( 1. and 2. together actually mean, that there will be MeeGo for N900, if someone is interested .. )

 

The goal of that project is to open as much N900 specifig drivers as possible in MeeGo scope. Our work is currently well supported by many internal and external people, so in fact we have much larger project team than what is described in our wiki page. Based on that I am very confident to say that MeeGo on N900 will be more open than Maemo has been so far, and it will truly be an open source mobile os in N900.

 

There are wiki pages for the project at http://wiki.meego.com/ARM/N900

 

From the wiki you can find information how MeeGo runs, and will run on N900. There are also links to mailing lists, IRC channels, code repositories & all. On the other words, N900 hardware adaptation project is an open project already, as well as the whole MeeGo project will soon be.

 

MeeGo project is preparing to launch 1.0 release in May, and after that continue development towards 1.1 release. May release will NOT contain mobile UX yet, but it is expected to be added to development versions soon after 1.0 release.

 

In N900 HW adaptation there is 2 problematic components that we are NOT planning to open as such; the other is BME, battery management entity from Nokia, and the other is OpenGLES implementation from SGX. You can use the device without openGLES, if you don't care about HW accelerated 3D features. Without the BME the device is practically useless.

 

(Fully functional MeeGo images containing those closed components will also be provided, thanks for asking..)

 

The reasoning of that situation has been discussed at least in meego-devel mailing list and in N900 hardware adaptation IRC meetings. For BME we will try to find a way to enable open source activity around it, if there are interested people to work on that. Most likely, Nokia as company will not be able participate to that kind of open activity if it will start.

 

This thread is meant for discussion around MeeGo hardware adaptation for N900, as much as you want to discuss about that in maemo.org. However, I would recommend to switch towards meego.com resources, and participate to technical work there.

 

We are also pretty busy with the said work at the moment, so please bear us if you don't get complete answers to your questions in short time.

 

Br,

//Harri"

 

http://talk.maemo.org/showthread.php?t=53571

 

Han svarer flere plasser lengre ned i tråden og gjør det klinkende klart at MeeGo kommer på N900. Det den opprinnelige saken dreier seg om (og som amobil tydeligvis ikke skjønner noenting av), er frigjøring av lukkede drivere til open source prosjektet MeeGo. Slik frigjøring blir det ingenting av, men driverne vil være tilgjengelig som lukkede drivere.

 

En brukelig MeeGo kommer allerede i mai for N900.

Lenke til kommentar

Men der er vel fremdeles litt uklart akkurat hvor brukbar MeeGo vil være på N900? For det er vel ikke avklart om man får tilgang til de samme programmene (Ovi Maps osv.), eller er det det? Selv syns jeg N900 virker veldig interessant, men det frister litt å vente til neste versjon, slik at jeg er sikker på at jeg ikke sitter på en død platform.

Lenke til kommentar

Ovi kommer vel ikke, men poenget er at vi faktisk får MeeGo "ferdihakket" og tilpasset N900 av Nokia.

 

Personlig tviler jeg på at vi vil se MeeGo på så mange flere telefoner, det blir vel mest på større tablets, mini-bærbare og laptops (gjerne med telefon-funksjonalitet). For de som vil ha en ren telefon, er vel N8 og etterfølgere et bedre alternativ, ivertfall fra Nokia.

 

Et annet poeng er at alt som blir laget for MeeGo, vil gå like bra på Maemo 5 nå etter oppdateringen (PR1.2). Det er bare snakk om en rekompilering siden begge bruker Qt og ellers er ren Linux. Og når alt for MeeGo blir open source, er det bare å rekompilere til Maemo.

 

Så N900 er langt fra død, den har bare såvidt startet å leve, med eller uten MeeGo.

Lenke til kommentar

Selv syns jeg N900 virker veldig interessant, men det frister litt å vente til neste versjon, slik at jeg er sikker på at jeg ikke sitter på en død platform.

 

Som aktiv N900-eier vil jeg anbefale deg å vente til neste versjon. Jeg personlig ville i alle fall foretrukket en telefon med offisiell support på det operativsystemet du kjører på den, framfor en med ingen support på det operativsystemet du kjører på den. Og det er ikke noen tvil om at dersom du synes Maemo er spennende, vil du ved første anledning ønske Meego-basert Maemo 6 og ikke Maemo 5. Maemo 5 er en blindvei, og telefonen vil være avhengig av at noen porterer framtidige versjoner av QT til den, noe man VET Nokia vil gjøre selv lengre på Meego/Maemo 6.

Lenke til kommentar

Selv syns jeg N900 virker veldig interessant, men det frister litt å vente til neste versjon, slik at jeg er sikker på at jeg ikke sitter på en død platform.

 

Som aktiv N900-eier vil jeg anbefale deg å vente til neste versjon. Jeg personlig ville i alle fall foretrukket en telefon med offisiell support på det operativsystemet du kjører på den, framfor en med ingen support på det operativsystemet du kjører på den. Og det er ikke noen tvil om at dersom du synes Maemo er spennende, vil du ved første anledning ønske Meego-basert Maemo 6 og ikke Maemo 5. Maemo 5 er en blindvei, og telefonen vil være avhengig av at noen porterer framtidige versjoner av QT til den, noe man VET Nokia vil gjøre selv lengre på Meego/Maemo 6.

 

Tildels enig men det er avhengig av hva du er ute etter. Er du ute etter en fiks ferdig telefon, så kjøp en N8 når den kommer, eller en Android eller en iPhone eller... Nokia har selv sagt mange ganger at telefonoperativsystemet er Symbian i all framtid. Maemo, eller MeeGo som det nå blir, er for netbooks og tablets og slike ting. Er det en tablet-telefon du er ute etter, så er det ingen vits i å vente, N900 har Maemo som virker som bare det og som blir oppdatert, og har MeeGo som vil virke mer og mer til MeeGo 1.1 kommer som har full support en gang i oktober. Derfra vil MeeGo for N900 bare bli bedre og bedre. Kjøper du deg en N900, har du absolutt cutting edge på det aller aller nyeste av OS nå i sommer, og kan følge med og delta i utviklingen. Dette er en sjanse som byr seg en meget sjelden gang, nesten aldri.

 

Jeg tror mange har misforstått MeeGo. MeeGo er fullstendig open source, på lik linje med for eksempel Ubuntu. Forskjellen er at de som driver fram MeeGo er Intel og Nokia. En framtidig N9XX blir vel meget sannsynlig en Atom-drevet sak, men helt sikker vil det også komme ARM-baserte saker. Alle vil kjøre samme MeeGo, alle har samme Linux i bunn og alle har Qt.

 

Så, N900 er ikke død, aldri har det eksistert en mer levende sak, noensinne - og det blir mange mange år til neste gang. Men muligens er den noe helt annet enn du er ute etter, ellers hadde du vel neppe stilt det spørsmålet?

Lenke til kommentar

Har lest litt rundt på diskusjonsfora, men er ikke helt sikker på at jeg har skjønt det. Er dette riktig?

 

* Nokia N900 vil få skikkelig port av MeeGo, med relevante drivere tilgjengelige (ikke nødvendigvis open-source drivere, men de vil være tilgjengelige).

 

* Det som er usikkert er om Nokia-programmer som Ovi Maps osv. vil være tilgjengelige.

 

* MeeGo inkluderer et UI, telefonmuligheter, meldingsmuligheter, slik at MeeGo på N900 vil ha basisfunksjonene i behold? Jeg vet at den nåværende versjonen ikke inkluderer disse tingene, men er de planlagt i nærmeste fremtid? MeeGo 1.1?

 

Håper noen som har mer oversikt kan klargjøre litt av hva som er kjent og ikke :-)

Lenke til kommentar

Håper noen som har mer oversikt kan klargjøre litt av hva som er kjent og ikke :-)

 

Jeg tror ikke du kan få noen klare svar her, for det meste av "kjente fakta" er krystallklare tolkninger av uklare uttalelser. Det eneste som er helt klart, er at versjonen av MeeGo på N900 ikke vil ha offisiell support, og må installeres manuelt. Det er også uttalt fra Nokia at dersom "noen"/"the community" ønsker å portere MeeGo så kommer MeeGo til å bli portert. (Tilsvarer operativsystemet MER - gode intensjoner, ikke så mye resultat.) Det kræsjer litt med at vi vet de har reservert noen ressurser/personell for å hjelpe til med dette. Og MeeGo builds har jo vært kjørt på N900 en lang stund allerede. Men dette er langt fra en polert ferdig telefonOS for N900.

 

En eller annen versjon av MeeGo kommer til å kjøre på N900. Hvor nær denne implementasjonen av MeeGo er i forhold til Nokias første MeeGo-produkt, blir bare spekulasjoner.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Har lest litt rundt på diskusjonsfora, men er ikke helt sikker på at jeg har skjønt det. Er dette riktig?

 

* Nokia N900 vil få skikkelig port av MeeGo, med relevante drivere tilgjengelige (ikke nødvendigvis open-source drivere, men de vil være tilgjengelige).

 

* Det som er usikkert er om Nokia-programmer som Ovi Maps osv. vil være tilgjengelige.

 

* MeeGo inkluderer et UI, telefonmuligheter, meldingsmuligheter, slik at MeeGo på N900 vil ha basisfunksjonene i behold? Jeg vet at den nåværende versjonen ikke inkluderer disse tingene, men er de planlagt i nærmeste fremtid? MeeGo 1.1?

 

Håper noen som har mer oversikt kan klargjøre litt av hva som er kjent og ikke :-)

Forvirringen skyldes god gammel god dag mann - økseskaft-prinsipp, og bloggere og journalister som ikke har elementær kunnskap om hvordan open source virker. Samtidig har Nokia lett for å snakke i store ord og vendinger som gir null reell informasjon.

 

Det du skal legge vekt på er hva Nokia faktisk sier (som i lenken min over der). Lenger ned skriver han:

 

"Of course there will be fully functional MeeGo also for N900.

 

There will be several images available, also one including fully functional BME and GPU support. Those are just included as closed components.

 

Most Linux distributions contain some closed components to support different kinds of hardware, and I expect that those kind of limited closed components will be available in some MeeGo images as well.

 

ps. MeeGo 1.0 will be bit limited in N900, as we are just porting many N900 specifig drivers for new kernels. But we will improve all the time.

 

Br,

//Harri"

 

Dette skulle være klinkende klart. Se også her:

http://wiki.meego.com/ARM/N900

 

All "portasjon" av drivere til telefon (skjerm, gsm, 3g, internett osv osv) blir gjort av Nokia. Versjon 1.1 av MeeGo blir en fullt operativ MeeGo på N900 med alt av drivere, laget av Nokia. Det skulle ikke være noe uklart her. Nokia bruker N900 til å utvikle MeeGo for tablets/telefoner, og alt blir tilgjengelig. Det blir som å installere et referanse Android OS istedet for HTC sin versjon.

Lenke til kommentar

All "portasjon" av drivere til telefon (skjerm, gsm, 3g, internett osv osv) blir gjort av Nokia. Versjon 1.1 av MeeGo blir en fullt operativ MeeGo på N900 med alt av drivere, laget av Nokia. Det skulle ikke være noe uklart her. Nokia bruker N900 til å utvikle MeeGo for tablets/telefoner, og alt blir tilgjengelig. Det blir som å installere et referanse Android OS istedet for HTC sin versjon.

Var denne biten jeg syns var mest usikker, dvs. hvor omfattende "MeeGo" faktisk er. Hvis det faktisk er et komplett system med de funskjonene som en telefon skal ha så lover det egentlig ganske bra. Nokia sin neste enhet får kanskje et Nokia-laget grensesnitt på toppen og Nokia-programvare, men jeg har aldri sett på disse ekstra UI-systemene som legges på topp som noe must. Det kuleste er terminalen, ikke blingblinget :).

 

Får bare fortsette å vurdere om jeg klarer å vente til oppfølgeren kommer eller ikke :hmm:

Lenke til kommentar

Uansett hvem og når og hvor gjennomført det blir portert, gleder jeg meg til å prøve det - som dual boot!

 

Når det gjelder den netbook-videoen, antar jeg at Maemo 6 får et helt annet UI, for det vi ser i videoen sløser veldig med desktop estate, synes jeg.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...