Gå til innhold

Bedre bildekvalitet, men ikke SLR?


Anbefalte innlegg

Jeg har idag et Ixus 80IS og ønsker meg i bunn og grunn bildekvalitet på høyde med SLR. Skarpere, bedre kontraster, bedre farger, mindre støy - men ideelt sett bør det være litt nett og hendig også og helst ikke så veldig svært.

 

Disse ultrazoomene virker jo fine med tilsynelatende god optikk, men er bildekvaliteten den samme og forskjellen kun bedre zoom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har idag et Ixus 80IS og ønsker meg i bunn og grunn bildekvalitet på høyde med SLR. Skarpere, bedre kontraster, bedre farger, mindre støy - men ideelt sett bør det være litt nett og hendig også og helst ikke så veldig svært.

 

Disse ultrazoomene virker jo fine med tilsynelatende god optikk, men er bildekvaliteten den samme og forskjellen kun bedre zoom?

 

Hvis du vil ha merkbart bedre bildekvalitet uten at det skal være et speilrefleks så kan du jo vurdere de speilløse fra Panasonic, Olympus, Sony og Samsung.

De vil være merkbart mindre enn speilrefleks (omtrent som en superzoom), men ha tilsvarende bildekvalitet.

Superzoom/Ultrazoom er ikke noe særlig å satse på med tanke på bildekvalitet. Disse har ofte veldig små sensorer og vil ikke være noe bedre enn en Ixus.

 

Ellers kan du se på Canon S90 eller G11 og Panasonic LX3. Gode for å være kompaktkamera, men kan ikke måle seg mot speilløse/speilrefleks når det gjelder støy og kvalitet på optikk.

Lenke til kommentar

Jeg ser dette Olympus E-PL1 og det likte jeg godt størrelsen på, men er bildene på høyde med SLR. Vil et Olympus 520 f.eks. være et bedre kamera bildemessig hvis man ser bort fra størrelse og fysikk og kun på resultater?

 

Er det dumt å kjøpe speilløst nå i starten, eller skal man bare kjøre på?

 

Vil prisene falle noe frem til midten av Juni?

Lenke til kommentar

Jeg ser dette Olympus E-PL1 og det likte jeg godt størrelsen på, men er bildene på høyde med SLR. Vil et Olympus 520 f.eks. være et bedre kamera bildemessig hvis man ser bort fra størrelse og fysikk og kun på resultater?

 

Er det dumt å kjøpe speilløst nå i starten, eller skal man bare kjøre på?

 

Vil prisene falle noe frem til midten av Juni?

 

E-P1, E-P2,E-PL1 og GF1 har alle "den samme" sensoren som E-620. Så rent teknisk vil bildekvaliteten være bedre i E-PL1 (forutsatt samme objektiv). Spesielt når det gjelder støy er det en merkbar forskjell! Det er også mulig å bruke vanlige 4/3 objektiver vha. en overgang, men de er mye større enn micro 4/3 objektiver => mer å bære på.

 

Jeg har ikke førstehåndserfaring med disse speilløse kameraene, men har hørt mange lovord om dem. Hovedproblemet, spesielt på olympus sine, er at autofokus er noe treg.

Lenke til kommentar

Jeg ser dette Olympus E-PL1 og det likte jeg godt størrelsen på, men er bildene på høyde med SLR. Vil et Olympus 520 f.eks. være et bedre kamera bildemessig hvis man ser bort fra størrelse og fysikk og kun på resultater?

Ettersom sesnoren i EP-PL1 er en videreutvikling av sensoren i E-620, så er det mulig å få bedre bilder enn en E-520 i enkelte sammenhenger.

 

Er det dumt å kjøpe speilløst nå i starten, eller skal man bare kjøre på?

Det eneste ankepunktet er autofokus-ytelsen som ligger et sted i mellom et kompakt-kamera og en rimelig speilrefleks. Bildekvaliteten er som sagt på plass. Kameraene vil bli bedre etterhvert, men det er optikken man investerer i, så da er det "bare" å kjøpe nytt hus når det føles riktig.

 

Vil prisene falle noe frem til midten av Juni?

Lite trolig. Men det kan kanskje komme noen tilbud i juni når det er feriepengetid?

Lenke til kommentar

Som flere allerede har sag er bildekvaliteten allerede meget bra og på høyde med speilrefleksene til Olympus. Når det gjelder pris er det vanskelig å tro at det skal bli store endringer frem til juni, men E-P1 er jo en utgått modell så der kan det komme noen tilbud. GF1 og GH1 begynner muligens også å nærme seg en erstatning, men sannsynligvis vil det gå ennå noen måneder før Panasonic lanserer noe nytt. Tradisjonelt sett skjer det lite fra nå og frem til juli da lanseringene til Photokina starter.

 

Ser du på litt lenger sikt, og det kan du vel gjøre siden du allerede har et kamera så er verken Canon eller Nikon på banen ennå og det er vanskelig å tro at de ikke vil være det om et år. Da vil også Panasonic, Olympus, Samsung og kanskje Sony ha nye modeller på markedet. Det er liten tvil om at prisene vil synke på sikt, og jeg vil tro andre forbedringer vil være mindre og lettere modeller, forbedret autofokus og bedre utvalg i objektiver. Akkurat bildekavliteten er vel det området som det er vanskeligst å forbedre.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Olympus E-P1/2 har beste sensoren til Olympus og bedre kvalitet enn SLR utgavene. Enkelt og greit fordi Olympus har finpusset på sensoren og ikke minst softwaren sammenlignet med SLR utgavene som er eldre teknisk sett.

 

Med unntak av bæææd på høyere ISO tror jeg neppe du blir skuffet med ett slikt kamera, og gjett hvilket jeg liker å ta med meg, 840 gram Olympus i veske, eller SLR i sekk med stash på 9,9 kg...

Lenke til kommentar

Vel, jeg kan ikke vente lenger enn til starten av juni da jeg skal på tur i europa og vil ha et godt kamera å ta bilder med da. E-PL1 er det kameraet som er aktuelt, altså med L i navnet, hvis jeg finner tilbud under 4000 med linse kommer jeg nok til å kline til på et slikt. Akkurat fokushastighet er ikke noen big deal, bildekvalitet og skarphet teller mest for meg.

Lenke til kommentar

Olympus E-P1/2 har beste sensoren til Olympus og bedre kvalitet enn SLR utgavene. Enkelt og greit fordi Olympus har finpusset på sensoren og ikke minst softwaren sammenlignet med SLR utgavene som er eldre teknisk sett.

 

Med unntak av bæææd på høyere ISO tror jeg neppe du blir skuffet med ett slikt kamera, og gjett hvilket jeg liker å ta med meg, 840 gram Olympus i veske, eller SLR i sekk med stash på 9,9 kg...

 

Helt seriøst. Man klarer seg fint uten 9,9kg. Et DSLR til ca. 600gram, to objektiver til 500gram hver.. 1.5kg. Og da har man dekket f.eks 17-55 og 70-300.

 

Hvis man der i mot har med seg 9.9kg, så har man jo gjerne fullformat pluss diverse gromoptikk, og da får man en kvalitet som disse små oly-kameraene bare kan glemme.

Lenke til kommentar

Mye av greia med DSLR er jo innstillings mulighetene. Det er ikke alltid bare å knipse ett bilde og få bra kvalitet liksom.

Og hastighet. Slr tar bilde i det du trykker på knappen. Har fortsatt til gode å finne et kompaktkamera som gjør det samme (med bra bilde).

 

Jeg forstår.

 

Det jeg ønsker ut av kameraet som skal supplere Ixuset er ikke nødvendigvis innstillinger og hastighet, men bildekvalitet. Jeg hadde med meg et Nikon D40 på tur, på samme tur hadde en kamerat med et Ixus av samme type som jeg har idag og jeg fikk hans bilder i samme mappe som mine etter turen. Da jeg bladde over så jeg lett at Nikon-kameraet hadde langt bedre farger og hadde ikke den blassheten over seg. Så jeg er ute etter et hendig kamera som har bedre "smekk" i farger, mer detaljer, skapere bilder og mer manuelle muligheter, men det trenger ikke være sort og svært.

Lenke til kommentar

9,9 kg ble resultatet av D300 med batterigrep, 18-200, 50 mm F1.4, 10-20, 105 mm macro (sjeldent med ut med mindre er makro), 4 stk SB-900 med x antall batterier og div tilbehør og 1 kamerastativ + 2 lysstativ/alternativt 2 Hama plæstikk kamerastativer som veier minimalt. Man da har jeg til gjengjeld med ett komplett "studio" ut.

 

Og denne pakken står nå klar for ett gammelt gårdsbruk og cowboy bilder, avreise om 15 minutter.

 

Men uten blitsene hadde Olympus E-P1 vært en drøm å tatt med istedet.

Lenke til kommentar

Og hastighet. Slr tar bilde i det du trykker på knappen. Har fortsatt til gode å finne et kompaktkamera som gjør det samme (med bra bilde).

 

Jeg ser at hurtigheten ofte brukes som et argument for DSLR- vs kompaktkamera.

Det er en sannhet med modifikasjoner.

At fokuseringen går raskere med et DSLR enn et kompaktkamera er bare en liten del av regnestykket.

Dersom du har kameraet skuddklart i hånden er et DSLR brøkdels sekunder raskere, men hvem har alltid det?

 

Man kan like gjerne sammenligne tiden det tar fra man bestemmer seg for å fotografere, til bildet er fanget.

For et DSLR innebærer det; Finne frem bagen, åpne, ta ut kameraet, slå det på, av med objektivdekselet, sjekke innstillinger, sikte, foksere, komponere og trykke på utløseren.

For et kompaktkamera; Ta kameraet opp av lommen, slå det på, sikte, fokusere, komponere og trykke på utløseren.

Finn frem stoppeklokken og ta tiden selv, om du tviler på hva som er raskest.

 

Et kompaktkamera er dog rimelig hjelpeløst når det dreier seg om motiver som beveger seg hurtig imot og fra kameraet. I slike sutuasjoner er et DSLR langt overlegent. Likeså når det gjelder fotografering i lite lys.

Lenke til kommentar

Når jeg har med meil speilrefleks, så har jeg den i en rem på skulderen, alltid klar for action.

 

Det er ikke bare fokuseringstiden, det er tiden fra du trykker på knappen til bilde blir tatt, jeg har fortsatt til gode å finne et digitalt kompaktkamera som faktisk tar bildet med en gang du trykker.

Lenke til kommentar

Når jeg har med meil speilrefleks, så har jeg den i en rem på skulderen, alltid klar for action.

 

Det er ikke bare fokuseringstiden, det er tiden fra du trykker på knappen til bilde blir tatt, jeg har fortsatt til gode å finne et digitalt kompaktkamera som faktisk tar bildet med en gang du trykker.

 

Prefokuserer du et kompaktkamera er det nesten ingen utløserforsinkelse, det er fokuseringen som tar tid, hvis du bruker blits tar det også lengere tid.

 

Noen eksempler fra Imaging Resources som oppgir tider med tusendeler:

Panasonic TZ10 (ZS7) Prefocused: 0.012 second

Canon SX20IS Prefocused: 0.072 second

Sony W330 Prefocused: 0.094 sec

 

Speilreflekser

Canon 500D Prefocused: 0.089 second

Canon 7D Prefocused: 0.061 second

Nikon D3s Prefocused: 0.043 second

Endret av se#
Lenke til kommentar

Meeeeeeeeen, vil ikke et E-PL1 være omtrent like kjapt som et dSLR?

 

Olympus MFT-kameraer foksuerer dessverre en del tregere enn speilreflekser, hvis det var fokushastighet du tenkte på. OLympus har jobbet en del med å forbedre fokuseringen siden E-P1 ble lansert, men det er langt igjen, og det finnes vanlige kompaktkameraer som er vel så raske. Panasonic GF1 og GH1 (og sannsynligvsi G2) er en del bedre enn Olympus på dette området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...