Gå til innhold

Guide: Linux Mint 9 ligger klart for nedlasting


Anbefalte innlegg

Jeg klarte faktisk ikke engang å komme så langt at filene ble kopiert over i installasjonsfasen... Trøblet veldig med å få til en partisjon hvor Linux kunne ligge på. Hadde fra før en Ubuntu-partisjon og tenkte at den gjør jeg ikke noe mer med og formatterte den så + lagde Linux-swapdisk. Måtte da endre partisjon nr. 2 på disken hvor det lå/ligger Windows-programmer. Det tok noen timer... Men nå partisjonsprogrammet var ferdig og jeg skulle installere, så kunne jeg ikke velge partisjonen jeg nettopp hadde laget! Og jeg ville ikke installere på samme disk som Windows (og slett ikke over fordi dette var ment som dualboot..).

 

Vel - tenkte å forsøke på nytt i morgen, og skulle deretter boote opp i Windows igjen. Vel inne, oppdaget jeg at den partisjonen som jeg måtte stjele litt plass fra, faktisk var borte! dvs. den var der, men ingen stasjonsbokstav... Det lot seg gjøre, men er det lov liksom! Hadde jeg ikke kunnet såpass mye om Windows, ja da hadde jeg nå stått der med ei ubrukbar maskin - og det pga. alt for komplisert Linux-installering! Hvorfor kan det ikke bare gjøres så enkelt at man kan velge hvilken disk man vil installere på? En normal bruker skjønner da ikke hva som er sdd1 og sdd2 osv...

 

Desverre må jeg konkludere med at dette er fortsatt for vanskelig!

Endret av kjelle392
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-når jeg minimerer vinduer i mint, så forsvinner de ned mot meny hjørnet -men jeg må starte opp applikasjonene på nytt for å få dem opp. Aner ikke hva jeg skal gjøre for å få dem ned på oppgavelinja igjen.

 

EDIT: løst. En separator som jeg hadde flyttet for langt til venstre som var problemet.

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

-når jeg minimerer vinduer i mint, så forsvinner de ned mot meny hjørnet -men jeg må starte opp applikasjonene på nytt for å få dem opp. Aner ikke hva jeg skal gjøre for å få dem ned på oppgavelinja igjen.

 

EDIT: løst. En separator som jeg hadde flyttet for langt til venstre som var problemet.

 

 

 

Men... hvordan installere jotify? (Spotify for linux)

Lenke til kommentar

Må bare takke for vanvittig bra artikkel, skrivefeil til tross! Denne og de andre artiklene om Ubuntu osv er slikt man trygt kan henvise til når folk spør om Linux "kunne vært noe for dem".

 

Godt jobba. Likte også måten dere har presentert hva som kan installeres direkte fra repo i forhold til hva som må lastes ned manuelt vha fargekoder i teksten. (0 A.D. ser jo fantastisk ut. Første gang jeg ser noe om det nå.)

Lenke til kommentar

Kudos til artikkelforfatter for god innføring i Mint, men enig i at denne er siktet inn mot dem som ikke er spesiellt vant med Linux, det får vi tåle vi som kan litt mer. Veldig greit å linke til denne for nye potensielle brukere! Keep up the good work!:thumbup:

 

Litt humoristisk med "tilstedefraværende" den eliminerer seg selv lissom.. :whistle:

Lenke til kommentar

I mine øyne er det ikke noen tvil om at om en distro virker godt på én maskin, så betyr det ikke at den virker like godt på en annen.

Selv kjører jeg Ubuntu 10.4 på en HP nc6000. Denne virker helt feilfritt, men har tidligere kjørt Mint på den også uten problemer. Fedora-basrte distroer har faktisk ikke fungert særlig godt på denne maskinen.

På min gamle Acer Aspire One 110L (som jeg har lagt til RAM og skiftet harddisk på), så fungerer Mandriva (Fedora-basert) aller best.

Det å sikte på at alle distroer skal fungere mer eller mindre likt mht. gjenkjenning av hardware, blir feil. Det gjelder å finne den distroen som faktisk fungerer til din maskin. Mint er etter min mening en av de aller mest "sikre" distroene, men av en eller annen grunn får jeg "tty error" med enkelte distorer på ulike maskiner.

 

Uansett, så stormer Linux videre og det er rett og slett gledelig å oppleve at open source stadig utvikler seg og er så anvendelig som de faktisk er.

Lenke til kommentar

Stort sett veldig bra for nybegynnere, men den har en liten stor glipp. Hvis man installerer sun-java-plugin fra Software Manager resulterer det i at den ikke tar med sun-java-bin og "broken packages". Dette er ikke bra nok med tanke på at det er beregnet for nybegynnere. Trodde også at Mint skulle ha med sånne ting ferdig installert.

 

EDIT: Ser ut til at jeg kanskje avsluttet Software Manager før det var ferdig, men synes ikke den gir noen god indikasjon på når programmene er ferdig installert.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Stort sett veldig bra for nybegynnere, men den har en liten stor glipp. Hvis man installerer sun-java-plugin fra Software Manager resulterer det i at den ikke tar med sun-java-bin og "broken packages". Dette er ikke bra nok med tanke på at det er beregnet for nybegynnere. Trodde også at Mint skulle ha med sånne ting ferdig installert.

 

EDIT: Ser ut til at jeg kanskje avsluttet Software Manager før det var ferdig, men synes ikke den gir noen god indikasjon på når programmene er ferdig installert.

DVD-utgaven skal sun-java inkludert.

 

Selv om du avslutter Software Manager mens den har prosesser gående, vil fortsatt prosessene gå i bakgrunnen til de blir fullført. Om du starter Software Manager igjen mens gjenværende prosesser fortsatt er gående, vil Software Manager hente seg tilbake til disse igjen.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Ble sjokkert når jeg merket at NRK Nett-TV virket!

Jeg likte ikke startmenyen. Buggete. Må jo være like stø på handen som en person med dødsstivet, vanskelig og scrolle i startmenyen. Kan vell fikses med og installere Gnome på nytt, eller fjerne tema. Aner ikke jeg. Har ikke leket så mye med Linux.

 

DTS-Lyd virket ikke husker jeg rett i VLC i Linux. I alle fall når jeg testa.

Skal teste mer hvis jeg orker.

 

Linux Mint anbefales.

 

Skal man ha noe og rote med installerer man Fedora 13, men der virket ikke Spotify under Wine og heller ikke VirtualBox. Jeg gidder ikke og leke mer da.

 

Jeg klarte faktisk ikke engang å komme så langt at filene ble kopiert over i installasjonsfasen... Trøblet veldig med å få til en partisjon hvor Linux kunne ligge på. Hadde fra før en Ubuntu-partisjon og tenkte at den gjør jeg ikke noe mer med og formatterte den så + lagde Linux-swapdisk. Måtte da endre partisjon nr. 2 på disken hvor det lå/ligger Windows-programmer. Det tok noen timer... Men nå partisjonsprogrammet var ferdig og jeg skulle installere, så kunne jeg ikke velge partisjonen jeg nettopp hadde laget! Og jeg ville ikke installere på samme disk som Windows (og slett ikke over fordi dette var ment som dualboot..).

 

Vel - tenkte å forsøke på nytt i morgen, og skulle deretter boote opp i Windows igjen. Vel inne, oppdaget jeg at den partisjonen som jeg måtte stjele litt plass fra, faktisk var borte! dvs. den var der, men ingen stasjonsbokstav... Det lot seg gjøre, men er det lov liksom! Hadde jeg ikke kunnet såpass mye om Windows, ja da hadde jeg nå stått der med ei ubrukbar maskin - og det pga. alt for komplisert Linux-installering! Hvorfor kan det ikke bare gjøres så enkelt at man kan velge hvilken disk man vil installere på? En normal bruker skjønner da ikke hva som er sdd1 og sdd2 osv...

 

Desverre må jeg konkludere med at dette er fortsatt for vanskelig!

 

 

Ta og lek deg litt i VirtualBox. Da kan du eksperimentere så mye du vill.

Og slike ting som du sier. Lærer man seg etterhvert.

Når du installerer. Så må du gjøre alt manuelt!

Ellers så fuckes ting opp.

 

Du ser hvilke patisjoner maskinen din har. Og kan da vurdere mye enklere hva du må gjøre. Ja. Det er fanden ikke lett første gangene. Men så lærer du deg hva enkle små ting betyr.

 

Har man flere harddisker så bruk ene til windows og den andre til Linux.

Koble fra de diskene som ikke trengs under installasjon av Linux så slipper du at ting køddes for mye med.

 

Ta velger du selv hvilken harddisk du skal boote fra under oppstart (dette kan alle maskiner i dag). Dette gjør jeg selv grunnet at jeg leker så fælt mye.

 

Har du rundt 1,5 - 2GiB Ram så trenger du ikke SWAP, antar Swap brukes i hybrinering av bærbare. Ellers så har jeg ikke hat bruk for swap grunnet ram.

 

Ang en AMD Maskin lengere opp:

 

Mint bare virker.

Har nå prøvd meg på Linux (og Mint) for n-te gang. Her er min erfaring:

 

Starter opp en litt eldre, men allikevel ikke gammel PC for å innstalere Mint. Klarer å få opp boot-menyen til CD-en, men når den er ferdig å laste er det bare graps på skjermen. Open-source-driveren til nVidia er ubrukelig.

 

Må da låne et annet skjermkort for å innstalere Mint. Booter opp, ingen problemer, innstalasjonen går treigt, men ellers som en drøm. Har kun en harddisk på PC-en, sletter alt av partisjoner og lager ny swap og ext4 (/), et enkelt oppsett med andre ord. Starter med store forventinger og får GRUB ERROR. Formaterer og innstalerer igjen, får da endelig startet Mint.

 

Så oppdaterer jeg systemet og gjør til slutt dist-upgrade til ny kernel som lå å ventet. Apt-get får masse dependencies error og henger seg til slutt opp, og selv etter reboots kunne jeg ikke engang å gjøre apt-get update (stoppet på andre linje .. på 100 %).

 

Etter ny formatering, den tredje, gjorde jeg akkuratt det samme, og fikk til dist-upgrade uten at apt-get bugget seg. Innstalerte deretter den propertiære nvidia-driveren for å teste det innebygde skjermkortet, men unlocking av restricted drivers gav kun feilmeldinger første gang jeg prøvde. Etter restart gikk det strålende og fikk brukt det interne nVidia-skjermkortet. Når alt var på plass fikk jeg endelig tid til å utforske systemet.

 

Startmenyen er forbedret, men er fortsatt idiotiske feil, som at søkeordene forsvinner om man flytter på musen. En basisfunksjon som autoscroll i Firefox er fortsatt ikke standard uten knot, og man skulle tro de hadde klart å fått super til å åpne startmenyen og ctrl+alt+del til å åpne sys monitor, men den gang ei.

 

Firefox er ubrukelig. Innstalasjonen er helt standard, har ingen addons utenom de som følger med. Krasjer i hytt og pine, av og til kan jeg bruke det i 2-3 timer uten problemer, andre ganger krasjer det etter 5 minutt kun med googling (ikke java osv). Guiden på Ubuntu-forumet virker ikke.

 

Utenom det så fungerer ikke fildelingen (knotete lagt til, 2 forskjellige(?) måter å gjøre det på, enten ved "personal file sharing" (som btw er IDIOTISK laget til, det står man mangler pakker for å bruke programmet, men ikke HVILKE) eller ved å høyreklikke på mappe og trykke sharing options (det er vel denne som bruker Samba). Ingen av delene fungerer og er ikke oppdagbare i Windows.

 

Systemet starter raskt og er generelt mer responsivt, men tygger en del mer RAM enn en strippet men funksjonell W7 version. Har satt i 4GB nå så det er ikke det problem, men det gikk tregt til tider med 512mb.

 

Nå har xserver, helt uten mål og mening, begynt å krasje på startup. NVidia kernel-modules failed to load. Kan gå til terminalen, nvidia-xconfig deretter startx, fungerer ypperlig, men etter et par restarts ender jeg opp med samme feilmelding på boot. Utrolig irriterende.

 

Linux Mint klarte heller ikke å få tilgang til shared folders på nettverket, masse rare feilmeldinger. Fikk det til med pyNeigboorhood, men irriterende at slik ikke virker out-of-the-box.

 

Noe annet irriterende er at eth0 og eth1 bytter frem og tilbake hele tiden, noe som gjør det umulig å bruke monitor i conky.

 

Linux Mint X64 - AMD X2 5000+ - 4 GB DDR2 - nVidia Geforce 6150LE

Merkelig. Her i huset kjøres det Mint på en stasjonær, to bærbare og en server uten noen problemer :-)

 

 

Du har hardwarefeil med maskinen din.

 

Jeg hadde en AM2 3500+ med nVidia 7600GT og 2 GiB Ram.

Maskinen virket fint i Fedora en god stund.

Og alt var bare lykkelig!

 

Maskinen min ble ustabil etter 1 år. Og opplevde da at maskinen kunne plutselig restarte seg selv når jeg var i Windows XP pro x64, det var ikke RAM problemer da det ble testet.

Linux ville ikke installeres, bare hang og låste seg hele tiden.

Da Windows 7 Beta kom ut kunne jeg ikke installere det engang.

 

Var bare Windows XP som taklet hardwarefeilen jeg hadde.

 

Så det er MASKINEN DIN! mede HØY sannsynlighet.

 

Koser meg nå med en Intel i5 750 4GiB ram og ATI 4870.

Endret av Toast Is Pimp!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...