Gå til innhold

hvilken ville dere ha valgt? tomTom Go 750 eller Garmin Nuvi 1440


halaa

Anbefalte innlegg

Hei

skal kjøpe GPS for første gang, så veit ingenting om GPS-er. valget står mellom tomtom Go 750 og garmin Nuvi 1440.

 

Tomtom Go 750

 

tomtom-en har bluetooth

er litt dyrere

liten skjerm 4,3

 

Garmin Nuvi 1440

 

har ikke bluetooth

er billigere

har TMC

har store skjerm 5 tommer

 

Så hvilken ville dere ha valgt? hva er fordelen med en GPS som har bluetooth bortsett fra å kuble mobilen på og snakke trådløst. hva gjør bluetooth-en på en GPS ellers? finner dom veier like lett og godt begge to?

 

Andre fordeler og ulemper med den ene kontra den andre?

 

takker på forhånd

Endret av halaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Vi har hatt en TomTom GPS før, er ikke helt sikker på modell eller type. Men jeg vet vi har hatt mange problemer med den. De som solgte den lovte at det ville være kart over flere land i verden, utenom Norge. Det er det ikke.

Vil ikke anbefale TomTom. :-)

Men jeg vet ikke om det er den modellen du snakker om. Kan være en helt annen type og at de har forbedret seg. Det er ikke umulig

Lenke til kommentar

Hei.

Vi har hatt en TomTom GPS før, er ikke helt sikker på modell eller type. Men jeg vet vi har hatt mange problemer med den. De som solgte den lovte at det ville være kart over flere land i verden, utenom Norge. Det er det ikke.

Vil ikke anbefale TomTom. :-)

Men jeg vet ikke om det er den modellen du snakker om. Kan være en helt annen type og at de har forbedret seg. Det er ikke umulig

Oi. tomtom skal være DEN beste hørte jeg.

Lenke til kommentar

Hei.

Vi har hatt en TomTom GPS før, er ikke helt sikker på modell eller type. Men jeg vet vi har hatt mange problemer med den. De som solgte den lovte at det ville være kart over flere land i verden, utenom Norge. Det er det ikke.

Vil ikke anbefale TomTom. :-)

Men jeg vet ikke om det er den modellen du snakker om. Kan være en helt annen type og at de har forbedret seg. Det er ikke umulig

Oi. tomtom skal være DEN beste hørte jeg.

 

Er mulig den er best på Norge. Det kan jeg ikke svare på. Grunnen til at jeg har dårlige erfaringer med TomTom er fordi vi kjøpte den for å ta den med oss til utlandet for å så oppdage at den ikke funket. Vi prøvde til og med å laste ned kartene fra internett (noe vi måtte betale ekstra for) uten at det funket. Derfor vil jeg ikke anbefale TomTom.

Eneste jeg har fått igjen fra TomTom er en rekke e-poster med alle tilbudene deres.

Lenke til kommentar

TomTom har vel aldri solgt en modell med KUN kart for Norge installert? Noen leveres med kart for Skandinavia; Danmark, Finland, Norge og Sverige. Noen har Vest-Europa, andre har hele Europa, 950 har Europa, Canada og USA. TomTom GO 750 har hele Europa med.

Problemene omtalt over tyder på brukerfeil. Har oppdatert flere TomTom enheter som var levert med Skandinavia til Vest-Europa uten problemer.

Lenke til kommentar

hege94 må skylde de feilene der på selgeren, ikke TomTom. Evnt en defekt enhet eller brukerfeil. Og dette kan forekomme på alle merker.

 

Eg har i alle år kun hatt TomTom, og er storfornøyd. Men eg kan ikke uttale meg om TomTom vs Garmin når det gjelder bilnavigasjon.

Lenke til kommentar

Selv har jeg kun prøvd TomTom, husker ikke modell men jeg synes den fungerte utmerket. Samme funksjoner får du om du har en smarttelefon.

 

Forøvrig, kartene de aller fleste kjøper kartene fra et firma som heter Tele Atlas. Så kartene vil vel være mer eller mindre de samme, ihvertfall bruker TomTom og blant annet google kart fra dette. Firmaet er altså verdens største karttilbyder, og eies av TomTom.

Lenke til kommentar

Bare for og fjerne all tvil om tomtom:

 

kjøpte selv en tomtom go720t i 2007, med europa kart installert. det er definitivt den beste gps'en, i tillegg så har de ett ganske bra programm tom tom home, som er ett genialt programm for og oppdatere gps'en.

har brukt den mye, og vært blant annet i gøteborg, og man kan trygt si at man trenger gps der, og tom tom fungerer utmerket. så vennligst ikke si at det er dårlig bare pga. selgeren ikke gjorde sitt.

Lenke til kommentar

Som eg og andre har nevnt så må man ikke ekskludere TomTom på bakgrunn av en dårlig tilbakemelding. For TomTom er et veldig bra produkt.

 

Men eg vil påstå at man ikke bør utelukke Garmin helt heller. Eg har som nevnt ingen erfaring med Garmin på bilnavigasjon, men eg har Garmin GPS når eg går på tur med topologiske kart, og det er et knallbra produkt det også :)

Lenke til kommentar

ok

men hva er fordelen med bluetooth på en GPS, bortsett å kunne snakke trådløst?

finner Garmin veien like bra som tomtom?

 

Grunnen at jeg spør og graver litt om Garmin er bare skjermstørrelsen egentlig, ellers så hadde gått for tomtom uten tvil.

Lenke til kommentar

Har hatt både TomTom og Garmin .Når det gjeld som navigasjons einheit er dei like bra begge to, begge kan lage bra og dårlige ruter. TomTom har kart frå Tele Atlas og Garmin frå Navteq . Kven som har det beste kartet kan vera vanskeleg å seia ettersom Tele Atlas kan vera best der du bur/køyrer, eller omvendt.

TomTom har fleire mogelegheitar til å tilpassa skjerm/visning, medan Garmin har lite tilpasnings mogelegheitar for skjerm, men svært lett å bruka.

Ynskjer du brukartilpassa gps er TomTom gps for deg, Ynskjer du gps med enkel

bruk er Garmin det rette.

Garmin gps har fordelen av å kunne bruka topo kart og har eige kartprogram på pc (Mapsource) som kan brukast til ruteberegning og lage/sjå vegpunkt/favorittar/spor/ og poi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...