Gå til innhold

Verbatim fortsetter med disketter


Anbefalte innlegg

Er da totalt trygt å bruke floppy til å oppgradere systemer på fly. Går da sterkt ut i fra at de bruker en form for CRC for å sørge for at alt blir overført korrekt. I værste fall må de hente en ny floppy. :p Flyet kjører jo ikke programvaren direkte fra floppyen "under flight".

 

Samme med oppgradering av BIOS på hovedkort. BIOSen blir først lest fra floppy til RAM, sjekket og så brent til flashROM. Unntaket er visse eldgamle oppdateringsprogrammer, men selv der kan man omgå problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er da totalt trygt å bruke floppy til å oppgradere systemer på fly. Går da sterkt ut i fra at de bruker en form for CRC for å sørge for at alt blir overført korrekt. I værste fall må de hente en ny floppy. :p Flyet kjører jo ikke programvaren direkte fra floppyen "under flight".

 

Samme med oppgradering av BIOS på hovedkort. BIOSen blir først lest fra floppy til RAM, sjekket og så brent til flashROM. Unntaket er visse eldgamle oppdateringsprogrammer, men selv der kan man omgå problemet.

 

Tja med tanke på at man så vidt kan ha ett visakort i nærheten av en floppy før den inneholder korrupt data, så er ikke floppy mye å stole på.

 

Det er jo ganske klart at de ikke kjører fra floppy under flight, og de har sikkert backup BIOSer også, men jaja har nå opplevd mitt når det gjelder floppydisk flashing.

Lenke til kommentar

Noe som er rart er hvor upålitelige disketter har blitt de siste årene. Tidligere var disketter riktig så robuste. Man kjøpte et spill på diskett og det varte i evigheter. Faktisk har jeg fremdeles mange disketter fra Amiga-tida og de virker enda. Men drar jeg fram en diskett med SATA-drivere jeg kopierte ut for et par måneder siden kan jeg være nesten banna bein på at den er så godt som uleselig.

Lenke til kommentar

Ang. Norges sørgelige inkompetanse i helsesektoren så kan vi rette fingeren mot datatilsynet og spørre dem hva i H..... de tenker med.

De aksepterer at det sendes disketter med posten, men at leger i Bodø får tak i legejournalen min som ligger i Trondheim, nei da, det er for usikkert det... sprøyt!

 

OnTopic: Disketter er avlegs. :yes:

Lenke til kommentar

Noe som er rart er hvor upålitelige disketter har blitt de siste årene. Tidligere var disketter riktig så robuste. Man kjøpte et spill på diskett og det varte i evigheter. Faktisk har jeg fremdeles mange disketter fra Amiga-tida og de virker enda. Men drar jeg fram en diskett med SATA-drivere jeg kopierte ut for et par måneder siden kan jeg være nesten banna bein på at den er så godt som uleselig.

Veldig sant - det har skjedd noe med kvaliteten på diskettene. Jeg husker en gang rundt 1990 hvor jeg syklet en halv mil i øsende regnvær, med noen uinnpakkede 3,5"-disketter liggende å slenge i en halvåpen bukselomme. Da jeg kom hjem måtte jeg "åpne" noen av dem og tørke vanndråper av selve platen med dasspapir. Men en runde med Norton Disk Doctor avslørte bare en eller to bad blocks, og jeg merket ingenting galt med programinnholdet...

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

hvorfor man bruker disketter ? fordi man ikke har noe bedre.

 

hvorfor har man ikke noe bedre ? tja, hvorfor ?

 

tro om det kommer av at staten nesten bestandig tror at ting koster mindre en det gjør og at de som trenger penger til nytt system ikke får de pengene på bordet ?

 

Eller: Ingen har kommet inn, vært fornuftig og smelt neven hardt i bordet?

Hiv MS ut av vinduet, sett opp solid mailservere, sett opp et solid internt IM system? Dette koster ikke "penger" sammenlignet med å være avhengige av et less knusbart medium som mangler lagringsplass.

Lenke til kommentar

hvorfor man bruker disketter ? fordi man ikke har noe bedre.

 

hvorfor har man ikke noe bedre ? tja, hvorfor ?

 

tro om det kommer av at staten nesten bestandig tror at ting koster mindre en det gjør og at de som trenger penger til nytt system ikke får de pengene på bordet ?

 

Eller: Ingen har kommet inn, vært fornuftig og smelt neven hardt i bordet?

Hiv MS ut av vinduet, sett opp solid mailservere, sett opp et solid internt IM system? Dette koster ikke "penger" sammenlignet med å være avhengige av et less knusbart medium som mangler lagringsplass.

 

det blir nå lit drøyt å skylde på Microsoft for dette

Lenke til kommentar

MS sine systemer er jo så usikre at "innbruddstyver" ler når dem bryter seg inn i politimaskiner og finner ut at dem kjører Windows ett eller annet.. Skulle heller satt opp ett skikkelig Linux system med interne mailklienter, der email-addressene ikke slutter med @ettellerannet.her.

Lenke til kommentar

at noen forsatt bruker disketter må vel skyldes staten og kommunen . at de et slike teo-baller at de ikke forstå hvor gammeldags dette er sier vel mye om dem.

 

det sies at man ikke skal reparere noen som fungere. det kan godt hende at disse maskinene funger hver for seg.

 

derimot noen effektivt nettverk er det ikke. siden det har fungert i alle år ser det heller ingen grunn til å endre på noe.

dette er staten i et nøtteskall.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Disketter er koselig!

 

Jeg pleide å bruke hele ukelønnen på 10-pakning med tom-disker (til kr 70) hver eneste uke en gang i tiden, for å kunne kopiere nye spill og alt mulig annet rart til Amigaen.

 

Hver diskett er gull verdt! Kunne aldri i verden fått meg til å kaste en fungerende diskett. Det skjærer i hjertet å lese om sløseri på 48.000 disker årlig ... det er katastrofalt! På linje med nedhogst av regnskogen.

Lenke til kommentar

Vi brukte floppy for å sende værrapporter da vi seilte over atlanteren. Ble sendt med Sat-C'en vår. Tipper den største delen av flåten til A.P Møller Mærsk bruker det samme systemet, og den er jo ikke akkurat liten.

 

hvordan ?

måtte dere skrive rapporten i på en pc , lagre på diskett for så bruke dataene fra disketten på satellittsenderen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...