Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn

Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

• Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

• Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bare på meg diskusjon.no blir nede noen ganger?

Nei, nede veldig ofte -.-

Usercounten var på ~140 for 20 minutter siden. Nå er den på 25 og blir stadig høyere. (For denne tråden)

Endret av HLSolbjorg
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrev du for hånd?

Ja

Fikk du valget om du ville skrive for hånd eller på PC?

Nope, vi har ikke nok skole-pcer til alle

Må bare få sagt at du og din skole er rimelig eid, da. :p Ikke vondt ment, men vi lever i et av verdens, om ikke verdens rikeste land. Hvordan kan da skoler, som vi skal satse på, ikke ha nok pcer til alle? :p

Good job, anyways. Respekt at du skrev så mye for hånd. :p

bor i sulitjelma, liten plass :( Men flytter til boden til høsten :D Ty ^^

Bittelitt offtopic (igjen -.-):

Sulitjelma er farlig nært Straumen/Sørfold :blink:

Kult :!:

Vet

Skrevet

Hvor stor er sjansen på at jeg får riktig om jeg skriver artikler i dag om:

Menneskehandel

Abort fordi man merker downs-syndrom eller andre livsskader på fostervannsprøve.

Skrevet

håper du tuller, mokko :L

Skrev 4 siders novelle. oppg. 5

skrev tankekart i halvannen time, pg var en av de siste ut av døren. håper jeg får 5, sikkert ikke 6, men sjansen er vel der et sted :L

Skrevet

Jeg har samlet litt info om evolusjon og utrydningstruede dyrearter. Tror dere at det er nok? Eller burde jeg samle info om flere emner, for å være sikker på å få oppgave om noe av det?

Gidder du å legge det ut her?

Skrevet

Fra nå av kan alle skrive nynorsk. Så vi over hodet får lært litt til i morgen mener nå jeg ;D

Ein god idé :) (riktig?)

Trur det er riktig :thumbup:

Skrevet

Er det noen som har noen gode sakprosatekster (5-6) de kan legge ut? For å gi litt inspirasjon :dribble:

Det er linket til i førstepost, mine to tekster som jeg har lagt ut i tråden er i hvert fall sakprosa, og jeg fikk henholdsvis 5+ og 6 på dem. :)

Bare på meg diskusjon.no blir nede noen ganger?

Har hatt veldig mye problemer med siden de siste dagene, og spesielt siste halvtimen. Veksler mellom en "Viktig melding" og feilmelding i Chrome..

Skrevet

Har hatt veldig mye problemer med siden de siste dagene, og spesielt siste halvtimen. Veksler mellom en "Viktig melding" og feilmelding i Chrome..

Samme veksling i Firefox.

Skrevet

Da er jeg klar for i morgen. Printet ut noen artikler, og har forhåpentligvis hodet på rett plass, så dette skal gå så bra så ;)

Skrevet

Da er jeg klar for i morgen. Printet ut noen artikler, og har forhåpentligvis hodet på rett plass, så dette skal gå så bra så ;)

Hugs at det ikkje er lov å ha med ferdig skrivne tekstar på eksamen. Blir det oppdaga, blir det med ein gong STRYK.

Skrevet

hei! :=D

skal ha nynorsk eksamen i morgen jeg å! likens som dere, men har dere noen tips å komme med hvordan jeg kan forberede meg til eksamen? sliter veldig med det nå, har ikke peiling ka æ ska gjør! ;( pliz kom med tips! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...