Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, skal ikke skrive av en artikkel en gang. Trenger bare noen tips til HVORDAN man kan sette opp en artikkel skikkelig. De som har fått 4, 5 eller 6 på en artikkel har trolig gjort det bra. Vil bare se HVA som er bra, så jeg kan lære noe av det.

 

Mitt essay som jeg fikk 5+ på, skrevet for en måned siden, ligger her.

Lenke til kommentar

HVOR LENGE MÅ MAN SITTE?

Det er blitt vedtatt fra høyere hold at alle 10. klasse-elever i hele landet skal kunne gå NÅR DE VIL på årets eksamen.

 

PS: Her er en samling med mye forskjellig som jeg har puttet på en minnepenn. Fortsetter å stappe inn ting på den i løpet av dagen og morgendagen.

 

Det står at det er webarchive file. Noe jeg ikke får åpnet på min PC. Eller er det jeg som har gjort noe feil :p?

Lenke til kommentar

Noen har som har erfaring med denne ordlista fra Capplen?

 

9788202276690.jpg

 

Vurderer å kjøpe den i bokhandlere i Drammen.

Noen som vet hvor den selges? (drammens området)

 

Anbefales varmt, jeg skrev om den her.

Noen som vet hvor den finnes i Bærum?

 

Jeg vil tippe på Ark i Bekkestua

Lenke til kommentar

En artikkel om Al-Qaida, fikk 5+

 

Al- Qaida

 

“The banner of Islam will necessarily be raised when the land is watered with the blood of martyrs,” (Al-Qaeda)

I denne artikkelen vil jeg ta for meg den voksende terrororganisasjonen Al-qaida sin rolle i verden idag. Jeg vil også ta for meg hva slags gruppe dette egentlig er og hvordan den oppstod.

Al-Qaida er en terroristgruppe med målsetting om å etablere ett religiøst styre i den muslimske verden. Al-Qaida sine handlinger har ført til en langvarig og blodig konflikt med den eneste gjenværende supermakten i verden, USA. Al qaida består av Sunni-Muslimske fundamentalister som regnes til retningen jihad salafi, som betyr ”kamp for tradisjonene”.

Hvordan Al-Qaida oppstod er usikkert, men de aller fleste spor tyder på at gruppen oppstod i løpet av den 10 år lange krigen som pågikk i Afghanistan på 1970- og 80-tallet. Det afghanske kommunistpartiet kom til makten i 1978 og dette førte til at det brøt ut full krig i landet.

Det ble skapt stadig flere opprørsgrupper som kjempet mot de sovjetiske og afghanske regjeringsstyrkene og mange av disse gruppene var svært religiøse.

Etter flere år med geriljakrig tok etterhvert opprørerne makten under navnet ”Taliban”.

I tillegg til Taliban vokste det frem en koalisjon av mindre ekstremistgrupper, og denne gruppa valgte de å kalle Al-Qaida. Gruppa ble ledet av Osama Bin Laden.

Målet med denne gruppen var å skape revolusjon og rense hele den muslimske verden for vestlig innflytelse. De ville innføre ett strengt muslimsk styre hvor Koranen skulle være deres eneste lovbok.

Al-Qaida og Bin Laden mente at det største hinderet for å få til en slik utvikling var den vestlige verden, først og fremst USA.

Al-Qaida har utsatt USA for mange terrorangrep, men det var først etter at terrorister fra Al-Qaida kapret fire fly og styrtet dem inn i Pentagon, World Trade Center og Pennsylvania 11. September 2001 at terrorgruppen ble kjent over hele verden. Det var disse handlingene som førte til at George W. Bush startet det han kalte ”Den globale krigen mot terror”. Meningen med denne aksjonen var å finne de ansvarlige. Siden 2001 har altså USA og Al-Qaida vært i krig.

Det man kan se i konflikten mellom USA og Al-Qaida er at den går inn i en ny verdensomfattende trend hvor det blir stadig færre konflikter mellom verdens land, mens antallet ikke-statlige konflikter bare øker. Mens konflikter mellom land vanligvis avsluttes ved at den ene parten vinner over den andre eller de kommer fram til en fredsavtale, så har de ikke-statlige konfliktene ofte ikke noen tydelig begynnelse eller slutt. Konfliktene utkjempes av grupper og organisasjoner som for eksempel Al-Qaida som ofte mangler offentlige ledere.

Det som skjedde etter at Taliban-regimet falt i desember 2001 var at flere Al-Qaida ledere klarte å flykte til stammeområder på den pakistanske siden av grensen. I dag er det disse pakistanske områdene som regnes for å være Al-Qaida-nettverket sitt kjerneområde. Det at Pakistan ble ett fristed for Al-Qaida etter Taliban-Regimet sitt fall har spilt en avgjørende rolle for at Al-Qaida har kunnet fortsette og delvis reorganisere seg. Riktignok så hersker det uenighet om hvor sterkt Al-Qaida nettverket er i dag. Enkelte etterretningsmiljøer mener at Al-Qaida fortsatt er like sterke som de var i 2001. Andre mener at de kun har kapasitet til å drive propaganda samt en begrenset militær virksomhet i Afghanistan og Pakistan. Det virker som de ikke lenger har evnen til å kunne gjennomføre spektakulære terrorangrep som 11. september-angrepene.

I det siste har det blitt fortalt på nyhetene verden over at Jemen har blitt ett nytt arnested for Al-Qaida. Dette er fordi Al-Qaida medlemmet Umar Farouk Abdulmutallab fra Jemen skal ha prøvd å sprenge et amerikansk fly i lufta i romjula. Ifølge den tidligere FBI-agenten Ali H. Soufan har Al-Qaida hatt en front i Jemen iallfall siden Cole-Angrepet i oktober 2000, og at det var forbindelser mellom Jemen og terrorangrep i andre land i flere år før.

Denne handlingen har ført til at USA og Storbritannia intensiverer kampen mot ekstremister i Jemen. Terrorekspert Brynjar Lia ved Forsvarets forskningsinstitutt tror at et nytt mønster hos Al-Qaida kan være i emning.

”Det som nå skjer i Jemen tyder på at Al-Qaida har lykkes i å etablere regionale baser utenfor Afghanistan og Pakistan, hvor de kan organisere internasjonale operasjoner fra.

Jeg tror dette vil forlenge Al-Qaidas levetid, fordi det muliggjør deres eksistens, selv om basene i Pakistan og Afghanistan skulle svekkes betraktelig”.

Det viser seg at Jemen er mer ustabilt enn Afghanistan var den gangen Taliban regjerte 90 prosent av landet og de strever med blant annet to borgerkriger. Jemen vil neppe kunne bli noe nytt Afghanistan, slik som det er fryktet.

”Al-Qaida fikk fotfeste under Taliban-regimet i Afghanistan på 90-tallet, nettopp fordi Taliban regjerte 90 prosent av landet. Terrornettverket trenger faktisk en viss grad av stabilitet og velvilje fra sentralmyndighetene for å befeste seg. I Jemen er de i stand til å ha mindre treningsleirer, men jeg tror ikke det blir noe nytt Afghanistan, sier Lia”.

I Saudi-Arabia generelt kan Al-Qaida spores så langt tilbake som til mai 2003. Gruppa påtok seg ansvaret for en rekke selvmordsangrep mot utledninger i Riyadh som kostet 29 mennesker livet.

Mest interessant for oss i Norge i dag er at en 50 år gammel nordmann som ifølge FNs sikkerhetsråd kan knyttes til Al-Qaida, ble pågrepet i Jemen den 31. Januar, melder TV2.

50-åringen skal ifølge UD være den eneste nordmannen på FN sin terrorliste og han er bosatt i Somalia. Han ble pågrepet på vei fra Dubai til Saana i Jemen, men det er fortsatt usikkert om pågripelsen har noe sammenheng mellom etterlysningen og arrestasjonen.

Mannen som kom til Norge i 1988 har ikke vært i landet siden 1997, fordi han da meldte flytting ut av landet, men mannen hadde trossalt ett norsk pass på seg da han ble pågrepet.

Så hva vi ser er at utviklingen av terrororganisasjoner som Al-Qaida har skapt et helt nytt trusselbilde og forandret mulighetene for å avslutte konflikter. En konflikt som denne vil etter min mening ikke kunne avsluttes fordi medlemmene av denne gruppen befinner seg trolig overalt i verden og det er ofte bare enkeltpersoner som fullfører terrorhandlingene. Hvis man dreper noen av lederne i organisasjonen så vil det alltid finnes andre muslimske menn som vil drive denne organisasjonen og det den står for videre. Det blir dermed utrolig vanskelig å danne seg et klart bilde av hvilke konsekvenser en slik konflikt har fått, og hvordan de vil utvikle seg.

Skrevet av:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HVOR LENGE MÅ MAN SITTE?

Det er blitt vedtatt fra høyere hold at alle 10. klasse-elever i hele landet skal kunne gå NÅR DE VIL på årets eksamen.

 

PS: Her er en samling med mye forskjellig som jeg har puttet på en minnepenn. Fortsetter å stappe inn ting på den i løpet av dagen og morgendagen.

 

Det står at det er webarchive file. Noe jeg ikke får åpnet på min PC. Eller er det jeg som har gjort noe feil :p?

 

får den heller ikke til å funke :/ bruker du mac og hvis så, kan du da lage en ny sån at windows brukere kan få sett den? : )

Lenke til kommentar

HVOR LENGE MÅ MAN SITTE?

Det er blitt vedtatt fra høyere hold at alle 10. klasse-elever i hele landet skal kunne gå NÅR DE VIL på årets eksamen.

 

PS: Her er en samling med mye forskjellig som jeg har puttet på en minnepenn. Fortsetter å stappe inn ting på den i løpet av dagen og morgendagen.

 

Det står at det er webarchive file. Noe jeg ikke får åpnet på min PC. Eller er det jeg som har gjort noe feil :p?

 

Prøver å åpne den med winzip selv, men det funker ikke :( Si ifra hvis du får det til!

Lenke til kommentar

Tror dere plastisk kirurgi hadde vært noe å skrive om? Kanskje bare indirekte, men altså det med at slike pasienter tar opp tid på sykehus og sånne ting mens det ikke er plass til "vanlige" pasienter.. Læreren min nevnte det i alle fall. Og en annen ting i samme banen: Mennesker i verdens rikeste land må ha "rom" på gangen på sykehusene. Eldreomsorgen er kjempedårlig. Burde ikke disse få en verdig avslutning på livet?

 

Jeg er nesten sikker på at det utføres lite plastisk kirurgi, og andre "skjønnhetsoperasjoner" på offentlige sykehus, så jeg tror ikke det er det største problemet i dagens helsevesen.

 

OT:

Jeg tror vi fort kan få spørsmål rundt temaer som:

  • Aktiv og passiv dødshjelp
  • Meningen med livet
  • Hva er lykke?
  • Hvor mye er et liv verdt?

 

Jeg tror også at det er få "oppgaver" men at det blir lagt vekt på at det skal være èn lang tekst.

 

Jeg er helt enig! Det er vel ikke det største problemet. Aktiv og passiv dødshjelp er jo et supert tips. Tenkte også på dette med mord og selvmord. Mange bra tips her, men jeg er litt redd for å ikke ha nok stoff om et tema til en hel artikkel. Hvordan synes dere det er å mikse mange temaer inn i en og samme artikkel? Og bruker dere sånne små overskrifter til avsnittene i artikkel? For jeg gjorde det på tentamen og da søsteren min (som går 3. kl vgs) leste det spurte hun meg hvorfor jeg ikke var trekt for det.. Noen som vet om det finnes en "regel" for dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løsning for dere Windows-dudes:

I Internet Explorer, klikk "Fil", "Åpne fil..." og velg en av .webarchive-filene.

 

Om det ikke fungerer:

Last ned og installer Safari 4 for Windows.

 

Åpne Safari og tast Ctrl-O. Finn så .WebArchive-filen og klikk "Åpne"!

Endret av JanFr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dere plastisk kirurgi hadde vært noe å skrive om? Kanskje bare indirekte, men altså det med at slike pasienter tar opp tid på sykehus og sånne ting mens det ikke er plass til "vanlige" pasienter.. Læreren min nevnte det i alle fall. Og en annen ting i samme banen: Mennesker i verdens rikeste land må ha "rom" på gangen på sykehusene. Eldreomsorgen er kjempedårlig. Burde ikke disse få en verdig avslutning på livet?

 

Jeg er nesten sikker på at det utføres lite plastisk kirurgi, og andre "skjønnhetsoperasjoner" på offentlige sykehus, så jeg tror ikke det er det største problemet i dagens helsevesen.

 

OT:

Jeg tror vi fort kan få spørsmål rundt temaer som:

  • Aktiv og passiv dødshjelp
  • Meningen med livet
  • Hva er lykke?
  • Hvor mye er et liv verdt?

 

Jeg tror også at det er få "oppgaver" men at det blir lagt vekt på at det skal være èn lang tekst.

 

Jeg er helt enig! Det er vel ikke det største problemet. Aktiv og passiv dødshjelp er jo et supert tips. Tenkte også på dette med mord og selvmord. Mange bra tips her, men jeg er litt redd for å ikke ha nok stoff om et tema til en hel artikkel. Hvordan synes dere det er å mikse mange temaer inn i en og samme artikkel? Og bruker dere sånne små overskrifter til avsnittene i artikkel? For jeg gjorde det på tentamen og da søsteren min (som går 3. kl vgs) leste det spurte hun meg hvorfor jeg ikke var trekt for det.. Noen som vet om det finnes en "regel" for dette?

Fikk høre i dag at man bør ha en "rød tråd" gjennom hele teksten. Er du flink til å skrive om flere ting men holde deg innenfor tema, er det ingen som stopper deg, men jeg vil nok advare mot det.

 

Løsning for dere Windows-dudes:

I Internet Explorer, klikk "Fil", "Åpne fil..." og velg en av .webarchive-filene.

Men du kan jo ikke åpne internett på eksamen, eller trenger man ikke nett for de filene?

 

Btw. Det er vel Windows man må bruke på eksamen

Lenke til kommentar

Har lastet ned mappen din, Jan Fredrik, skal se på den. Har flere ganger tatt med minnepinne med ting og tang på, men jeg har aldri noensinne brukt den eller andre hjelpemidler, så vi får se om det blir brukt denne gangen.

 

EDIT: Å installere Safari funker sannsynligvis ikke på skolen, så dere får satse på at metode 1 funker.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...