Gå til innhold

Skal bli pappa, bra nok grunn til å få dimme?


Anbefalte innlegg

Eg er blitt innkalt til førstegangstjeneste i CSS-bataljonen den 16 august. Og "problemet" mitt er at kjæresten min er gravid, og har termin i november. Å derfor er det heilt uaktuelt for meg å dra heilt opp til Bardufoss når det er stor sjanse for at eg går glipp av fødselen, og at ho må vere aleinemor i nesten 1 år.

 

Eg ringte vernepliktsverket og spurte dei om det var mulig å få fritak, men dei sa at svært vanskelig å få fritak av den årsak. og det var større sjanse for at eg fekk utsettelse i eitt par år, men det er like uaktuelt for meg å dra i forsvaret når ungen er 2 år.

 

Veit nåkren om at eg kan klare å få dimme første dagen om ej legge fram fakta? for de virka som at det er lettere å dimme da. for eg vil ikkje begynne å late som eg heilt psycho i hodet for å få grunnlag til å dimme.

 

Kan og sei at eg såg fram til førstegongstjenesten, eg følte det ville bli ein bra oppleving. men det å få eitt barn er selvfølgelig ein større oppleving som eg ikkje vil gå glipp av ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i en tilsvarende situasjon selv. Madammen ble gravid i mai måned, og eg var innkalt i august. Problemet vårt var sykdomshistorien hennes, som tilsa at hun ville kunne trenge at eg(eller noen) var der igjennom svangerskapet, og vi hadde flyttet til sted hvor vi ikke kjente så mange på det tidspunktet. Dette var ikke godt nok, og eg reiste inn.

 

Etter to uker ringte de fra legevakten, eg fikk nødperm på ei uke. Så inn igjen. Etter et par uker til ringte de fra sjukehuset. Eg fikk nok ei uke nødperm. Etter tredje gangen samt en legeerklæring så fikk eg en tjeneste som var "tilpasset" situasjonen vår. Dvs at eg tjenestegjorde i samme by som vi bodde i, og bare annenhver uke.

 

Etter 5-6 måneder nærmet vi oss termin og pga mye frem og tilbake med perm osv så fikk eg perm på 6 uker ei uke før termin. 4 uker etter fødsel måtte eg tilbake i vanlig rutine igjen, og når eg da måtte ha nok en nødperm så fikk eg beskjed om at eg kunne bli MUD'et dersom eg fant meg en jobb å gå til. Noe eg gjorde og eg så meg aldri tilbake igjen...

 

...før de kalte meg inn i hjemmeværnet i fjor :)

Lenke til kommentar

Om du forklarer situasjonen til feltpresten, en lege eller psykolog når du ankommer leiren, vil de avgjøre om det foreligger grunnlag til dimming. Med tanke på at Forsvaret innkaller færre og færre til førstegangstjeneste, er det også større sjanse for å få dimme. Under rekruttperioden min var det flere som fikk dimme med grunnlag på nivå med ditt eget, så jeg vil da tro at du har gode muligheter for å slippe.

Lenke til kommentar

Send en skriftlig søknad der du søker om utsettelse, desverre stor sjanse for at du ikke kommer gjennom med en søknad om å få slippe førstegangstjeneste.

Men søker du om utsettelse så er det mulig at tida går og til slutt slipper du førstegangstjeneste allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...