Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Èn kjerne jobber for fullt - Intel E6600


Anbefalte innlegg

Har nå anskaffet meg Windows 7 Ultimate 64-bit. Og er egentlig svært fornøyd, for et nydelig operativsystem i forhold til XP pro.

 

Men med et nytt OS kommer det nye problemer; Jeg kjører forskjellige spill som f.eks Call of Duty 2 og Portal og det hele ender med at jeg har èn kjerne som sliter vettet av seg og en som ligger på 1-3% bruk.

Merket dette først etter en utrolig dårlig ytelse av et så simpelt spill som CoD2 med dette oppsettet:

- 8800 GTX

- Intel E6600 2.4ghz

- 4 Gb RAM (Dog bare 3 i bruk, ettersom Windows kræsjer når jeg disabler Remapping. Men det er et annet problem)

- P5B-Deluxe

 

Bios er American Megatrends Inc V. 0302

 

Ingenting overklokket eller noe.

 

Noen tips til å få brukt to kjerner i spill?

 

Takker på forhånd.

Endret av Raknes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sjekke i msconfig om flere kjerner er skrudd på.

Start msconfig, klikk på boot og avanserte funksjoner.

Øverst på siden skal det være huket av for flere kjerner, og i rullegardinen under kan du velge hvor mange.

 

Hvis dette ikke er satt av en eller annen mystisk grunn så huk av for flere kjerner og klikk apply, reboot og sjekk.

Lenke til kommentar

Hei.

 

slenger meg litt på her angående den msconfig tingen.

 

når jeg går inn på msconfig>boot>avansert står det på den rullegardinen øverst til høyre under prosessor 1.

skulle det stått 8 der? (valgene er fra 1-8)

Det skal stå antall kjerner cpuen din har. Har du 8 kjerner så skal det stå 8, har du 4 kjerner så skal det stå 4 osv.

Lenke til kommentar

Hei.

 

slenger meg litt på her angående den msconfig tingen.

 

når jeg går inn på msconfig>boot>avansert står det på den rullegardinen øverst til høyre under prosessor 1.

skulle det stått 8 der? (valgene er fra 1-8)

Det skal stå antall kjerner cpuen din har. Har du 8 kjerner så skal det stå 8, har du 4 kjerner så skal det stå 4 osv.

 

hmmmmm..

 

dette er altså en ting som ikke ordner seg selv?

har i7-950 som såvidt jeg vet er en 4 kjerner (rett meg om jeg er helt på jordet)

 

kan dette i noen grad påvirke ytelsen til maskinen og kan jeg "ødelegge" ting med å stille på denne, eller er dette noe jeg burde gjøre ASAP?

Lenke til kommentar

Dette er normalt noe som man ikke behøver å tenke på i det hele tatt. Eneste grunnen til at jeg svarte var at det tydeligvis ikke var enablet på maskinen til TS.

 

OK, takk for tilbakemelding:)

 

Edit: lurte bare siden det står 1 der i utgangspunktet

Endret av thiscouldbeanyone
Lenke til kommentar

Ingenting med LUA støtter multithread, så det er der problemet ligger. Du må dessverre leve med en kjerne. :)

 

Tror det finnes en løsning for multithread-LUA, men jeg vet ikke helt hvordan det fungerer.

Hm. Så selv om jeg hadde to fungerende kjerner når jeg spilte CoD2 med XP pro, så må jeg bare leve med en kjerne ved bruk av Win 7 ultimate 64-bit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...