Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Èn kjerne jobber for fullt - Intel E6600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingenting med LUA støtter multithread, så det er der problemet ligger. Du må dessverre leve med en kjerne. :)

 

Tror det finnes en løsning for multithread-LUA, men jeg vet ikke helt hvordan det fungerer.

Hm. Så selv om jeg hadde to fungerende kjerner når jeg spilte CoD2 med XP pro, så må jeg bare leve med en kjerne ved bruk av Win 7 ultimate 64-bit?

 

Det er ikke sikkert at det er CoD 2 som bruker den kjernen. Jeg vet ihvertfall at alle Source-spill har manglende multithread grunnet LUA-kompatibilitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ehe ...

Lastet ned siste biosversjon og la den på en minnepenn for et par timer siden. Brukte så Asus EZ flash for å oppdatere BIOSen og alt var så vellykket og bra, "computer will reboot in 5 seconds." Maskina reboota, et fancy bilde med ASUS-logo og P5B på kom opp og jeg ble hilst velkommen av Windows 7.

"Åh, lykke. Dette tror jeg kommer til å fikse både minne- og kjerneproblemet jeg har" tenkte og håpte jeg, i hvert fall. Jeg fikk såvidt tenkt ferdig tankene mine før jeg så at oppløsningen var stilt inn på 1024x768. Greit nok tenkte jeg og åpnet innstillingene. Der blir jeg møtt av tre alternativer; 860x640 - 1024x768 - 1280x1024 (Tror jeg det var)

Jeg la også merke til at alt gikk relativt treigt, så jeg åpnet kontrollpanelet til nvidia og fikk se "You are not currently using a display attached to an Nvidia GPU" Hm, finner ikke skjermkortet nei, javel. Uten at jeg har gjort noe får jeg forespørsel om å lagre innstillingene jeg har gjort og restarta maskinen. I et lite håp om at det var et bra valg, gjorde jeg det.

Maskinen boota opp på nytt og skjermen var mørklagt. Den hadde null kontakt med skjermkortet nå, i forhold til før.

 

Så nå sitter jeg med en glovarm dell-pc og lengter etter maskinen min.

Tips til hva jeg kan/skal gjøre?

 

Hadde jeg hatt bilde kunne jeg jo nedgradert BIOSen med en floppy-drive, men eh ja.

 

Takker selvsagt for alle tips, råd og så videre.

*Satser på at mange ser denne posten*

Endret av Raknes
Lenke til kommentar

hvor dum går det egentlig ann å bli? den msconfig-innstillengen har ingenting å gjøre med hvor mange kjerner som brukes i windows eller i spill, og endringer der vil ikke føre til noen ytelsesøkning.

Referanse.

 

Fra siden du linker til:

 

 

Enabling this option adds a NUMPROC=[value] entry in your boot loader’s configuration (whether it be boot.ini or bcd-based) that sets the maximum number of processors Microsoft Windows will use. 

 

Når det da stod 1 på maskinen til trådstarter (som er en dual-core) så hjelper det å slå av "number of processors"/velge 2.

 

 

 

Lenke til kommentar

Når det da stod 1 på maskinen til trådstarter (som er en dual-core) så hjelper det å slå av "number of processors"/velge 2.

les resten:

For a short time during boot, it is true that only one logical processor is being used… but in this short period, systems like the clock and power management are being spun up – a task that doesn’t necessitate more than one processor.

... og hvis du fortsatt svever i villfarelse, så syns jeg du skal ta tiden på en oppstart med og uten denne innstillingen på. jeg gjentar: hvor dum går det ann å bli?

Lenke til kommentar

les resten:

For a short time during boot, it is true that only one logical processor is being used… but in this short period, systems like the clock and power management are being spun up – a task that doesn't necessitate more than one processor.

... og hvis du fortsatt svever i villfarelse, så syns jeg du skal ta tiden på en oppstart med og uten denne innstillingen på. jeg gjentar: hvor dum går det ann å bli?

 

Joda, jeg leste det. Jeg hadde aldri tenk over det valget før, men ble nysgjerrig da folk skrev om det her.

 

Men du kan vel forklare hvorfor denne skal låses til kun å bruke 1 cpu da? Det er jo ingen fordel å sette den på 1 på et dual-core system?

 

Dessuten dreide ikke denne tråden seg om oppstartstid, men kun 1 aktiv kjerne i windows. Ingen i denne tråden som påstår at man får raskere oppstartstid vet å rote med den instillingen..

 

 

Men jeg lurer litt.. Har det valget en innvirkning på antall cpu-er under vanlig windows bruk, eller kun under boot?

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

Men du kan vel forklare hvorfor denne skal låses til kun å bruke 1 cpu da? Det er jo ingen fordel å sette den på 1 på et dual-core system?

den var ikke satt til en kjerne, med mindre han hadde gjort det selv. alternativet er ghostet som standard, fordi "number of processors" ikke er påslått. det er riktig at det står et ett-tall der, men det er altså ghostet og betyr derfor ingenting.

Dessuten dreide ikke denne tråden seg om oppstartstid, men kun 1 aktiv kjerne i windows. Ingen i denne tråden som påstår at man får raskere oppstartstid vet å rote med den instillingen..

de omtalte alternativene forekommer i vinduet "BOOT Advanced Options". hva annet enn oppstartstid skulle det liksom gjelde, da?

Men jeg lurer litt.. Har det valget en innvirkning på antall cpu-er under vanlig windows bruk, eller kun under boot?

hvis noen ennå ikke har skjønt det, så foreslår jeg at de glemmer alt sammen og kjøper en mac i stedet.

dette gjelder spesielt for vidarkri, som klarer å komme med slikt sprøyt som dette:

Du kan sjekke i msconfig om flere kjerner er skrudd på.

Start msconfig, klikk på boot og avanserte funksjoner.

Øverst på siden skal det være huket av for flere kjerner, og i rullegardinen under kan du velge hvor mange.

Hvis dette ikke er satt av en eller annen mystisk grunn så huk av for flere kjerner og klikk apply, reboot og sjekk.

Lenke til kommentar

Hvis du tror at dette flagget setter antall kjerner windows bruker under boot så bør du sjekke kildene dine bedre.

Numproc setter en verdi som kan brukes til å tvinge hvor mange prosessorer/kjerner windows skal bruke etter at systemet har tellt antall lisensierte kjerner. Du kan f.eks tvinge systemet til å bruke 1 kjerne når du fysisk har 2.

Dette har ingenting med boottid å gjøre i det hele tatt men er en funkskjon som kan brukes til debugging til f.eks å luke ut defekte kjerner. Teoretisk er det ihvertfall slik.

Normalt er dette et flagg man ikke behøver å tukle med i det hele tatt, men i denne saken så var det relevant å se om systemet ville telle riktig antall kjerner ved å forandre verdien til flagget.

Endret av KVTL
Slettet quoting av slettede innlegg, samt svar på dem. KVTL
Lenke til kommentar
Så nå sitter jeg med en glovarm dell-pc og lengter etter maskinen min.

Tips til hva jeg kan/skal gjøre?

Har du prøvd "ASUS CrashFree BIOS 3", se 4.1.5 i manualen til hk. Prøv å start opp pc'en, med hk sin support dvd!

 

Det er også viktig å sette alt til default i bios, før oppdatering av bios. Hvis du får bilde igjen med CrashFree BIOS 3, og fremdeles vil prøve å oppdatere bios, så prøv bios versjon 1101, som ikke er beta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...